Startsida / Inlägg

Leclerc kraschar historisk F1:a – värd 80 miljoner kronor

av Anna Andersson

Charles Leclerc laddar för Monaco GP i F1.

Med att krascha en historisk F1:a – värd närmare 80 miljoner kronor.

Monaco GP i F1
Charles Leclerc trivs inte  Monaco (AP/TT)

Charles Leclerc trivs inte på gatorna hemma i Monaco. I den historiska tävlingen inför Monaco GP i F1 kraschade han Niki Laudas Ferrari 312B3 i den berömda kurvan Rascasse på det tredje varvet. Leclerc hade problem vid inbromsningen. Han snurrade, gick i muren och var riktigt besviken efteråt:

– Jag tappade bromsarna, jag tappade bromsarna, ropade han över radion, vilket citeras av Autosport..

– Jag bromsade, pedalen var hård och sedan gick den i golvet. I efterhand ska jag vara glad över det hände just då, för om det hänt någon annanstans hade det inte varit bra. Problemet är att jag blev rädd, jag kom in i kurvan på samma sätt som jag brukar.

Han fick stora skador på bakvingen på den historiska bil som har körts av Niki Lauda och Clay Regazzoni. Enligt tyska RTL värderas den till mellan 60 och 80 miljoner kronor.

– När du tror att du redan har haft all världens otur i Monaco och du tappar bromsen i Rascasse med en av de mest legendariska Ferraribilarna som har tävlat i Formel 1, skriver han på twitter.

Tuff uppvärmning inför Monaco GP i F1

Det var en tuff söndag för Leclerc som är monegask, född och uppvuxen i Monaco. Han har ännu inte har haft någon vidare tur när han tävlat på gatorna där han cyklat som barn. I fjol tog han visserligen pole position efter en kollission i kvalet till Monaco GP, men bilen var så pass skadad att han inte kunde genomföra racet.

Monaco GP i F1 avgörs den 29 maj, samma datum som Indy 500 avgörs i Indianapolis.

Men redan till den kommande helgen är det F1-race igen. Nu är det dags för Spanien GP och det pratas om ett stort antal uppdateringar, bland annat för Ferrari. Mer om det läser du här.

Aktuella tabellplaceringar finns här.

I veckan får du som vanligt, tider, en guide till banan och en till däcken.

GMR Grand Prix – IndyCar

Regnet skapade ett mycket händelserikt och dramastiskt  race i Indiapolis. Colton Herta stod till slut som segrare, men det var också två mycket bra svenska insatser.

Marcus Ericsson, som gjorde ett tyngre kval avancerade, till plats fyra.

Felix Rosenqvist som startade sexa klättrade till plats två redan på det första varvet. Han låg bakom Herta på det 43:e varvet när loppet startades om efter en period med säkerhetsbil. Då stötte han samman med teamkollegan Pato O´Ward. Rosenqvist tvingades i depå med trasig framvinge och återanslöt sist av alla, ett varv efter täten.

– Incidenten med Pato var väldigt olycklig. Han gick in lite för hårt i kurva 1, snurrade precis framför mig. Tyvärr hade jag ingenstans att ta vägen. Min framvinge brast och dessutom dog bilen.

– Vi tappade ett varv på det, men teamet tog ett riktigt bra beslut och höll mig kvar ute på banan på slicks i regnet utan framvinge!  Det hjälpte oss tillbaka på ledarvarvet när det började torka upp.

Rosenqvist föll ner på plats 18, men avancerade sedan igen och tio varv senare. Lagom till målgång var han sexa vilket är årets bästa resultat.  Ericsson ligger åtta och Rosenqvist är 14:e förare när IndyCar nu fokuserar helt på Indy 500. Klassikern avgörs den 29 maj med kval en vecka tidigare. Schemat till Indy 500 hittar du här.

Ny seger för Lundqvist

I IndyLights tog Linus Lundq1vist ytterligare en seger. Lundqvist slog till direkt med dubbla pole positions till de två race som kördes den här helgen. I det första var han inblandad i en kollision med dansken Christian Rasmussen.

Han tvingades i depå med skadad bil och föll till sista plats Han kunde slå sig tillbaka effektivt fram mot täten ända upp till femte plats. I det andra vann han från pole position, men det var en utmaning eftersom tävlingen pausades i över fem timmar på grund av dåligt väder.

Lundqvist leder mästerskapet efter fyra av 14 lopp.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB