FIA vill sänka kostnader för Rally1, Oliver har haft sex veckors ”semester”, klurig uppgift i Ryds MK att ansvara för pokalerna och ERC i Värmland drog en liten vinstlott…

Det rullar på hur WRC ska forma sin närmaste framtid och det som verkar stå högst på dagordningen, är att sänka kostnaderna och därmed förhoppningsvis få in fler tillverkare än dagens tre. Att få full koll på vad en Rally1-bil kostar idag är näst intill omöjligt men någonstans runt 6-8 miljoner brukar experter hävda är realistiskt. Nu vill FIA och WRC sänka detta till fortsatt mycket pengar, 4,5 miljoner kronor.

Foto: Jens Johansson

Nu görs inte detta i en handvändning utan man räknar med att 2025 -26 blir lite mellansäsong där dagens bilar minus hybriden, ändå kommer att utgöra ryggraden. I mellanläget ingår även att Rally2 kan kompletteras med ett ”WRC-paket” och detta är de som bekymrar teamen. Med detta paket plus lättare och billigare bil kan det bli svårt för Rally1 att hävda sig menas det.

Utmaningen är att fordonsindustrin just nu är i omställning, för ett år sedan var det el eller inget. Nu har man dock insett faktum att vi fortfarande kommer att ha många förbränningsmotorer under de kommande decennierna, säger Peter Thul ordförande i WRC-council till Rallit.fi.-

Därför behöver vi också ha bränsle och vår sport är en idealisk miljö att utveckla nya bränslen! 

Foto: Hyundai Motorsport

Att det i slutändan är tillverkarna som styr till stor del, är ingen hemlighet och Thul förklarar att det är viktigt att respektera deras åsikter. Ryktet har gått att det ska vara nya märken in i WRC men vilka och om det stämmer vägrar Thul att kommentera hos rallit.fi

Nu funderar även någon av de som redan hade uteslutit förbränningsmotorer. En sak är dock säker, prislappen på nuvarande bilar är alldeles för hög!

Thul summerar,

Vi behöver fler bilar och från tillverkarnas sida är Toyota och Hyundais engagemang extremt stort, liksom Fords. Om vi kunde få en till skulle situationen vara idealisk!

*

Kanske inget man går och tänker på dagligen, men uppehållet mellan Rally Sweden och nästa veckas Safari Rally Kenya har vari rekordlångt i WRC:s historia. Sex veckors ”semester” har till exempel Oliver Solberg kunnat unna sig. En semester som tillbringats med familjen, skidåkning och så klart träffat vänner, förklarar han för DirtFish. Men det fanns även tid för besök på Färjestad för hockey och det gröna laget är hans favoritlag berättar han.

Men det har även blivit en test med Skodan på grus då det faktiskt är ända sedan oktober i Chile som han körde på det underlag som erbjuds i Kenya. Här blir det ett viktig rally för honom och Elliot Edmondson då det är nominerat för poäng  i WRC2 precis som Rally Sweden.

Jag försöker mer strategiskt jämfört med förra året att välja fler tävlingar där det finns större möjligheter att ta bra poäng, förklarar Oliver.

– OK, det kommer många WRC2-bilar till Afrika, men jag har mycket erfarenhet därifrån och det är ett trevligt rally där vi var väldigt snabba förra året…

I Kenya gör också Gus Greensmith/Jonas Andersson debut för 2024 och detta med en Skoda från Toksport i helt ny design där det svarta överväger mot de gröna inslagen, tack för det säger jag.

*

I år har jag tilldelats en ny uppgift i ”Bilmånsson Rallysprint”, det blir jag som ska beställa priserna hos SMK Hörbys sedan många år pålitlige leverantör Glentons i Broby. Lite trixigt är det att få till det rätt med 12 olika klasser, men med min handledare Bertil Gunnarssons hjälp hoppas jag det ska ordna sig. Skänker samtidigt en tacksamhetens tanke till att jag inte har samma uppgift i Ryds MK och deras ”Vilda Ryd Racet” den 27 april. Ryds tävling ingår i både Bilsport Rallycup och Rally RM Historic två mästerskap med en gemensam nämnare, många tävlingsklasser. Så vad är RS-premiären i Hörbys 12 klasser mot det som ska hanteras i Ryd, där det tävlas i totalt 30 olika klasser. Värst är hysterin bland ”Historic” med 20 klasser medan BRC nöjer sig med hälften så många.

*

Med samma promotor i både WRC och ERC är det inte så konstigt att det blir lite av kommunicerande kärl och den här gången är det ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” som dragit en vinstlott. Plötsligt kastades Värmland in i nya ”Fiesta Rally3 Trophy” och detta beroende på att ”WRC Central European Rally” bytte tävlingsdag. Lite dominoeffekt då allt egentligen beror på att Polen då kom för nära som var tänkt som final. Vinnaren i serien erbjuds nämligen fri start i ”CER” och då blev där för kort tid emellan finalen i Polen och priskörningen. Istället blir det ”ERC Barum Czech Rally Zlin” i mitten på augusti som blir sist av de fem tävlingarna i mästerskapet. 

Foto: Tommy Svensson

Kanske kan detta bli en liten öppning för Rally3 som i våra trakter bortsett från Finland, är iskallt. I fjol var där två Rally3-bilar anmälda i Värmland och där då William Creighton var en. 



Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *