Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

PREMIUM Det är precis som vanligt: futuristiska motorsportdetaljer, modiga hälsningar till gamingvärlden och mobila vardagsrum. Tillverkarnas framtidskoncept ska ge oss en inblick i bilismens morgondag. I fokus står föga förvånande hållbarhet och eldrivlinor.
Annons

CUPRA URBANREBEL CONCEPT

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner
Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Cuprachefen Wayne Griffiths avtäckte koncepetet Urbanrebel på årets IAA-mässa, en låg elbil i Touring Car-stil med säkerhetsbur, avtagbar ratt, skalstolar och sexpunktsbälten.

Det är dock den gigantiska bakvingen som drar alla blickar till sig. Bilen har elektrisk fyrhjulsdrift med en maximal effekt på 435 hk (normaleffekt 340 hk) och en 0–100 km/h-tid på bara 3,2 sekunder.

Konceptbilen visar sportmärkets kommande designspråk och ger en försmak av en mindre elbil som dock får en snällare, mer vardagsduglig motorisering. Den kompakta stadsbilen ska ha premiär 2025 enligt tillverkaren och då bygga på Volkswagenkoncernens MEB Small-plattform som är avsedd för kompaktbilar med framhjulsdrift. 


VOLVO CONCEPT RECHARGE

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Lättare och med lägre luftmotstånd, samt väldigt mycket återvunna material – så siktar Volvo mot framtiden. Pirellidäcken ska tillverkas av 94 procent fossilfria material utan mineraloljor. Det är mycket cellulosa och ull men mindre mängd plast.

Concept Recharge bygger på en helt elektrisk plattform och lär komma efter nya XC90. Som alla framtida Volvobilar ska den få ett riktigt namn – vågar man döpa den till Greta eller blir det Embla?


BMW iVISION CIRCULAR

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

På årets IAA-mässa fokuserade den bayerska biltillverkaren i första hand på återvinning och visade i Vision Circular – en futuristisk bil som är tänkt att representera märket 2040.

Konceptet är självklart eldrivet och dessutom byggt av återvinningsbara material med ett koldioxidavtryck på noll gram. Stötfångaren och tröskellådorna består av återvunnen plast, hjulen av naturgummi. Istället för en BMW-dekal i plast har man graverat in loggan på motorhuven.

Strålkastare, lampor och njurar har fått ge vika till förmån för LED-paneler som via en update kan modifieras och fräschas upp för längre hållbarhet. Delar och paneler kan dessutom bytas ut snabbt tack vare specifika snabbfästen med individuella nycklar.


Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner
Alrik Söderlind

”Skrota koncepten!”

Reklam, det är exakt vad en konceptbil är.

Ett sätt att sälja in framtiden och förklara vad man vill stå för, vart man är på väg – ja, vem man är när man kan koppla bort sig från det som står i hallarna idag. Förbränningsmotorbilar lyser med sin frånvaro bland konceptbilarna – av flera anledningar. Den främsta är givetvis att ingen vill stå för det man säljer just nu…

I klimatmötets efterdyningar är elektrifierat med batterier eller vätgas 1A, och återvunna material 1B. Bilföretaget tvärtom – Tesla – visar aldrig konceptbilar, men däremot bilar som kommer om en massa år, som nya Roadster och Cybertruck. Är det smartare? Jag skulle säga ja. Tänk om Volvo tog upp beställningar redan nu på Concept Recharge, hur många skulle inte beställa?!


MERCEDES EQG

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Redan 2020 lovade Mercedes en elektrisk version av sin G-klass. Den visades i konceptform på IAA-mässan i år och ska vara redo för trafik 2024.

EQG har samma robusta plattform som fossilbilen, men batteriet har placerats i ramen vilket sänker tyngdpunkten och ökar terrängegenskaperna. Fyra elmotorer möjliggör en hjulselektiv drivning som tillsammans med växellådan och ”Low Range Mode” simulerar tre differentialspärrar som i G-klass. Effekt, räckvidd och pris är än så länge okänt.


FORD F-100 ELUMINATOR

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Ford kan ha ”stulit” årets SEMA-mässa med den nya konceptbilen F-100 Eluminator. Inte bara för att bilen är vansinningt läcker, utan för vad den innebär för bilbyggare runt hela världen. Under skalet finns nämligen en drivlina du kan beställa på nätet och sedan bygga din egen dröm(el)bil.

F-100 Eluminator är baserad på en pickup från 1978 och har två synkrona elmotorer, en på vardera axeln, som kommer direkt från produktionsbilen Mustang Mach-E GT Performance Edition. Bilen är därmed fyrhjulsdriven och drivlinan ger mäktiga 487 hästkrafter och 860 Nm.

Vill du bygga något liknande, eller kanske något ännu tuffare? Enkelt. Gå in på Ford Performance Parts sajt och klicka hem en eller flera Eluminator-motorer. Reservdelsnumret är ”M-9000-MACH-E”. Motorn ger 281 hästar och 430 Nm.

Konceptet med så kallade ”crate-motorer” är nästan lika gammalt som muskelbilen själv, och med Eluminator vill Ford ta del av en global (efter)marknad som omsätter i runda slängar 50 miljarder dollar årligen. Eluminator är Fords första ”e-crate-motor” och kostar 3.900 dollar (cirka 33.000 kronor) i USA.

Fler motorer och andra delar tillkommer framöver, och målet är att kunna erbjuda kompletta elektriska drivlinor för montering i befintliga bilar.


AUDI GRANDSPHERE

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Med Grandsphere har Audi visat upp en riktig showstopper på årets  IAA-mässa. I den futuristiska lyxsedanen är komfortzonen framtill snarare än i baksätet med en loungeaktig interiör och två stolar som kan vridas i 90 grader. Audis designchef Marc Lichte ser trots allt bilen som individens tredje vardagssrum efter det egna hemmet och jobbet.

Audi Grandsphere kan naturligtvis även köra autonomt – enligt nivå 4. Drivlinan består av två elmotorer, quattrofyrhjulsdrift och en maffig systemeffekt på 721 hk och 960 Nm. Energin kommer från ett 120 kWh-batteri som ska ge Grandsphere en räckvidd på upp till 72 mil.


Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner
John Argelander

”Koncepten kittlar!”

Det är något som kittlar med konceptbilar. Visst, det är inte som med trailers innan biofilmen börjar, att man kikar lite ”runt knuten” och får reda på vad som verkligen kommer framöver. 

I många fall stannar koncepten vid att vara just koncept, och de serieproducerade bilarna blir någonting helt annat. 

Men ibland finns det små korn av sanning i det som tillverkarna väljer att visa upp som konceptbilar. Designelement, nya tekniska lösningar eller kanske ett nytt segment som man avser att kliva in i. 

En personlig favorit är restomods, där tillverkarna moderniserar äldre modeller och inte sällan monterar elektrifierade drivlinor. Som Fordpickisen här ovan. Vem vill inte ha en sådan tuffing?


MINI VISION URBANAUT

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

2020 var Mini Vision Urbanaut endast en virtuell vision, men inte ens ett år senare visar BMW ett riktigt koncept av den eldrivna bilen med målet att skapa ett föränderligt livsrum i en urban miljö.

Därför har den utrustats med tre olika lägen, så kallade Mini Moments. Beroende på valt moment ändras både exteriören och interiören. ”Chill” skapar en komfortoas där man ska kunna ta det lugnt medan ”Vibe” ger ytterligare utrymme när man vill tillbringa tid med andra människor. Medan dessa inställningar endast fungerar när bilen står stilla handlar det tredje momentet ”Wanderlust” om autonom körning.


HYPERION XP-1

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Det kaliforniska startupföretaget Hyperion presenterar med sin studie XP-1 något så exotiskt som en supersportbil med bränslecellsteknik. Vätgastanken är stor och ska enligt tillverkaren ge bilen en räckvidd på runt 160 mil.

Än så länge vet vi dock ingenting om antalet elmotorer eller bilens systemeffekt. Vi vet dock att den kommer att vara fyrhjulsdriven och väga endast 1 031 kg. Tillverkaren lovar en toppfart på 355 km/h. I likhet med i en F1-bil sitter föraren i en kolfibermonocoque. XP-1 är utvecklad tillsammans med NASA och ska börja serietillverkas redan nästa år.


MG MAZE

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Teamet från Saic Design Advanced London har designat ett vågat koncept för MG Motors med tre fokuspunkter: spel, utforskande och äventyr. Den kompakta elbilen med transparent polykarbonattak ger en hänförande panoramavy och en riktig gamingupplevelse.

Ett gigantiskt user interface blandar digitalt innehåll med passagerarnas perspektiv. Så kan hela staden bli en spelplan där 3D-avatarer väver samman spel och verklighet. Onekligen en spännande tanke som vi dock antagligen aldrig kommer se på marknaden.


Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner
John Eriksson

”Att döda ett märke…”

Ibland händer det att tillverkare går så långt med en konceptbil att man kan undra vad som är kopplingen till dagens modeller och det som märket står för här och nu.

Mini Vision Urbanaut är ett sådant exempel. Den karaktäristiskt retromoderna och lekfulla formgivningen är helt borta, ersatt med en könlös och personlighetsfattig design som skulle kunna komma från vilket mellanmjölksmärke som helst.

Själva konceptet är ju dessutom raka motsatsen till allt det man förknippar Minis bilar med idag, nämligen inbjudande och roliga körmaskiner som känns väldigt speciella bakom ratten och som framkallar ett glatt humör.

Kritiken på Minis sociala medier har varit minst sagt hård. Jag tror Vision Urbanaut vore döden för varumärket.


SCG 009 CONCEPT

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Det futuristiska konceptet 009 Concept från amerikanska Scuderia Cameron Glickenhaus ser ut som en blandning av Mercedes C-111, Lancia Stratos HF Zero och Ferrari 512 S Modulo. Studien drivs av vätgas och ska ha en räckvidd på 400 mil. Fronten, som påminner om dem på klassiska Lamborghini, pryds av ett genomgående ljusband och retromässiga popupstrålkastare à la 80-tal.

Konceptbilens bränsleceller finns vid bakaxeln och varje axel drivs av två elmotorer. Även om konceptet fortfarande känns långt ifrån produktionsklart får man dock inte glömma att bilnörden James Glickenhaus alltid har lyckats genomföra sina projekt.


RENAULT R5

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Elektrisk och modern men samtidigt traditionell – så ser framtiden ut enligt Renault. Det bästa exemplet på det är R5 Prototype, en kompakt elbil som har inspirerats av 70-talets kultbil med samma namn.

Nya R5 har koncernplattformen CMF-BEV som alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi har utvecklat för alla nya elbilar. Man pratar om en räckvidd på omkring 40 mil med det stora 52 kWh-batteriet ombord. Instegsmodellen får ett 40 kWh-batteri och följaktligen kortare räckvidd. Studien ska bli verklighet 2024 och då till ett pris på mellan 200 000 och 300 000 kronor.


R RYZR CONCEPT

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Det kinesiska märket R tillhör SAIC-koncernen och har presenterat studien RYZR i år. Konceptet liknar en blandning av motorcykel och bil, där avståndet mellan framhjulen är mycket bredare än avståndet mellan bakhjulen.

R lovar en överlägsen rörlighet som en motorcykel kombinerad med stabiliteten hos en bil. Föraren sitter mycket lågt och väldigt exponerat, vilket borde vara en pina vid dåligt väder. Precis som studien Urban Collectif är RYZR ett alternativ till överfulla offentliga transportfordon. Framdrivningen sker naturligtvis helt elektriskt, men några uppgifter om motorn eller batteriet har vi inte fått ännu.


CITROËN URBAN COLLECTIF

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Studien Urban Collectif kommer från Frankrike och befattar sig med mobilitetsproblemen i stadsmiljö. Urban Collectif är alltså ingen renodlad bil utan snarare en chassiplattform för en del olika karosser. Den visade studien är en sorts shuttlebuss. Vid insteget informerar en skärm om hållplatser och om rutten.

Det elektriskt drivna chassit har två batterier som sitter i bottenplattan. Istället för konventionella hjul rullar Urban Collctif på luftfyllda bollar med ett robust gummihölje som ger bilen möjligheten att vända på fläcken. Det autonoma fordonet ska kunna användas 20 timmar per dag och endast kräva fyra timmars laddning.


VW ID.LIFE

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Volkswagen har redan två elektriskt drivna kompakta storsäljare på marknaden med ID.3 och ID.4. Båda bygger på koncernens MEB-plattform för elbilar som även utnyttjas i modifierad form för kompaktbilsstudien ID.Life vilken presenterades på IAA-mässan i år.

Det innebär att MEB-plattformen för första gången har en frontmotorlayout med framhjulsdrift. Elmotorn lämnar maximalt 234 hk och ska kunna accelerera den kompakta crossovern till 100 km/h på 6,9 sekunder. För versionen med 57 kWh-batteri lovar tillverkaren en räckvidd på drygt 40 mil. Den serieproducerade versionen kommer med all sannolikhet att döpas till ID.2 och kosta mellan 200 000 och 250 000 kronor vid premiären år 2025.


Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner
Wiggo Björck

”Var är budgetbilarna?”

Det finns ett enormt sug efter billiga elbilar just nu. Det är min slutsats när jag går igenom vad som blivit mest läst på vår sajt det senaste året. Volkswagen ID.Life, och den förenklade plattformen som den bygger på, är därför högintressant. Blir priset så bra som utlovas kan det bli succé.

Men varför vänta till 2024? Förmodligen för att VW inte vill konkurrera ut dyrare MEB-bilar som ID.3. Komponentbristen har redan fått alla tillverkare att prioritera produktionen efter vinstmarginal. Under tiden kommer de kinesiska biltillverkarna dundrande med budgetbilar som MG ZS, MG5Ora Cat och BYD Dolphin (som har 800-volts-laddning!). Europa är ett enda stort öppet mål.


PIËCH GT MARK ZERO

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Redan för två år sedan presenterades konceptbilen GT Mark Zero av grundarna Anton Piëch och Rea Stark Rajcic på bilsalongen i Genève. Nu börjar man köra de första testkilometerna med en prototyp. Fronten liknar en Aston Martin medan bakdelen påminner om en italiensk supersportbil från 70-talet.

GT Mark Zero drivs av tre elmotorer, där en driver framaxeln och två driver bakaxeln. Systemeffekten anges till 611 hk vilket möjliggör en sprinttid 0–100 km/h på tre sekunder för den 1,8 ton tunga bilen. Ferdinand Piëchs son planerar en serieproduktion 2024.


GENESIS X CONCEPT

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Hyundais lyxmärke Genesis presenterar sin framtidsvision X Concept som visar märkets kommande designspråk. Fronten påminner en hel del om Aston Martin, dock finns det inga tekniska detaljer angående drivlinan än.

Om studien ska serieproduceras kommer den använda koncernens E-GMP-plattform. Interiören är förarorienterad och klassisk. Trots sin lyxiga framtoning ska X Concept handla om hållbarhet: säkerhetsbälten, delar av ratten och airbaglocket är draperade med läderrester från produktionen.


PORSCHE MISSION R

Konceptbilar – spektakulära framtidsvisioner

Mission R är Porsches framtidsversion av en elektrisk racerbil för privatkunder – och kommande 718! Optiskt påminner konceptet om Le Mans-prototypen Porsche 919, men tekniskt är modellen släkt med Cayman. Hjulupphängningen kommer från en 911 RSR.

Elmotorer finns både på fram- och bakaxeln och systemeffekten anges till blygsamma 1 088 hk som dock är tillgängliga endast i Qualifying­läget. Normalt lämnar elmotorerna, som kommer i modifierad form från en Porsche Taycan, mer moderata 650 hk. Mission R ska bara väga 1 500 kg och avverka 0–100 km/h på 2,5 sekunder.

Annons
Annons
Rulla till toppen