”Mr Hollywood” kommer ut som svensk, Hyundai förstärker med fyrfaldig VM-vinnare, nio svenskar i ”DM2”, oroande spiral i kommande tävlingar, vem tar Rally-SM:s första vintertävling och ”Smiling tom” mötte hemmafans!

Idag satte Petter Solberg punkt för snacket om att han och Oliver egentligen är mer norrmän än svenskar . Ett argument om ofta förs fram när den blågula euforin i synnerhet över Olivers framgångar, blir alldeles för stor enligt de som har svårt att se svenska rallyåkare som verkligen lyckas. I en intervju i P4 Värmland förklarar Petter.

– Jag är svensk!

Rally och Rallycrossvärldsmästaren fortsätter.

Så går det när man gifter sig med en kvinna från Torsby, jag sa att jag aldrig skulle flytta till Sverige, men man blir soft med åren. Det här är inget jag berättat om i Norge än!

Motorbloggen säger bara vamt välkommen till Sverige Petter…

*

Volkswagen Motorsports korta engagemang i WRC saknar motstycke med fyra raka VM-guld, alla med Sebastien Ogier och Julien Ingrassia i Polo WRC. Allt skedde under Jost Capitos ledning och där han hade ingenjören Francois-Xavier Demansion (FX kallad) vid sin sida. När så Capito lämnade för Formel 1 och Williams så hängde FX med dit men nu är det dags för rally igen.

Hyundais Cyril Abiteboul har ända sedan han tog över efter Andrea Adamo efterlyst en stark teknisk chef i teamet och har nu blivit bönhörd. I nya rollen som teknisk chef kommer FX att ha kontakt med forsknings- och utvecklingsgrupper inom den bredare Hyundai-organisationen och leda märkets olika avdelningar i märktes olika motorsportengagemang som WRC, TCR, ETCR och inte minst mot privatteam i rally. Han kommer också att arbeta nära WRC-ansvarige Christian Loriaux för att ytterligare utveckla i20 N Rally1.

Förutom att förbättra vår nuvarande konkurrenskraft kommer FX att hjälpa oss att definiera företagets framtid genom att ta in förbättringar av våra faciliteter för att omvandla vår förmåga till en motorsportorganisation på toppnivå, förklarar en nöjd Abiteboul

Han vet vad som krävs för att inte bara vinna även erfarenheten för att vinna mästerskapstitlar under de kommande åren!

*

I helgen är det dags för ”DM2” alltså andra tävlingen i Danska Mästerskapet i rally men faktiskt den första på dansk mark. Premiären var i Rallye Sulingen strax söder om Jyllandsgränsen och nu är det Kalundborg som är bas för ”Rally Vestsjaelland”. Rallystart på lördag vid 17-tiden och så målgång samma tid på söndagen. Totalt 16 sträckor över 15 mil asfalt är vad som erbjuds.

Foto: Privat

Enda svenskar förutom de i Volvo Euro Cup som kör andra tävlingen för året, är Tibros Lucas Helin/Mikael Kjellgren. Med sin lite udda Opel Astra Grupp F leder man klassen ”National2” och går ut som bil 42med ändå lite lustig seedning. Som klassledare borde man kan jag tycka gå ut först i klassen men det gör istället Peugeot-åkaren Ulrik Pedersen med Dorte Rosenberg med #24 på bilen.

Foto. Tommy Svensson

I samma klass kör även VEC-gänget som är åtta till antalet efter lite sena avhopp. Först ut med #38 på sin turkos Volvo 940 är herr och fru Levin, Henrik respektive Ida som vann VEC i fjol. Som uppvärmning agerade paret föråkare i helgens South Swedish Rally. Här körde även värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson/Christian Johansson. Här är det dock Volvo 850 som gäller medan man i Småland premiärkörde nya Nissan Sunny Grupp F med en femte plats i Standard” som resultat.

Foto. Tommy Svensson

56 ekipage är anmälda och som vanligt gäller Team Glad Sport som favoriter i både 4 och 2WD. Kenneth Madsen/Mette Felthaus vann premiären med R5 Peugeot medan lillebror Jacob Leutenberg Madsen/Line Nedergaard var bäst med ”forhjulstraeck” i Peugeot Rally4.  

*

Svårt att hitta en röd tråd i anmälningar till rallytävlingar, tänker närmast på nästa helgs ”Gäsatbudstrofén” i Svenska Rallycupen. När premiären kördes med ”Götenerundan” så var Haninges Kalle Gustafsson snabbast av de 205 startande med sin Ford Fiesta Rally2. När så SMK Nyköping bjuder in till deltävling två med i stort sett identiskt upplägg så är det med 25 procent färre deltagare. Totat 141 anmälda och frågan man ställer sig är var resterande drygt 60 SRC-åkare håller hus? En betydande del som ”sviker” finns i Appendix K där Götene MK kunde glädjas åt 35 klassiker medan motsvarande siffra för Nyköping är elva…

Foto. Tommy Svensson

Exakt samma trend finns hos Bilsport Rallycup/RM/Rallyklassikerna som i senaste ”Vilda Ryd Racet” kunde glädjas åt knappt 140 startande. Detta medan Åtvidabergs ”Gruvrundan” även dom har tappat runt en fjärdedels startfält eller mer exakt, 84 anmälda. Min förhoppning är att den ”röda tråden” inte fortsätter för då lär det bli glest i höstens tävlingar…

*

Från Svenska Bilsportförbundet och Solna berättar Generalsekretare Anna Nordkvist om vad som är och vad som inte, är på gång i förbundet. För mig var det näst mest intressanta i ”Nyhetsbrevet” raderna om Rally-SMs framtid. Anna skriver, ”Från 2024 ska det drivas i förbundets regi och inte genom någon extern promotor. Arbetet pågår nu för fullt med planeringen för kalendern för 2024, men än mer hur Rally-SM ska se ut nästa år och framåt med koncept, klasser och paketering. Sportgenskoordinatorn för Rally, Lars Jonsson, är projektledare för arbetet och har satt samman en projektgrupp som sedan beslutet redan haft ett antal möten med olika intressenter och fler är inbokade.”. I dag är det snudd på ett halvår kvar till när det normalt körs första vintertävlingen i SM, men än har jag inte hört ett knyst om vem/vilka som är tilltänkta för detta uppdrag. Kort uppstartssträcka för en SM-arrangör kan jag tycka med tanke på att vi inför vår ”lilla TV-Sväng” börjar betydligt tidigare än så. Mest intressant var ändå slutklämmen där Anna tar upp ”Skyltfrågan”. Bland annat vänder hon sig mot att det som det verkar, inte blir möjligt för arrangörer som redan drabbats att få återbetalning när nu reglerna ändrats. Eller har dom det, då den luddiga skrivningen kvarstår med ”att Trafikverket under 2023 ges möjlighet att inte begära ersättning från ideella föreningar och organisationer som ordnar arrangemang på vägar som inte är enskilda”. Här skriver man ”möjlighet att inte begära ersättning.” och i regeringens pressmeddelande står likaså, ”I avvaktan på nya regler kan Trafikverket under 2023 avstå från att begära ersättning för kostnader från ideella föreningar och organisationer.”. Tre ord, ”ges möjlighet” och ”kan” som för mig är mycket oroande när det egentligen borde skrivits, ”får inte” eller ”kan inte” begära ersättning från ideela arrangörer.  Anna tar även upp det tråkiga med personer som inte kan uppföra sig på ett hyfsat sätt och då främst i sociala medier, något som jag själv fått erfara. Hon skriver, ” Att sen personer i en styrelse konstant och år efter år hängs ut, svartmålas och förtalas är tyvärr en del i vår verklighet som vi ännu inte besegrat. Det är tråkigt. Men så ser en del av vår älskade bilsport ut. Självklart har alla rätt att tycka och förändra, vi är en demokratisk rörelse, men gör det rätt. Framför fakta och sakfrågan, så kommer det behandlas med största respekt. Med påhopp, förtal och hot kommer vi inte få lättare att rekrytera ledare, funktionärer och förtroendevalda.”. Håller med Anna i allt detta! 

*

I går var det Kulturkalas i Hörby och helt klart något som vädergudarna inte gillade. Strålande sol sedan flera veckor tillbaka över Hörby och samma sak i dag men i går drog ett tungt  regnväder in över ”Mellanskånes Pärla”.

Foto. Tommy Svensson

Dock spelade detta mindre roll för de som kom till kalaset för att träffa SMK Hörbys Tom Kristensson. Raden av ungdomar som ville prova på rallyriggen med goda råd från juniorvärldsmästaren 2020 verkade aldrig ta slut. Att det sedan var samma ”Smiling Tom” med Polen redan glömt bådar gott för framtiden…

Foto. Tommy Svensson

2 svar på “”Mr Hollywood” kommer ut som svensk, Hyundai förstärker med fyrfaldig VM-vinnare, nio svenskar i ”DM2”, oroande spiral i kommande tävlingar, vem tar Rally-SM:s första vintertävling och ”Smiling tom” mötte hemmafans!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *