MOTORSPORT

af Petersens: Ibland händer både under och mirakel samtidigt

2:33 min

Ibland händer både under och mirakel samtidigt. Mycket sällan men i Jedda skedde det. Fernando Alonso fick tillbaka tredjeplatsen.

Aston Martin lämnade in en protest och man kollade vad som hände under depåstoppet från många vinklar. Teamet visade anteckningar från det sista mötet med SAC, Sporting Advisory Committee, plus videos från sju olika tillfällen där domkraften snuddat vid bilen vid ett liknande straff utan att bli bestraffade.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Det började med att Fernando placerade bilen fel på gridden och fick fem sekunders tidsstraff. Vid depåstoppet satte han av det men domarna ansåg att domkraften rört bilen och att det var det samma som att man arbetat med bilen.

Aston Martin presenterade protokoll från ett möte nyligen i SAC, Sporting Advisory Committee, där man diskuterat sju olika fall av bilar som berörst av domkraften på ett sådant sätt utan att bli straffade.

Aston Martin hävdade att det hade funnits en överenskommelse mellan teamen och FIA att det var "felaktigt" att bedöma att "ett avtal mellan FIA och teamen om att beröring av bilen på något sätt, inklusive med en domkraft, skulle utgöra "arbete" på bilen".

Domarna ändrade alltså sitt eget beslut och Fernando Alonso fick tillbaka sin tredjeplats. Och 41 åringen kunde fira ett litet jubileum. 100:e gången som han stod på pallen.

Låt mig ta det från början.

I vanliga fall brukar man skriva om ett lopps vinnare och förlorare. Att peka ut segraren är enkelt. Sergio Perez körde ett av sina absolut bästa lopp. Max Verstappen körde upp sig från 15:e till andra. Och det är lika enkelt att peka ut förloraren. Eller rättare sagt förlorna. Domarna. Man kan kanske kalla dem för veliga som inte riktigt kände till vad som tidigare diskuterats och bestämts. Det gjorde däremot Aston Martin, som var snabba på att reagera.

Att Fernando fick ett tidsstraff på fem sekunder för att ha stod med vänster hjulpar utanför rutan på gridden är inget att protestera emot. Tog inte lång tid innan det blev officiellt. Reglerna är klara men bland förarna har det diskuteras att ett sådant straff är för hårt för det är ingen fördel om bilen ändå står rakt. En annan sak är om det står snett. Aston Martin och Fernando accepterade straffet på fem sekunder.

Första underliga beslutet från domarna kom när Lance Stroll fick order om att bryta. Sakta rullade han av banan och parkerade i en reservutgång. Var absolut inget hinder för de andra. Men trots det så kallar domarna ut säkerhetsbilen. Man kommer med en föklaring men den låter lite underlig.

Från den interna kamravinkeln var det inte helt klart var den exakta positionen var där bilen stod och därför skickade man ut säkerhetsbilen. Underligt för på tv såg man ju klart och tydligt exakt var bilen står. Och man får heller inte glömma att i deras rum finns det massor av tv-skärmar och de ser varje meter av banan.

Max var den som tjänade på det och det skulle inte förvåna mig om social media kommer att fyllas med kommentarer om korrupta FIA, som gör allt för att hjälpa holländaren, och det trots att Michael Masi inte längre är tävlingsledare. För nu fick han ju en chans att köra om segern trots att han startat som 15:e. Visserligen hade han redan kört om flera bilar men nu fick han en gratischans.

Nästa beslut kom i slutet av loppet men utan att ens varna Aston Martin eller Fernando. Men det verkade som om Mercedes visste det. Om det stämmer. Hur gick det till? George Russell fick reda på att något hade gått snett vid spanjorens stopp. Ett par varv senare, hade man lyssnat på Mercedes samtal, eller hade domarna hört av sig? Teamet bad Fernando se till att han körde ifrån Russell med minst fem sekunder. Och det gjorde han. 5,1 före engelsmannen i mål. Alonso hyllades och intervjuades som trea. Stod till och med på prispallen och fick ta emot en pokal. Senare kom chocken. Ytterligare ett tidsstraff och den här gången på 10 sekunder. Först och främst måste alla fråga sig vad gjorde domarna mellan varv 19, då Fernando kom in under tiden som säkerhetsbilen var ute, och ganska långt efter målgång?

De hade 31 varv på sig. Varför tog det så lång tid, drygt 45 minuter, innan man flyttade ner spanjoren till fjärde plats?

Vad hade man gjort fel? Mekanikern, som skall lyfta upp bilen med sin domkraft, placerade den under bilen men lyfte den aldrig och dessutom lite snett. Efter fem sekunder lyfte han bilen men enligt domarna bröt han mot reglerna när han placerade domkraften under bilen.

Fernando tjänade inget på vad som hände. Reglerna säger att man får inte arbeta med eller på bilen och det gjorde vi inte heller, förklarar Mike Krack, som är Aston Martins teamchef.

Och varför visste Mercedes så snabbt att det antagligen skulle bli ett straff till och inte vi. Det första straffet förstod Alonso. Men inte det andra. Varför sa de inget under loppet utan först långt senare?

Toto Wolff, Mercedes teamchef, förklarade dock att han tyckte att straffet var för hårt, för Alonso fick ju ingen fördel. Och att FIA kanske skulle tänka om. George Russell gjorde skäl för benämningen en engelsk gentleman: ”Fernando var bättre och förtjänade en plats på pallen”.

Var Max loppets förare? Kanske det. För det är inte lätt att köra upp sig från 15:e till andra på en bana, som enligt förarna inte är den lättaste att ta sig förbi. De sista varven klagade han på vibrationer. De på bryggan kunde inte se något på sina datorer men en förare har en mycket känslig bakdel och god hörsel. Han tippade att det var drivaxeln. Den gick sönder i kvalet. Är det Red Bulls svaga punkt?

Vad som var intressant var de interna kamperna. Inte bara hos Red Bull. Russell mot Hamilton. Den sjufaldige mästaren fick ge sig.

”Jag gick förbi Lewis och han hans ansikte sa att jag har förlorat mot min stallkamrat”, sa Nico Rosberg.

Carlos Sainz slog Charles Leclerc. Och lite längre ner körde Esteban Ocon och Pierre Gasly mot varandra.

En scen nere i målområdet: Sergio rusar fram till sina mekaniker. På väg dit passerar han Jos Verstappen, Maxs pappa som såg mycket sur ut, utan att ens titta på honom och Jos applåderar inte och än mindre gratulerar. Enligt en journalist som känner Jos väl försökte man att bli av med Sergio under vintern, trots ett giltigt kontrakt, och ersätta honom med Daniel Ricciardo, som är tillbaka i teamet. Anledningen lär vara att man ser Sergio som ett hot. Även om Max och Sergio utåt sett verkar kunna prata med varandra lär de inte vara särskilt goda vänner. Fram till Brasilien förra året var väl allt mer eller mindre okej men efter det loppet sjönk stämningen under fryspunkten. Och den lär inte ha tinat upp sedan dess.

Checo blev lite sur när Max talade om för honom att han hade kört snabbaste varvet på sista varvet och fått den extra poängen. Och tack vare den så leder regerande mästaren tabellen med 44 mot 43.

Verkar bli en mycket intressant säsong. Inte bara vem som vinner lopp utan kanske ännu mer den interna kampen hos Red Bull, Mercedes och Ferrari. Kommer Fernando Alonso att tjäna på det? Senior har fått fart på sin karriär igen tack vare en, som det verkar, bra bil som kör ifrån både Mercedes och Ferrari.

Nästa lopp är Australiens GP i Melbourne den 2 april.