Oliver tvåa medan Kalle R. tog andra Safarisegern, rally har krävt över 400 dödsoffer sedan 2000, anmälan till ”Slottssprinten” öppnar, Saab-Johan mot Back SM, 3000 åskådare på Himmelstalund, från Imola i Lamborghini till Volvo på Österlen och två nya i Brink Academy.

”Safarirallyt” som det altid hetat i folkmun är avslutat och då också WRC:s tuffaste och mest utmanande tävling. Jag köper allt med att detta är klassiskt och vill man stå som världsmästare måste man kunna hantera alla sorters rally och underlag. Ändå går jag inte igång på rallyt med sträckor där de vilda djuren är mångdubbelt fler än åskådarna. Tycker helt enkelt det är för mycket utanför bilarna som avgör om det blir succé eller katastrof.

Foot: Skoda Motorsport

Till exempel drabbades Oliver Solberg/Elliot Edmondson av tre punkteringar på sin Skoda medan vinnaren Gus Greensmith/Jonas Andersson kom undan med en pyspunka.

Foot: Skoda Motorsport

Det var kanske också det som fällde avgörandet i WRC2 där britten vann och Oliver blev tvåa. Skriver kanske, då Gus och Jonas faktiskt ledde från början och sedan fick ihop totalt åtta sträcksegrar. Mot slutet var det omvänt med Oliver i topp och som tog totalt elva sträcksegrar. Då måste man ändå betänka att Gus/Jonas kunde köra ”safe” för att inte riskera seger i årspremiären, men med kniven mot strupen hade nog Oliver/Gus fått det tuffare mot slutet.

Så mellanskillnaden på 1.23,1 är inte helt relevant då mycket taktik fanns med i Skoda #22 vilket också resulterade i full pott i WRC2.

Det har varit en lång helg men nu är jag verkligen glad,  förklarade Greensmith efter sin seger.

Han undkom punkteringar och andra missöden men kämpade istället mot sjukdom under fredag och lördag. Med detta också i vågskålen, så menar jag att det blev rätt vinnare i rallyt och tvåan Oliver verkade inte helt besviken.

Helt klart en fantastisk helg och utan fredagens problem hade kanske resultatet sett annorlunda ut. En bra start på mästerskapet för vår del, summerade värmlänningen.

Foot: Skoda Motorsport

Trea slutade min favorit/vinnare Kajetan Kajetnaowicz/Marek Szczepaniak som vann ifjol men nu fick trösta sig med seger i ”WRC2 Challenge”.

*

Satte segraren direkt i  mitt tips, Kalle Rovnaperä/Jonne Hallttunen som körde hem andra Safari-triumfen och sin 12:e seger i WRC. Under tuffa fredagen grundlades segern och efter detta höll Kalle sin ”nose clean” och bevakade bara ledningen. 

Foto:Toyota GAZOO Racing WRT

Att Toyota är synonymt med ”Safari” är välbekant och inget annat märke har vunnit sedan rallyt kom tillbaka 2021. Nu tog dessutom Takamoto Katsuta/Aaron Johnston hand om andra platsen precis som ifjol och parets femte pallplats.

Alltid speciellt att vinna här i Kenya och dessutom ett legendariskt rally för Toyota. Som man säger här nere, bilen i ledning är alltid en Toyota, menade Kalle.

På frågan vilket som blir nästa rally svarade han med ett leende,

– Ingen aning, vi får se… 

Foto: M-Sport ford

Adrien Fourmaux/Alexandre Coria gjorde det igen, tog andra raka tredjeplatsen med M-Sport Fords Puma Rally1. Väldigt mycket för tidigt, men kanske ser vi ändå här en arvtagare till Loeb-Ogier?

Jag är så nöjd, men måste lyfta fram mitt team som gett mig en bil som varit helt problemfri. Den här placeringen är deras och den är välförtjänt, menade en ödmjuk Fourmaux.

För Hyundai var det inte mycket glass och ballonger även om man dominerade under sista dagen. Thierry Neuville, slutade femma, Ott Tänak blev åtta och Esapekka Lappi på 12:e plats i totallistan.  Nu hjälpte det nya poängsystemet till viss del Hyundai så något totalt mörker var det ändå inte i Kenya. Bättre lycka nästa gång för dom och då är det säkerligen känslosamma ”Rally Croatia” som väntar. Det var här för ett år sedan som Craig Breen omkom under test vilket ingen glömmer och ”For Craig” gäller allt jämnt.

*

Olyckor och motorsport har alltid och kommer tråkigt nog alltid att sammankopplas. Finns massor av åsikter om detta och en väldigt vanlig åsikt är ren förnekelse från såväl tävlande som publik. Istället väljer man från detta håll att framhålla hur säker motorsport är och att de negativa olycksrubrikerna bara är mediaförsök att få ”klick”.

Norska ”Parc Ferme” verkar ha tröttnat på myterna och har gjort en  riktig ”Uppdrag Granskning” av speciellt rally. Ingen trevlig men desto nyttigare läsning, där man slår fast att från år 2000 till idag har totalt 444 personer omkommit i samband med rally över hela världen. Detta i totalt 360 olyckor i 53 länder under organiserad tävling och fördelningen är.

Åskådare: 158
Förare: 146
Kartläsare: 120
Funktionärer: 12
Fotografer: 8

Toppåren berättar Parc Ferme var 2012 och 2015 då 29 människor dog i samband med rally. En liten tröst är att Norden är relativt förskonade och istället är det Frankrike som toppar den här dystra statistiken. En orsak är att det här finns många utövare/tävlignar och slår man fast, ”men det er ikke til å stikke under en stol at Frankrike som nasjon og asfalt som underlag topper det meste av statistikkene med dødelig utfall”.  Nu vill jag inte använda detta i någon ny debatt om asfaltrallyns olycksrisk, men helt klart är att  under de här åren så har 75 personer mist livet i Frankrike. Av dessa var 71 i samband med tävlingar på asfalt, medan bara fyra skedde i grusrallyn. Offren var 33 förare, 19 kartläsare, 17 åskådare 3 funktionärer och lika många fotografer. Frankrike ensamt står för 17 procent av alla dödsolyckor och då är är det inte heller konstigt att i topp bland olycksbilar finns Peugeot och Renault.

Näst mest drabbat är Spanien följt av Italien men som tillsammans ändå inte når upp till Frankrikes tragiska topplacering. Något som jag blev lite förvånad över, var att forna östländer som ofta pekas ut som rally med ”rysk roulette”, inte stämmer fullt ut. På ”Topp-10” finns bara Tjeckien (fyra) och (åtta) Polen representerade. Av de 444 omkomna så dog 238 i tävlingar på asfalt, 116 på grus och bara sex på snö/is. Här sticker Norge ut med två av de sex dödsfallen. Orsaken till dödsfallen är oftast tvärstopp i form av krasch mot träd, vägg eller stolpe och bara sju skedde i samband med rullning. Lite positivt är att dödsfallen har sjunkit de senaste åren, men den trenden kan brytas då det 2023 var uppe igen på samma siffra som 2019.

Nu vill jag påpeka att i denna information inte finns någon värdering från mig, utan ren fakta framtagen av ”Parc Fermé” med duktige och påläste redaktören Simon Naess Hagen. Ändå måste jag dra slutsatsen att min något negativa hållning till rally på asfalt, inte är helt tagen ur luften som någon menade. Tilläggas bör att Parc Ferme hämtat uppgifterna från ”Motorsport memorial.org” som är en databas där alla olyckor i motorsport samlas. För er som är ännu mer intresserade av statistik och annat, så rekommenderar jag hela artikeln där det finns ännu mer tragisk fakta att ta till sig.

*

Idag släppte Katrineholms MK inbjudan och öppnar även anmälan till sommarens stora happening ”Slottssprinten” 12-13 juli. En nyhet är att det på fredagskvällen körs ”Uppvisingsrace” med Appendix K (Klassiska/ Historiska bilar) och detta med anledning av att Katrineholms Motorklubb fyller 100 år i år.

Det blir uppvisningsrace på en specialsträcka med målgång på hoppet från andra hållet som vi kör tre gånger från kl.18.00 med de av arrangören utvalda bilarna för en underhållande fredagskväll med lite nostalgiska förtecken, berättar tävlingsledare Christer Nystrand.

På lördagen är det sedan dags för ”Slottsprinten” och i år har banchef Leif Fredriksson letat fram flera nya sträckor, eller sträckor vi inte använt på över 20 år. 

Det blir därför extra spännande och utmanande detta år med 36 kilometer SS på fem sträckor och bara 99 kilometer totalt, förklarar Nystrand som fortsätter.

Givetvis målgång vid Slottet på SS 5, en sträcka som avgjort många tävlingar genom åren. Vi fortsätter med vårt lyckade koncept, som även innefattar ”filmrek” av sträckorna – där de tävlande får sträckorna filmade och digitala noter utskickat tävlingsveckan.

Traditionellt är det så prisutdelning på Slottstrappan i Slottsparken, där man sedan som traditionen bjuder, kör det klassiska ”After Rally” med grillbuffé och underhållning natten lång. 

Ja det som rallysverige pratar hela året om!

I år ingår Volvo Euro Cup och 1300 Rallycup i tävlingen vilket ger lite extra krydda.

*

I år försvann Grus SM och flyttades över till att bli en del av ”Back SM” vilket jag har väldigt svårt att se kan bli någon större succé. En som tror på motsatsen när GK Door Team Swedens nya medlem, Johan Eriksson som ska köra serien med sin vassa Saab 9 3 i kostym från ”GK Door”. Även i Västerås och ”SM Veckan” dyker Johan och sin Saab upp är det tänkt.

I år är siktet inställt på att kunna nå hela vägen upp till toppen och teamet tycker att det ska bli kul att få visa upp sig i en ny sportgren, förklarar Johan. 

*

Även i ”Stenbocken Sprinten”Himmelstalundsfältet blev det gallring där 20 ekipage plockades bort. Med en total körtid på runt fem minuter blev det en intensiv påskafton och där Kenny Stavbom/Kalle Gustafsson MK Speed använde allra minst tid på de trea heaten. Kennys nya Hyundai behövde knappt fem sekunder mindre än Ulf och Pernilla Pettersson, Katrineholm och Ford Fiesta. Paret Pettersson var sedan bara tiondelar före trean från Sandviken Oskar Sundell/Emil Svensson, Mitsubishi.Stark insats i broder Peters Skoda R5 gjorde mer kartläsarvane Henrik Appelskog/Jörgen Fornander från Östergyllen, femma totalt. 2WD vanns av Patrik Hallberg/Rickard Landholm från Haninge med Toyota sekunden före  SMK Hälsinges Niklas Hägg/Toni Sundquist. Skånskt på fjärde plats och då i högerstolen hos värmlänningen Nicklas Karlsson, Nissan Sunny. Där satt nämligen SMK Hörbys Erika Ledin. Veteranen nummer ett, Dick Larsson från Rasbo med Tage Andersson i Appendix K-240:an fick inte till någon fullträff den här gången. Femma i klassen och runt nio sekunder bak vinnaren Janne Westlund/Anna-Carin Östlund med Opel Ascona.

Vädret på topp och helt otroligt hur många, ung som gammal  tog tillfället  cirka 2500-3000 personer, men området är ju hur perfekt som helst när man ser tre bilar i full speed för jämnan, berättar Sievert Lindquist.

Måste bara ge publiken beröm för att hela tiden tänka på säkerheten först och främst och topparrangemang av arrangörerna med sista bil i mål kl.15.00.

*

I morgon klockan 18.00 stänger anmälan till Södra BF:s DM-premiär i rally ”Simrishamnsmixen” den 13 april. Någon risk för gallring finns inte även om maxtaket är 100 bilar då det idag bara är strax över 60 anmälda. Tyvärr inget som jag tror är någon engångsföreteelse, utan detta lär blir det ”normala” under 2024. En viktig del i detta är att  Sydsvenska Rallycupen gått i graven som lockade tävlande utanför distriktet, plus att numera Smålands BF i likhet med Södra valt att hålla sina DM-tävlingar på hemmaplan.

För tidigt att analysera startfältet, men ett hyperintressant namn är SMK Hörbys nya medlem Daniel Vebster. Tidigare har Vebster enbart sysslat  med karting/ racing och ifjol körde f.d Åhusbon Italienska GT-mästerskapet med en Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO2. Här avslutade han med seger på Imola och nu väntar Österlen med Volvo 240 Grupp H med kompisen Hannes Karlsson i högerstolen. Lite kulturskillnad kan jag tänka…

*

Glider över på mer racing och kommande STCC-stjärnorna Albin Sturesson från Kristianstad och Enzo Hallman, Jönköping. De båda 16-åringarna har blivit uttagna till Brink Junior Academy bland 40 sökande. Initiativet är skapat av Eslövsbaserade Brink Motorsport och är ämnat för att hjälpa ungdomar i olika åldrar att nå sina mål inom racing berättar initiativtagare Tobias Brink.

Vi är riktigt glada över att välkomna Albin och Enzo till vårt program, två juniorer som vi ser har en väldigt spännande framtid framför sig. Efter att vi startade programmet ifjol har vi följt gokart-världen och juniorracing på närmre håll där vi bland annat haft ögonen på båda Enzo och Albin.

Tobias minns när han var ung och oerfaren, hur svårt det var att navigera mellan alla hinder och nu är målet att hjälpa de båda att undvika sådana.

Det ultimata målet med satsningen är att hjälpa fler ungdomar framåt i sina karriärer oavsett om de kör för Brink Motorsport eller har planer på andra karriärvägar än de serier vi är engagerade i, avslutar Tobias.

Albin med farfar Per som DTM-vinnare 1985 med Volvo 240 Turbo och pappa Johan med både STCC och Truckracing i ryggsäcken ser framemot det nya programmet.

Det är väldigt bra timing då jag i år tar klivet från gokart till Formula Nordic vilket är något helt nytt för mig. Det finns mängder att lära sig, jag ser fram emot det.

Även Enzo Hallman är nöjd.

 – Det kommer bli ytterligare ett bra stöd att ha i min satsning framöver.  

Nu ansluter Albin och Enzo till fjolårets årskull Oscar Pedersen, Siri Hökfelt, Caspian Hagman och Vendela Kördel. Alla sex kommer vara en del av 2024 års program. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *