Rally Anderslöv lyckad BRC-premiär, totalseger till Hörby-par efter tidsdramatik, David P. ångrar inte byte till Grupp F, värmlänningar har infört ny tradition och WRC-teamen i gemensam FIA-protest.

Nu är det officiellt vår med både gruspremiär i ”Rally Anderslöv” och detta i riktigt fint väder med sol, 16 plusgrader och nästan ingen vind alls över Söderslätt och Jordberga. Så såg det dock inte ut under fredagen då regnet vräkte ner, men tävlingsledaren i Trelleborgs MK Kai Koivuranta var ändå lugn och lovade att det tävlingsdagen, då skulle det bli shortsväder. 

Foto: Tommy Svensson

Jag fick rätt, konstaterade Kai när han sken i kapp med solen i sina rosa shorts vid HQ hos OP Maskiner.

Foto: Tommy Svensson

Slår fast direkt att för mig är Bilsport Rallycup den typ av rally som jag har i mitt DNA sedan gammalt , med vanliga deltagare och vanliga rallybilar/servicebilar. Gigantiska servicetält/bussar med folk som enbart sköter mathållningen lyser med sin frånvaro, vilket däremot inte den äkta rallyglädjen gjorde i Jordberga. Profilen David ”Plombo” Lindström hade även i år Bilsports Mikael Johansson i sin fina Volvo 940 och summerade egentligen både deras och de flestas rallydag.

I den här bilen finns ett kvarts ton äkta rallyglädje!

Ett annat bevis på den otvungna stämningen i en BRC-tävling var när Mohedas egen ”Glade snickaren” Janne Kristiansson tog tillfället i akt att utöva sin andra favoritsysselsättning, dans. Resolut bjöd han upp  klubbkompisen i Växjö, Emma Fransson som var kartläsare i sambon från SMK Hörby, Victor Hansens Peugeot. Janne bjöd på en kort bugg och förklarade efteråt.

Foto: Tommy Svensson

Victor är en så mycket bättre rallyförare, men när det kommer till dans är jag helt klart mycket, mycket bättre!

Emma nickade instämmande medan det verkade som att Victor gärna var tvåa i just den här grenen… 

*   

Lite smolk i glädjebägaren blev det när totalsegraren skulle koras och där Trollhättans 940-åkare Stefan Alenmalm/Martin Olofsson först ropades ut som vinnare. Detta  efter att deras tidstillägg på tio sekunder för ”sen ankomst” till SS6 plockats bort. Nu var inte #86 ensamma om ”klydd” vid just denna TK, så därför beslöt tävlingsledningen att avvakta med slutlig resultatlista tills man gått igenom stationsprotokollet. När detta var klart så fick det för Alenmalms del det tråkiga resultatet att de tio sekunderna kom tillbaka och det blev en tredje plats för honom istället.

Foto: Tommy Svensson

Extra tråkigt då det direkt uppkom ett rykte som dessutom även fick extra kraft genom Facebook, att Victor Hansen skulle ha lagt in protest och det var detta som ändrade listan till hans fördel.

Jag har inte lagt in någon protest, inte ens pratat med tävlingsledningen om saken utan var helt nöjd med att vara tvåa, berättade en märkbart upprörd Peugeot-förare.

Sekreteraren i Trelleborgs MK Anders Anderholm bekräftade Victors historia.

Victor har absolut inte protesterat och inte heller bett oss att kolla stationsprotokollet, detta var ett eget beslut från  tävlingsledningen, berättar Anderholm och lägger till.

När detta var gjort så fick Alemalm tillbaka tidstillägget som var helt korrekt,  så klart trist att det spreds ett helt felaktigt rykte! 

Foto: Tommy Svensson

Nu fick Victor och Emma Fransson ändå fira sin tredje totalseger i karriären med både kexchoklad och läsk. Den första togs i hemmatävlingen TV-Svängen 2021 men då var inte Emma med i bilen utan ordinarie kartis Victor Johansson.

Alltid kul att vinna men som sagt, vi hade även varit glada som tvåor, summerade Victor dagen på Söderslätt.

Nästa anhalt för honom med den rödvita Peugeot 208 Rally4  blir i Tjeckien och ”Rallye Sumava Klatovy” om två veckor.

Då är det asfalt i den här tävlingen som jag och Victor kört en gång tidigare och som jag verkligen gillar, berättade seger-Victor mellan chockladtuggorna.

Foto: Tommy Svensson

Mellan vinnaren och trean Alenmalm tryckte sig Osbys Rickie Borgström/Ola Sandberg in. Den blå Volvo 244:an var 3,9 sekunder efter Victor och 1,4 före Alenmalm. Ny SMK Hörby-bil på fjärde plats, Joacim Kristiansson/Roger Clausson med numera helvit Toyota. 13 sekunder skilde till klubbkamraten överst i listan. ”Jocke” kom till Jordberga med en lånad och mindre servicebil än vanligt, vilket fick till följd att där inte var plats för tillräcklig med bensindunkar. Det blev därför iltransport till Trelleborg för att få tag i E85. 

Vi hade inbrott på firman natten före där tjuvarna använda vårt VW-skåp som murbräcka nä man körde genom porten, berättade Jocke.

Nu tog man tjuvarna med den krockade bussen i Kristianstad vilket var skönt, men för mig blev det klydd att med kort varsel hitta en ersättningsbil men kollegan Häggenäs Automobile kom till hjälp!

Foto: Lars Svensson

SMK Hörbys Fredrik Nilsson/Julia Thulin gjorde ifjol ett par inhopp i Ford Fiesta Rally2 vilket gav slutseger i SSRC:s 4WD- klass. Nu är Fiestan såld och istället testade Fredrik det som han när uppväxt med, Volvo 940 Grupp H. En comeback som gick lugnt och fint, bortsett från närkontakt med en däcktrave väl medveten om att nästa helg ska 940:an gå som kombinerad för/show/driftingbil i Bilmånsson Rallysprint men då med Tom Kristensson vid spakarna. 

*

Femma totalt och vinnare i B-2WD blev Asarums Volvo-åkare Hannes Håkansson/Tilda Arnesson och även här var det tidstillägg som gav seger. Tim Liljegren/Viktor Kristensson var klassens snabbaste med ”Gula Faran”, men över två minuters tidstillägg från SS6 innebar sjunde plats istället. Tvåa blev Tim Hammarström/Dennis Johansson från Älmhult.

Foto: Tommy Svensson

En av dagens mest överlägsna vinnare var nyblivna ”Älmhultaren” Adam Grahn med Marcus Sundh som kartis i sin Ford Fiesta Rally4. Adams tävlingar som 16-åring på andra sidan Östersjön har helt klart gjort nytta och nu var 18-åringen snudd på minuten före Nybros Casper och Niclas Johansson.

Foto: Tommy Svensson

*

Andra segern med sin nya Volvo 940 GruppF blev det för Asarums David Petterson/Isa Kolmbäck men detta bara 4,3 före Rasmus Bengtsson/Albin Nordh, Älmhult.  Bytet från Grupp H till Grupp F är inget som David ångrar.

Foto: Tommy Svensson

Lika roligt till en femtedel av kostnaderna och nu ska vi dessutom ut i Volvo Euro Cup inom kort, ska blir skitkul, menade David och fick medhåll av Isa.

Blir kul och spännande i en så här jämn klass!  

I samma klass för C-förare var det Kinds Niclas Johansson/Tobias Wingårdh som fick ta emot första priset.

*

Bland ”Gammelbilarna” blev det Blekingeseger i den för de äldsta bilarna, Hannu Saikanmäki/Emil Svensson, Ford Escort. Den röda Forden utmanade Grahn som dagens mest överlägsna vinnare och båda hade ungefär samma avstånd ner till tvåorna.

Foto: Tommy Svensson

I Appendix K för de nyare bilarna, ibland benämnd som ”240-klassen”, har Munkfors Christer Larsson/Jan Adolfsson instiftat en ny tradition.

Foto: Tommy Svensson

Vi vann här även ifjol och bestämde tidigt att våren startar med Anderslöv därför kom vi ner hit, berättade en märkbart nöjd och glad Christer.

Nu vann vi igen, bara att hålla traditonen vid liv så vi ses till nästa år!

Tvåa slutade Kjell Fransson/Ingela Larsson, Vimmerby med Alpine och som trea, Gotlands Martin Nilsson/Pelle Larsson.

Foto: Tommy Svensson

Grahn och Saikanmäki var långt före sina tvåor men ändå inget  mot Gösta Wremert/Camilla Söderberg, Svedala i BRC:s egna klass ”Grupp H Classic”. Ner till Asarums Åke Månsson/Lars Göran Nilssons skilde 1.46, 9… 

*

Kinds Per Johansson/Timo Hihnala vann C-Grupp E och i Ungdomsrally hette vinnarna Linus och Viktoria Gustafsson Thor med Kullings MS som klubbadress.

Foto: Tommy Svensson

Ingen har väl missat att jag gärna sätter fokus på tjejerna i rally och i synnerhet när det handlar om ekipage där killarna lyser med sin frånvaro. I BRC-premiären blev Tomelillas Anna Lundell/Ebba Larsson (grön 240) bäst av dessa med 17:e plats i C-Grupp F/VOC. Tyngda av stundens allvar med första tävlingen i egen rallybil, tog Maya Ragntoft SMK Hörby med mamma Marie vid sin sida det lite lugnare och slutade som 21:a.

Foto: Tommy Svensson

*

Av de 117 startande bröt faktiskt bara 24 ekipage trots att vägarna bitvis blivit väldigt mjuka efter fredagens skyfall.

Foto: Tommy Svensson

En som inte kunde skylla på vägen var SMK Hörbys Tom Kristensson för dagen med Lucas Martinsson som kartläsare i den lånade 940:an. En kort bit in på första sträckan brast en oljeslang och så var den här vårdagen förstörd med olja i hela motorrummet. Efter ett tämligen långt uppehåll gjorde Kristianstads Jörgen Hildingsson/Martin Olsson comeback med sin fina Volvo 240.

Foto: Tommy Svensson

Även här var glädjen kortvarig när en drivaxel sa upp sig strax före mål på SS2. Drivaxeln verkade vara Görgen Persson, Hässleholm med Thomas Halléns minsta bekymmer efter kontakt med något väldigt hårt på sista sträckan. Görgens tidigare så välputsade 240-Classic behöver nu en hel del kärlek om det ska bli start i nästa BRC-rally ”Vilda Ryd Racet” den 27 april.

*

Avslutar med att dagens tre WRC-team inte tänker ge sig utan strid mot FIA för de planerade förändringarna i Rally1. DirtFish uppger att de med en gemensam skrivelse kräver att dagens reglemente ska gälla som beslutats fram till 2027. På tisdag diskuterar WRC Commision de tänkta regeländringarna för 2025, för att sedan lägga fram dom till World Motor Sport Councils möte i juni.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *