Toyota först ut med test av ”nya bilarna”, Mikkelsen testar Hankook, SMK Hälsinge inte främmande för mer SM, första riktiga vårtecknet är ”Rally Anderslöv” och kämpen Appelskog förlorade kampen!

Medan Hyundai mest surar över de ännu icke beslutade reglerna för WRC från och med 2025, så verkar Toyota mer ”gilla läget”. Redan har man påbörjat tester av såväl Yaris ”Rally1 Minus” (utan hybrid)  och Yaris ”Rally2 Plus” (med bland annat ny aerodynamik).

Foto. Toota Gazzoo Racing

Det var i Kroatien som Toyota Gazoo Racing passade på att testa ”framtiden” eller specifikationer för 2025-26. Inte mycket har sipprat ut men att Rally1-Minus var som förväntat ”synbart långsammare” utan både hybrid och aerodynamiken från dagens Yaris. Raka motsatsen för ”lillebror” Rally2 Yaris, som enligt ögonvittnen var nästan jämförbar med ”storebror”. Toyota avböjde att svara på frågor efter testet. När World Motor Sport Council i juni har möte förväntas man ge mer konkreta nyheter om riktningen för 2025 års WRC. Då kommer säkerligen data från Toyotas tester ligga på bordet och väga tungt om det ska bli som teamen vill, behålla dagens reglemente till 2027. Eller som FIA önskar, hybrid bort och mer power i Rally2.

*

Efter årsskiftet tar Hankook över ansvaret som däckleverantör i WRC efter att Pirellis tid är över. Även om Hankook inte är någon direkt nykomling inom motorsport så är de ändå ett oskrivet kort i så här höga rallysammanhang. I ERC Juniors är man ensam tillverkare, men därifrån till WRC är steget långt. Som ett försök att få till bra däck så ska Andreas Mikkelsen testa Hankook inför ”Rally Croatia” berättar DirtFish. Inget konstigt val då Mikkelsen varit med om att testa fram Pirellis däck för Rally1-bilarna. Att han gillar det italienska gummit är därför klart och han säger till DirtFish.

Foto: Hyundai Motorsport

 –Jag är ledsen att vi förlorade Pirelli. OK, det är intressant att ha en ny partner och det är trevligt att jobba med Hankook jag har gjort det tidigare men det hade varit trevligt att se Pirelli fortsätta!

Även Elfyn Evans och Adrien Fourmaux ska känna på de sydkoreanska asfaltsdäcken i Kroatien.

Vinterdäcken är redan testade i samband med Rally Sweden medan grus testet gick om intet när den Kenyanska tullen satte stopp inför Safari. Nu blir det istället Portugal som blir testland för ”Hankook gravel”. Testerna utförs under rigorös kontroll från FIA då inga inställningar på bilarna får ändras eller något som kan ge en fördel inför Rally Croatia. 

*

Med snudd på exakt en månad kvar till att Rally SM går på grus i ”Rally Nyköping” kom idag en summering av vinterpremiären ”Hälsingerallyt”. En tävling som till SMK Hälsinges glädje fick högt betyg.

Som alltid när man varit i händelsernas centrum är man lite tom efteråt, det hände mycket på kort tid, menar tävlingsledare Richard Thulin

Personligen har det varit en stor uppoffring att vara med och rodda i detta, men det har varit stort och häftigt att vara en del av arrangemanget. Det var helt klart värt uppoffringarna!

Foto: Göran Bodin

Allt jobb med en SM-tävling gav också ett resultat att funktionärerna blev mer positiva, konstaterar Thulin.

Det är många funktionärer som uttryckligen sagt att vi måste göra detta flera gånger.

Som bekant blev det korta puckar för SMK Hälsinge men resultat blev ändå postivt.

Tävlingsmässigt funkade allt bra. Sträckorna var bra och utmanande, och vi fick framför allt se många tävlande som var glada över att vara i gång och tävla. Det är nått speciellt med SM, och det märktes tydligt att alla förare och kartläsare var laddade på att just få åka SM, säger Rickard och fortsätter:

Sen finns det många utmaningar i att göra ett sådant här stort arrangemang. Att koordinera allt från kommunen, entreprenörer, sponsorer, tävlande och funktionärer och att få kommunikationen att fungera. Det är nog den största utmaningen, och något vi lärde oss mycket av.

Mycket publik trots runt 20 minusgrader och nästan alla programmen såldes slut, även ekonomiskt ser det ut att bli positivt. Thulin menar också att SMK Hälsinge kan återkomma 2026 eller 2027 som SM-arrangör.

Det finns redan förslag på bansträckning, där Arena Hagmyren blir en mer naturlig utgångspunkt för ett ännu mer publikvänligt rally!

Måste kännas skönt för SM-basen Jonas Kruse och hans stab att återväxten kanske är säkrad, åtminstone för vintern… 

*

Vinter lär det inte bli på Söderslätt i morgon när första riktiga vårtecknet visar sig, ”Rally Anderslöv/Bilsport Rallycup”” med HQ i Jordberga. Tvärtom vill jag påstås med 15 plus grader dock som vanligt, en irriterande vind över slätten, 9m/s.  Däremot ser inte kvällen lika positiv ut med tungt regn fram till när ”Masked Singer” börjar på TV4. 122 ekipage finns i startlistan och där SMK Hörbys Henrik Krondahl/Anna Lodh fått den lite tvivelaktiga äran att gå ut sist i fältet med sin minutiöst preparerade BMW 320 för Grupp H.  I andra änden av startlistan så är det Kullings MS och Linus med Viktoria Gustafsson Thor i 940:ans högerstol som ger sig först iväg i Ungdomsrally. Elva av de som gick licenskursen på Uråsa startar i Jordberga sin allra första tävling och en av dessa är Ryds mor och dotter Nina och Inez Bjurenstedt. Med en Honda Civic för Grupp E ska man nu börja sitt nya liv. Kul att se Sjöbo MK:s namn igen i startlistorna och från Arlöv flyttade Linus Larsson, är en som nu har licens i den anrika klubben. Att ge sig på att lokalisera tänkbara vinnare är rena ”Kamikaze-uppdraget” men då jag aldrig tvekat inför utmaningar ger jag mig ändå in på detta. 

Foto: Tommy Svensson

I första favoritgrupp placerar jag Volvo-åkarna Tom Kristensson, Hörby, svågrarna Rickie Borgström, Osby och Hans Johansson, Olofström (bilden) och Lars Engström, Kullings. Med drivning i andra änden så lär inte Victor Hansen och Joacim Kristiansson, båda från Hörby ge sig utan fajt. Kanske hela gänget ändå får ge sig för en B-Förare, då ”you tube-fenomenet” Tim Liljegren med ”Gula Faran” kan visa sig var snabbast på de tre sträckorna som alla körs dubbelt. Första start klockan 10.00 från OP Maskiner i Jordberga och med första bil tillbaka där strax efter 14.00.

*

I går kom det tragiska beskedet att välkände Peter Appelskog, tävlande för Östergyllen RC förlorade kampen mot cancern. Så sent som i slutet av oktober körde han och lillebror Henrik ”Marknadsnatta” med Skoda R5 och detta till en sjätte plats. Därefter tog dock sjukdomen fart och till slut fick kämpen Peter ge sig. Som min far brukade säga, ”dom bästa går först” och jag sänder alla  tankar jag kan till pappa Roland och övriga i familjen.

Låter även pappa sätta ord på det sorgliga beskedet, ” Så kom då dagen som man som förälder inte ska behöva uppleva! En älskad son har lämnat jordelivet. Inte bara en son, en livskamrat som jag fått förmånen att dela både sorg och glädje med.  Från tidiga år var han med och delade mitt intresse för bilar och motorsport. Hans rallybana började som kartläsare åt mig, så fort åldern tillät, för att senare ta över ratten, betydligt mer framgångsrikt än vad jag någonsin var.  Vi drev familjeföretaget tillsammans under många år, vilket han senare tog över och drev med den äran ändå fram tills sjukdomen gjorde det omöjligt för honom. Vi tillbringade mycket tid tillsammans ute i skärgården, han älskade vårt sommarhus och vi fick många fina stunder där ute. Stunder som jag nu får se tillbaka på och minnas med glädje mitt i all sorgen. Men han var en kämpe ända in det sista. Vid mitt senaste besök i söndags gav han sig inte förrän han hade visat oss att han kunde ta sig till rullstolen själv och följa med och vinka av Marie och mig. Vila i frid älskade son och hälsa till Din mamma Lena där uppe! Vi ses senare………..

Ingen Motorbloggen lördag och ni får själv räkna ut anledningen… 

Trevlig Helg.

3 svar på “Toyota först ut med test av ”nya bilarna”, Mikkelsen testar Hankook, SMK Hälsinge inte främmande för mer SM, första riktiga vårtecknet är ”Rally Anderslöv” och kämpen Appelskog förlorade kampen!

  1. Hej Tommy ? Vi har kollat din blogg sen starten, oftast varje dag. Super trevlig. Idag så besökte vi rally Anderslöv, som vi har följt sen starten. Som vanligt så hamnade jag bakom grabbarna som skulle betala ett program med swiss som tog lång tid. Jag sträckte fram en hundring, fick mitt program och gick i väg, då skrek folk att jag skulle få pengar tillbaka ( 80 kronor). Nu så kommer mina funderingar, varför kan man inte ta rejält betalt för ett program när vår rally sport skriker efter pengar. Jag skulle gärna betala 100-200 kronor för ett program för se en härlig rally helg. Alla typer av sporter har en avgift för att visa sitt utbud. Inför nästa grussprut i Simrishamn hoppas jag att vi kan ge klubben lite bidrag för se den typ av idrott som vi älskar överlever. Tre gånger Mårtensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *