Tänak kritisk mot nya ”WRC-tänket”, knappt 40 bilar från Södra BF i DM-premiären, Sprintpremiären ställs in, Carlberg tog seger i ny sport och Granfors blev historisk!

Ott Tänaks marsch mot ett nytt WRC-guld har inte varit helt enkel och efter tre körda tävlingar ligger han och Martin Järveoja fyra, men med bara halva poängskörden mot ledaren Thierry Neuville. Belgaren har 67 medan i hemlandet Estland omåttligt populära Tänak har 33. Trots bara 12 poäng i Safari var det en inte helt missbelåten Tänak som efteråt avslöjade att han genom hela rallyt haft svåra smärtor. 

Hade tung huvudvärk och smärtor i hela kroppen, förklarade Tänak.

Han berömde också sin Hyundai för att den överhuvdtaget höll ihop med tanke på det tuffa underlaget.

Bilarna är helt klart starka och i helgen har vi kört som i Europa med ”full push”!

Foto: Hyundai Motorsport

Om han var nöjd med sin insats i Kenya så är han långtifrån nöjd med hur WRC håller på att utvecklas. Till DirtFish säger Tänak att han känner sig frustrerad över situationen. Närmast tänker han på diskussionen att plocka bort hybrid från Rally1 och samtidigt ge Rally2-bilarna bättre aerodynamik och lite annat som ska göra skillnaderna mindre än idag mellan de två VM-klasserna. Än har dock inga definitiva beslut fattats, vilket är katastrof enligt Tänak. 

Detta har försatt team och många andra i en svår i situation eftersom 2025 närmar sig snabbt… 

Han säger till DirtFish att FIA/WRC-promotorn inte har läget under kontroll och menar att det är slumpmässiga beslut som fattas av slumpmässiga människor år efter år.

Detta är verkligen oroande och vår sport har inte varit bra på ett tag och nu är det väldigt få team som håller den på fötter!  

Han pekar också på det tokiga i att minska kraften hos de säkra Rally1-bilarna och samtidigt öka den i Rally2 där bilarna enligt Tänak, är mindre säkra.

Rally handlar alltid om risker, men jag är förvånad över hur man tänker då säkerhet alltid varit nummer ett.

Med andra ord ligger där en del på Pernilla Solbergs skrivbord som är den som FIA tänker sig ska vända skutan på rätt köl. Jag är glad att jag inte har detta på mitt skrivbord kan jag säga…

*

I går gick Johan Engström ut och förklarade att det blir rally den 13 april med ”Simirishamnsmixen” trots lite klent med anmälningar. När anmälan stängde i går klockan 18.00 (efteranmälan är fortsatt möjlig) fanns 72 namn registrerade och av dessa var faktiskt så många som 22 från Smålands BF. Detta punkterade lite det som en del lyft fram, att till Södras DM-tävlingar skulle inga smålänningar anmäla sig då dom inte har något att köra för. Siffran är dock oroande för Södra BF, då det av dessa 50 som är kvar kommer 14 från andra distrikt vilket innebär att det bara är 36 ekipage från Skåne och Blekinge. 

Foto: Tommy Svensson

Ingen hemlighet att distrikten är under hård attack från olika cuper och tråkigt nog är det då DM som verkar bli förlorare. Kör man då en tävling utan den extra draghjälp som en cup ger ( bara Snapphanerallyt har detta genom MAS Rallycup), då kan det bli en tuff säsong för rally längst ner i vårt land. En liten tröst är att det ser lite bättre ut på asfaltsidan i DM där det till ”Bilmånsson Rallysprint” den 14 april i dag finns 47 anmälda. Av dessa är bara nio ”utombys”, alltså från andra distrikt än Södra att jämföras med 36 i ”Mixen”

*

Att få för många anmälda är oftare ett trevligare problem än motsatsen och till premiären för helt nya ”Fyrklöverns Sprintcup” hade en bit över 60 anmält sig. Dals MK hade satt 40 bilar som max i ”BDS-Jubileumssprint” i Mellerud kommande söndag så allt verkade vara frid och fröjd fram till igår vill säga. Då dök det upp ”Tävlingen Inställd” detta utan att någon orsak angavs. Lite märkligt kan man tycka och även oroande, då även Dals MK är de som ansvar för finalen i ”Svenska Sprint Rallycupen” med ”Sprinttjturen” den 28 september.

*

Att Calle Carlberg är duktig bakom rallyratten vet nog de flesta med både SM-guld och senast seger i ”ADAC Opel eRally Cup”. Smålänningen är dessutom händig i eSport och vid  helgens mässa i Jönköping vann han hela tjotaballongen i STCC:s monter.

Foto: STCC

Calle var snabbast i ”#STCC eSport” där över tusen killar/tjejer provade sina krafter. Calle var dock snabbast och slog till slut Caspian Hagman med tajta 50 tusendelar. Förutom äran fick Calle även fyra nya Yokohama-däck och precis som de åtta bästa som slog Tobias Brinks referenstid, biljetter till årets andra tävlingshelg i Ljungbyhed.

*

Foto: James Roberts

En ny racingstjärna kan vara under uppsegling då Eskilstunas Linus Granfors vann direkt i debuten i brittiska formel-serien GB4. I det sista av helgens tre race fick Linus kliva längt upp på pallen på Oulton Park. Segern kom under osannolika former där Granfors först vändes av en konkurrent på det första varvet och föll till sista plats men sedan slog sig tillbaka in i matchen och tog över ledningen genom en omkörning ut på det allra sista varvet.

Foto: Jakob Ebrey Photography.

Nu skrev Linus historia då detta var den första svenska segern i mästerskapet som är snäppet under GB3 där storebror Joel slutade tvåa 2022.

Det känns fantastiskt att komma hit och vinna direkt under min första helg i mästerskapet, förklarar Linus.

Det har varit mycket att lära, men jag vill verkligen tacka teamet som har stöttat mig och förstått vad jag behöver av bilen för att känna mig komfortabel. Vi hade bara en dag tillsammans inför den här tävlingen och jag hade aldrig kört den här banan förut, men vi jobbade oss framåt steg för steg och till slut lyckades vi vinna. Jag är jätteglad, och nöjd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *