Så fungerar hybridtekniken i nya WRC-bilarna med över 500 hästar

Årets WRC-bilar är laddbara och kan köras två mil på el.
Annons

Den 20 januari inleddes årets säsong av rally-VM med den klassiska deltävlingen i Monte Carlo. Flera nya förare deltar, bland andra svensk-norska 20-årigen Oliver Solberg i Hyundai. Det är första gången på 20 år som en svensk deltar i mästerskapet med en fabriksbil.

Men den stora nyheten i år är bilarna, som för första gången använder elhybridteknik. Detta kommer att göra bilarna snabbare, och är enligt arrangörer och teamchefer nödvändigt för att hålla sporten relevant för biltillverkarna.

Alla bilar i den snabbaste Rally1-klassen använder samma typ av hybridystem, som levereras av företaget Compact Dynamics. Det består av en elmotor på 100 kW, alltså 136 hästkrafter, och ett batteri på 3,9 kWh som kan laddas under körning eller med en extern laddare. Hybridsystemet samarbetar med en 1,6-liters turbomotor som drivs av förnybart bränsle.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så fungerar hybridtekniken i nya WRC-bilarna med över 500 hästar
Hela hybridsystemet med motor-generator, kontrollenhet och batteri ryms i den här kompakta kolfiberlådan.

Total systemeffekt med full kraft från både bensin- och elmotorn är drygt 500 hästkrafter, men det finns regler för hur den extra elektriska kraften får användas. Under långa rallysträckor är effekten begränsad. Elmotorn gör mest nytta i starten, då hybridsystemet kan användas i tio sekunder, samt under acceleration ut ur långsamma kurvor.

Hybridsystemet används också under transportsträckor och i serviceområdet. Med fulladdat batteri kan bilarna köras omkring två mil på el i långsamt tempo. Under serviceuppehållen ska batterierna kunna laddas upp på en halvtimme.

Tre fabriksteam deltar i Rally1-klassen i år: Hyundai Motorsport, M-Sport Ford och Toyota Gazoo Racing.

Mästerskapet sänds som vanligt i SVT med Jonas Kruse som expertkommentator.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så fungerar hybridtekniken i nya WRC-bilarna med över 500 hästar
Toyota tävlar med GR Yaris Rally1. Bakom ratten på en av de fyra bilarna sitter den regerande världsmästaren, fransmannen Sébastien Ogier.
Så fungerar hybridtekniken i nya WRC-bilarna med över 500 hästar
Ford tävlar å sin sida med M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 som bland annat körs av en annan känd fransman: Sébastien Loeb, tidernas mest vinstrike rallyförare.

Rallykalendern 2022

Monte Carlo: 20–23 januari
Sverige: 24–27 februari
Kroatien: 21–24 april
Portugal: 19–22 maj
Italien: 2–5 juni
Kenya: 23–26 juni
Estland: 14–17 juli
Finland: 4–7 augusti
Sydamerika: 18–21 augusti
Nya Zeeland: 29 sept–2 okt
Spanien: 20–23 oktober
Japan: 10–13 november

 

Annons
Annons
Rulla till toppen