FORMEL 1

af Petersens: Är kampen om VM-titeln redan avgjord?

1:31 min

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Vad är nytt i Formel 1? Inte mycket. Max Verstappen vann starten på Circuit de Catalunya och loppet överlägset. Men innan loppet blev det panik i Red Bulls garage. Ingen ström och då är det omöjligt att tävla. Snabbt fick man fram en tjock kabel och pluggade in den i Energy Station, som Red Bulls högkvarter kallas. Allt löste sig och resultet blev det man ville även om Max fick den svart och vita flaggan för att körde utanför den vita banmarkeringen tre gånger. En gång till och det hade blivit ett straff. Några varv senare frågade han vem som hade snabbaste varvet. Då hade Max det tredje och fick tillsägelse att hålla sig innanför den vita linjen och inte riskera något.

– Vi har inte råd med något, sa Jonathan Wheatley, som är teamets sportdirector.

Tydligen var det något ”fel” på radioförbindelsen för varvet efter klockades han för det snabbaste. Tro nog att Red Bulls motorsportchef Helmut Marko, som kan vara mycket rättfram och drar sig inte för att tillrättavisa en av sina förare, kommer att säga ett och annat. Och då spelar det ingen roll om man heter Mex Verstappen och vunnit VM-titeln två gånger.

Tvåan Lewis Hamilton blev utklassad. Han var 24 sekunder efter i mål. Trea blev George Russell. Verkar som om de uppdateringar som Mercedes gjort hjälper men de räcker inte. På näst sista varvet var Maxs tid 1,16,330, 209,560 km/tim. Lewis var 0,334 sekunder och 0,9 km långsammare trots att bägge hade tom tank. Och slår man ut det på 66 varv blir det 24 sekunder. Ingen skugga skall falla över Lewis för han vet verkligen hur man kör en racerbil men en förare är inte bättre än den bil som teamet ger honom. Det måste kännas bittert för den sjufaldige mästaren som jagar sin åttonde för att bli historisk. Varför? Han har redan gett upp kampen och säger att han koncentrerar sig på nästa års bil och att man kan börja designa den redan nu.

Ibland undrar man vad förarna ser under ett lopp. George sa två gånger att det regnar i en kurva. Efter den andra gången sa hans raceingenjör att han var den ende som sett det och det var nog istället han som svettades. Skoj med lite humor i allvaret. Vad som hände var att George verkligen svettades och när han bromsade flög dropparna från ansiktet till visiret och han trodde de låg på utsidan och att det regnade.

Om inte Sergio Perez gjort ett dåligt kval och bara startade som 11:a hade det blivit en dubbel seger. Checo körde upp sig till fjärde och några varv till hade han kört om Russell. Så bra är en Red Bull bil.

För Ferrari blev det ett nytt nederlag. Carlos Sainz, som startade från andra rutan, blev bara fyra. Inte en chans att hänga med. Han blev däremot bästa spanjor. Fernando Alonso blev bara sjua. Charles Leclerc blev utslagen redan i första kvalet och för att göra saken värre startade han från depån. Det blev till sist 11:e plats.

Spanjoren fick 10 poäng för fjärde platsen men Guanyu Zhous poäng för 10:e platsen var prestigemässigt mer värt. Det är smått tragiskt att se Scuderia kämpa men gör det i motvind medan Red Bull och Mercedes förbättrar sina bilar. Både finanserna och experterna finns. Och det börjar bli lite ihålligt när cheferna talar om uppdateringar och nu skall vi vara med och köra om segern. Det skall mycket till för att det skall hända men det måste för att det skall bli riktigt spännande bakom Max.

Valtteri Bottas fick återigen lämna ett lopp utan poäng. Vad händer egentligen hos Alfa Romeo? En sak ser man snabbt. Depåstoppen. De är alldeles för långsamma. Zohus tog 3 sekunder medan alla andra team gör stoppet på mellan 2 och 2,4 sekunder. Alfa gänget borde öva. Ferrari gjorde det mer än 1.000 gånger under vintern och är nu bland de snabbaste. Innan Frederic Vasseur lämnade förra året sa han att man hade en större budget för den här säsongen. Finanserna kanske stämmer men, utan att vara taskig mot någon, är det svårt att locka över de bästa teknikerna. Alla vill ju arbeta med en vinnare och Alfa är långt ifrån. Har ledningen redan börjat planera för 2026 när Audi tar över och ser man de kommande säsongerna som något man kan använda till att skapa ett helt nytt team?

Valtteri är alltid optimistisk men det räcker inte långt i den här stenhårda konkurrensen där man inte tar någon hänsyn. Intrycket är att om man inte befinner sig i en negativ spiral så åtminstone i en återvändsgränd. Kinesens poäng var en ljusglimt.

Är kampen om VM-titeln redan avgjord? Lite för tidigt att säga men Max leder tabellen med 170 poäng och skulle faktiskt kunna hoppa över nästa lopp, som körs i Kanada den 18/6, och låta Sergio vinna och ändå leda med 28 poäng.

Dino Beganovic körde två F3 lopp. I det första blev han avknuffad och den skyldige fick ett straff men det är ingen tröst när offret tvingas bryta. I huvudloppet gick det bättre och han fick en slags revansch med tredje platsen. Den blev avknuffad i det första F3 sprintloppet men fick revansch i det andra, som var huvudloppet, med en tredje plats.