Husqvarna Motorcycles helt nya 2024 TE och FE-maskiner kommer med nya ramar, bakramar, karosseri, fjädring och bromsar, och en del annat för att ytterligare förbättra den totala körbarheten.

WP XACT Closed Cartridge framgaffeln har en mellanventilskolv för jämn verkan och konsekvent prestanda medan ett hydrostopp under den sista 68 mm av fjädringsväg hjälper till att upprätthålla farten framåt. En omdesignad WP XACT-stötdämpare har en ny kolv för förbättrad komfort, och som är 100 g lättare och 15 mm kortare samtidigt som den erbjuder 300 mm fjädringsväg. Både framgaffel och stötdämpare kan justeras för hand, utan verktyg, för en snabb och enkel personlig anpassning.

Designad för att fungera i perfekt harmoni med WP-fjädringen är den nya ramen av krommolybdenstål. Chassiet, som inkluderar en ny hybrid-bakram, erbjuder reviderade flex-egenskaper, och smidig hantering med förtroendeingivande stabilitet rakt fram.

Runt det nya chassit finns en ny kaross som pryds av modern, svenskinspirerad grafik och ett nytt sadelöverdrag med högt grepp. Med en förbättrad förartriangel, som ska säkerställa bättre knäkontakt och därmed bättre kontroll, erbjuder den slimmade designen av karossen också fullständig rörelsefrihet när man kör stående. Den uppdaterade karossen är komplett med en omdesignad strålkastare som ska ge starkare ljus, tillsammans med ett mycket mer användarvänligt monteringssystem.

Tvåtaktsmodellerna TE 150, TE 250 och TE 300 drivs av nya motorer med TBI-teknik (Throttle Body Injection). TBI, ska garantera en mycket mer konsekvent och kontrollerbar kraftfördelning över hela varvtalsområdet, även under de tuffaste förhållanden.

FE 250- och FE 350-maskinerna drar nytta av nya och kompaktare DOHC-motorer. Dessa är placerade inuti ramen, vinklade två grader bakåt jämfört med föregående generation, vilket ytterligare sägs centralisera vikten och bidra till det förbättrade anti-squat-beteendet hos chassit. Dessutom är båda motorerna utformade för att placera alla huvudkomponenter så centralt som möjligt för förbättrad hantering och samtidigt generera maximalt vridmoment och effekt.

EMS tillåter varje maskin att erbjuda två förinställda körprogram för att passa varierande terräng, där varje vald växel kopplar in en skräddarsydd kraftleverans. 4-taktsmodellerna erbjuder ytterligare förarhjälpmedel inklusive Traction Control och en Quickshifter för positiva uppväxlingar, även under tung belastning.

Modellprogrammet är komplett med premiumkomponenter som delas över hela sortimentet, inklusive en ny LED-strålkastare, förbättrade BRAKTEC-bromsar med högpresterande GSK-skivor, en kombinerad start/stopp-knapp, ProTaper-styre och Michelin endurodäck.

Tekniska höjdpunkter – 2024 års enduromodeller från Husqvarna Motorcycles

Ny ram av krommolybdenstål optimerad för förbättrat anti-squat-beteende och förbättrade flexegenskaper

Ny hybridbakram av polyamid/aluminium erbjuder exceptionell styrka och hållbarhet

Ny 48 mm WP XACT Closed Cartridge framgaffel ger konsekvent dämpning och förutsägbar hantering

Ny WP XACT bakdämpare är lättare och utvecklad speciellt för endurokörning

Ny ergonomisk kaross erbjuder en reviderad förartriangel för förbättrad kontroll

Nya 2-taktsmotorer har TBI-teknik för förbättrad körbarhet och användarvänlighet

Nya 250cm3 och 350cm3 DOHC 4-taktsmotorer uppges ge klassledande kraft och vridmoment

Ny LED-strålkastare ger ett ljusare ljusutbyte och förenklad montering

Nytt BRAKTEC bromssystem och högpresterande GSK-skivor ger färbättrad stoppkraft

Ny multifunktionell Map Select Switch-design styr Quickshifter och Traction Control (endast 4-taktare)

Ny Offroad Control Unit (OCU) för högsta nivå av tillförlitlighet och användarvänlig service av elektronik

ProTaper-styre och ODI-handtagsgrepp av högsta kvalitet

Elektrisk startmotor som drivs av ett lätt Li-ion 2,0 Ah batteri

2024 års enduromodeller finns nu tillgängliga hos alla auktoriserade Husqvarna Motorcycles-återförsäljare.

Mer info: LÄNK