Hopp om samförstånd med ”nya WRC”, ”2xVictor” kör i Tjeckien, över 150 anmälda till ”Vilda Ryd Racet” och programmen måste ut…

I dag i Geneve diskuterar WRC Commision framtiden för WRC, om det ska vara med eller utan hybrid i ”toppklassen”. Man ska ta ställning till förslag från FIA WRC Working Group men så klart även ”protesten” från ”de tre stora”, mot regeländringen mitt i en redan beslutad tidsperiod.

Foto. WRC

Alla parter är fåordiga men så mycket har kommit ut att  positiva steg har tagits och fortsatt arbete pågår i snabb takt. Kommande veckor kommer att vara fulltecknad med olika möten för att få till ett beslut som alla kan ställa sig bakom. En anonym källa menade.

Det övergripande målet är att skydda och stärka världens främsta rallyserie och vi är övertygade om att det kommer att hittas samarbetslösningar på de frågor som har tagits upp.

Det som oroar är att tiden är knapp och om ett drygt halvår ska förslaget om slopande av hybrid och uppdatering av Rally2-bilar vara verklighet. Samma källa säger.

Förståeligt nog är teamen oroliga för att behöva göra ändringar i januari [2025] från regler som kanske kommer i juni…

*

Efter totalsegern i onotade ”Rally Anderslöv” är det helt andra förutsättningar för Victor Hansen, SMK Hörby och ordinarie co-driver Victor Johansson som väntar nästa helg.

Foto: Tommy Svensson

Asfalt är underlaget i tjeckiska ”Rallye Šumava Klatovy”. En tävling som ”2xVictor” har goda erfarenheter från efter att man 2021 slutade två i klassen med sin Peugeot 208 R2. Tätt värre i klasstoppen men där Dominik Bro´z var tio sekunder före svenskarna. Det var också de här två det handlade om och trean i en likadan Peugeot som Hörbyparet, var långt över tre minuter långsammare. Rallyt som startar den 19 april har lockat 82 förare och där bara Victor och en polack är de enda med andra flaggor än den tjeckiska. 

*

Medan Victor Johansson, medlem i Ryds MK jobbar mer internationellt, så är brorsan Gustav mer förankrad i den småländska myllan. I Ryds MK är han ”Arbetsmyra EVOX” och har stor del i att klubben gjort comeback som rallyarrangör.  I kväll stänger anmälan till ”Vilda Ryd Racet” som körs den 27 april och även här är intresset stort precis som i Anderslöv. Inte alls konstigt då tävlingen är deltävling två för Bilsport Rallycup medan det är premiär för Rally-RM Historic. Även om inte intresset för RM kan mäta sig med BRC, så är där ändå 42 anmälda, plus 13 ”Appendix K” som inte har någon RM-klass att tävla i. Detta gör att BRC-delen är i runda tal 100 ekipage.

Foto: Tommy Svensson

I RM är det bara bilar upp till 1975 som får tävla vilket gör att ”240-klassen” är märkbart tunn den 27 april. Noterar då att Hörby-boende Gotlands-föraren Martin Nilsson är den ende med sin röda Volvo 240 som är anmäld och som även körde i Anderslöv med en tredje plats.  I Ryd är det lite krångligt med just Appendix K som inte har egen BRC-klass, men där så cupansvarige Roger Rooth förtydligar.

Hela RM går in i Klass 5 i totalplaceringsordning. Övriga tre Appendix K-klasser hamnar i BRC-klass 6!

*

En något kortare Motorbloggen då resten av dagen tas i anspråk för tjänst inom motorsporten. Priser ska hämtas hos pålitlige Glentons i Broby och de lite omdiskuterade tävlingsprogrammen ska distribueras. Under sen eftermiddag är det dags att plocka ihop handlingar för söndagens tävling.

Foto: Tommy Svensson

På tal om programmen så var det på Facebook dött lopp mellan de som vill ha program som det alltid har varit medan de yngre som hänger på FB tycker digitalt är bättre. Som jag förklarade före jul så har Motorbloggen klart flest läsare via andra kanaler än Facebook och för dom utanför ”FB-familjen” är kanske medelåldern något högre, vad vet jag? Men från den här gruppen har det varit i stort sett 100 procent stöd för ”1900-talstänket”, även om det är omodernt… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *