Mikkelsen värmer upp i Italien, Tom K. vill dela med sig av sitt kunnande, Oliver inte nöjd med Safari-däcken, Södra SGA är bekymrad, tillståndstrubbel bakom inställd premiär, Lancia förbereder Rally2 Ypsilon och 50-gränsen passerad i DM-premiären.

Medan flera WRC2-åkare väljer Kroatien för ”shake down” inför nästa WRC-tävling, ”Croatia Rally” så åker Andreas Mikkelsen istället till Italien och ”#RA Rally Regione Piemonte”. I Alba ska Mikkelsen och Torstein Eriksen preparera inför andra starten med Hyundai i20 N Rally1 och här precis som i Kroatien, är det asfalt som är underlag. För de båda blir det ingen asfalttest före starten i Zagreb utan denna blir i Alba. Till WRC-tävlingen får man därför förlita sig på data från det Tänak och Neuville testar fram.

Sjätte platsen i ”Monte” vill Mikkelsen förbättra och som konstaterade att bilens ”down force” var svårast att komma underfund med. 

Hur man utnyttjar det bäst, men allt eftersom rallyt fortskred blev jag mer nöjd, vi tänjde dock aldrig på bilens fulla gräns förutom powerstage, där vi var väldigt nära, förklarar han för DirtFish.

I Kroatien gör han sin andra start och förra gången var inte lyckat då det blev avåkning med Skodan redan första dagen…

*

”Noter – På Tom´s sätt” är rubriken på en heldag med Tom Kristensson lördagen den 20 april hos SMK Hörby. Här vill Tom dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter efter snart 10 års  internationellt tävlande med seger i Junior-VM som så här långt, kronan på verket.

Foto: Tommy Svensson

Det är många som frågat efter hjälp med att lära sig göra egna noter och då tänkte jag, det är bättre att alla samlas en dag för detta, berättar Tom.

Blir det lyckat så kan det kanske vara en grej som även andra förare och klubbar tar efter.

Dagen och utbildningen ger deltagarna främst ungdomar, en unik möjlighet att få ta del av Toms erfarenheter om hur man förbereder sig och sedan genomför en tävling.

För att lyckas på SM-nivå eller internationellt måste man lära sig att både skriva och förstå egna noter, det är detta jag vill förmedla, förklarar Tom. 

Utbildningen sker i SMK Hörbys klubbhus i Hörby och är helt kostnadsfri tack vare Hörby Rotarys bidrag från i fjol, där man valde att sätta fokus på ”Stjärnorna i Hörby”. Efter frukost och genomgång klockan 09.15 är det ”Not-teori” och ”mental träning” som står på programmet, innan det är dags för lunch som även den är utan kostnad tack vare Hörby Rotary. Eftermiddagen är sedan vikt för praktiska övningar där Tom med sina medhjälpare åker med deltagarna och ger nyttiga tips. Utbildningen riktar sig i första hand till ungdomar, både förare/kartläsare och där SMK Hörbys medlemmar har förtur.

Blir där plats över är andra som uppfyller kriterierna välkomna, men skynda att anmäla då antalet är begränsat till 34 deltagare, så först till kvarn, avslutar Tom.

Anmälan sker på info@tomk.se och senast den 10 april måste detta ha skett. 

*

Oliver Solberg var inte glad över sina däck (Pirelli) under ”Safari Rally Kenya” vilket han lät alla förstå under rallyts gång. Efteråt funderade Oliver på varför han fick sina ödesdigra punkteringar och kom fram till att det kanske berodde på för högt lufttryck under fredagen.

Foto: Skoda Motorsport

De följande dagarna började jag med lägre däcktryck, så kanske det berodde på detta. Men jag följde bara Pirellis rekommendationer, konstaterade Solberg hos rallit.fi.

Inga synliga däckskador kunde hittas vilket irriterade ännu mer samtidigt som flera medtävlare klarade sig utan samma problem. Nu är Pirelli ensam leverantör av däck så några alternativ fanns inte. Till Kroatien åker inte Oliver och Elliot Edmondson istället lär det bli i ”Vodafone Rally de Portugal” som blir nästa anhalt. Här har Oliver ett bra facit med andra plats i WRC2 i fjol (Skoda) och femma 2021 (Hyundai.

*

Att Södra BF:s båda SGA:er för rally, Ola Schönström och Sebastian Steiner delar min oro över utvecklingen av rally i distriktet är ingen överraskning. Efter min analys med få DM-deltagare i ”Simrishamnsmixen” hörde ena halvan, Ola Schönström av sig.  

Foto: Tommy Svensson

Att färre än 40 startande kommer från Södra BF är ett tydligt tecken på att någonting inte lockar med vårt DM, konstaterar han.

Frågan är bara vad? 

I år har prisbordet i DM-serierna utökats när SKÅAB går in som ny sponsor. Tidigare har APEX stöttat och gör så även i år plus att Hässelholms MK och SMK Hörby ställer upp med fria starter till prisbordet. 

Det finns alltså lite mer än ära och berömmelse att tävla om, menar han.

Vid höstens ”Rallymöte för alla” var tendensen solklar, de aktiva ville köra Södras DM inom distriktet och då med en mix av tävlingar med olika förutsättningar.

 –Vi har en DM-serie i rally med notade tävlingar,  med och utan rek samt onotade tävlingar som  en mix för att passa alla var tanken, men här har vi kanske tänkt fel, undrar Schönström. 

Med tankarna från höstens möte i skallen jobbades den serie fram som nu är verklighet, men ändå verkar det inte locka menas det från SGA-håll.

Vi sitter inte på någon spåkula och är inte heller tankeläsare så ska vi inför framtiden göra, tänka och agera annorlunda tar vi tacksamt emot tankar och idéer!

För att göra så står alltid mailkorgen öppen.

 – Alla har alltid möjlighet att maila oss tankar och idéer på rally@sodrabf.se. Men viktigt att komma ihåg att vi inte arrangerar tävlingar, det gör klubbarna men vi kan föra idéer vidare till våra arrangörer i Södra. 

*

I går konstaterade jag att Dals MK ställde in ”BDS Jubileumssprint” på söndag, första deltävlingen för nya ”Fyrklövern Sprintcup”. Någon officiell motivering för det sena beskedet har inte getts, till mig har det dock från insatta källor avslöjats att det var trubbel med tillstånd hos myndigheterna som ligger bakom. Detaljerna kring detta vill jag inte föra vidare men hade jag fått beskedet den 1 april, då… 

*

Inget aprilskämt när nu Lancia bekräftar att man är på väg tillbaka i rally och inte minst WRC.

Vi arbetar för att Lancia ska återvända till rally, med vetskapen om att det är en betydande marknadsföringskanal. Det betyder att vi kommer att återvända till rallyvärlden under förutsättning att avkastningen på investeringen motsvarar våra förväntningar, förklarar det klassiska bilmärket.

Rekylen kan bli att Lancia tar över rallyrollen hos Stellantis Group på bekostnad av Citroën. Tänkt att driva projektet är nämligen Citroéns chef för kundprogrammet, Didier Clements där C3 Rally2 hör hemma men kanna ersättas av Lancia Ypsilon.

*

Torsdagkväll klockan 18.00 stänger anmälan till första deltävlingen i Södra BF:s RS-DM, ”Bilmånson Rallysprint”. Inför tävlingen har det spekulerats vilt i SMK Hörby om hur många som tänker satsa på DM-serien 2024? Själv var jag lite pessimist (i mina ögon realist) och trodde på runt 40 bilar med tanke på fjolårets RS-säsong. Då kom ingen av de tre sista tävlingarna mer än precis över 40-strecket, ändå svamlade några av mina mer önsketänkande kamrater om enligt mig mot bättre vetande på minst 50 ekipage, troligen närmare 60.

Foto: Tommy Svensson

I dag spräcktes dock 50-gränsen så där står jag med min rentvättade hals, men så klart kul att ha fel på rätt håll så att säga. Återstår att se om det kommer tio anmälningar fram till klockan 18 i morgon eller om Hässleholms Simon Nilsson blev den som satte stopp som 50:e bil?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *