Formel 1

F1-bloggen: Ett steg närmare sprintlopp

Radiosportens Formel 1-expert Fredrik af Petersens skriver här om sportens framtid, utifrån de uttalanden som nye F1-chefen Stefano Domenicali sagt. Det handlar om när Formel 1 kan hamna i Afrika, frågan om att sänka förarnas löner och så handlar det om förslaget att införa ett sprintlopp i stället för lördagens kvallopp.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Den här helgen körs ett lopp i Imola och det har ett underligt namn och är dessutom det längsta i historien. Formula 1 Pirelli Gran Premio del Made in Italy e dell’Emilia Romagna. Av tradition är tävlingen i Monza Italiens GP och så har det hetat sedan 1950 med ett undantag 1980 då det kördes i Imola. Under många år arrangerades lopp där men under namnet San Marino GP.

Den nye F1-chefen Stefano Domenicali har i en intervju med Auto Motor und Sport berättat hur han ser på framtiden. Italienaren ersätter Chase Carey, som har åkt hem till USA.

I år finns 23 lopp på kalendern. Ett par kommer kanske att strykas på grund av pandemin men ersättas av andra. Är 23 maximalt?

– Om kampen om titeln är spännande kan det också vara 24, säger italienaren.

– Men om det är avgjort innan blir det tufft. Jag tror inte att det blir mer än 23. Det finns dock ett mycket stort intresse för att få arrangera ett lopp. Vi kommer att i framtiden noga överväga vilka länder som är viktiga för vår strategi och hur mycket vi kan kräva i ekonomisk ersättning av arrangörerna.

– Och om vi gör allt rätt kan det i framtiden också bli möjligt med färre lopp.

På grund av eller kanske tack vare pandemin kördes två lopp på nya banor. Mugello i Italien och Portimao i Portugal förra året. Kan det bli en ny bana varje år?

– Finns många varianter. Som till exempel att rotera lopp mellan banor när det finns en ny.

På en direkt fråga svarar Domenicali att det finns en chans för ett andra lopp i USA om tre år och i Afrika om fem.

På tal om pengar. Förarnas löner. I år finns den inte med i teamens begränsade budget på 145 miljoner dollar men i en nära framtid skall den räknas in och det innebär att föraren kommer att få mindre betalt. Enligt den amerikanska affärstidningen Forbes tjänade Lewis Hamilton med grundlön och bonus 42 miljoner dollar förra året.

– De är de viktigaste för showen, anser Domenicali.

Vad som diskuteras är en grundlön på 30 miljoner för bägge förarna, vem som får hur mycket avgör teamet självt, men eventuell bonus för VM-poäng och segrar samt personliga sponsorer ska inte räknas in. Det finns en teamchef som anser att förarna tjänar för mycket.

Franz Tost, Scuderia AlphaTauri, som alltid sagt vad han tänker. Även om det går emot vad andra tycker.

– På grund av pandemin är åskådare inte tillåtna och alla tjänar mindre så därför förstår jag inte varför förarna inte får mindre betalt. De skall vara glada att de har det här arbetet och dessutom tjänar pengar, sa han förra året.

Tosts förslag är att ingen förare ska ha mer än 10 miljoner dollar i lön.

Domenicali håller inte med och ställer sig på förarnas sida och anser att de värda vad de tjänar.

– Det finns bara 20. Inte 200, så de har en stor betydelse för vår sport. Två förare är spjutspetsar som förenar ett teams ambitioner, säger italienaren i intervju med Corriere dello Sport.

– Hamilton är speciell och faran som förarna utses för påminner oss om att de står i centrum.

När det gäller teamens budget har också frågan dykt upp om hur FIA ska kunna kolla att inget stall bryter mot regeln.

– Det är inte vårt ansvar utan det skall FIA övervaka.

I många decennier var Bernie Ecclestone chef tills han ersattes av Chase Carey. Domenicali var en tid Ferraris stallchef och arbetade tätt ihop med Mr E. Och till skillnad från Carey känner han alla förarna och pratar deras ”språk”.

Vad kommer du att göra annorlunda än de två?

– Jag vill var mig själv och inte spela en roll. Jag har alltid lyssnat vad andra har sagt och min dörr har alltid varit öppen och jag har gett det bidrag som jag haft befogenhet att göra. Till slut vill jag ta hänsyn till så många intressen som möjligt. För att få de riktiga tekniska och sportsliga reglerna måste vi arbeta tillsammans. Och innan varje beslut måste vi fråga oss varför och för vem gör vi det. Vilka är våra mål och kunder?

Mr E kunde vara hård i förhandlingar. Är du det också?

– Spelar ingen roll om du är artig eller en tuffing. Du måste göra helt klart vad du vill.

En gammal bekant kommer att spela en stor roll i de mer privata diskussionerna. Ross Brawn, som är ansvarig för den sportsliga delen inom Liberty Media. Det amerikanska företaget som äger de kommersiella rättigheterna.

Vad de kanske kommer att prata om är alla regler. Domenicali säger att regelboken är tjock som en bibel och gör det svårt att förstå.

– I fotboll förstår alla allt och är tränare för landslaget.

Den senaste tiden har alla inblandade diskuterat ett sprintlopp, som räknas som ett kval, på lördagen. Teamen vill ha helt klart om de fick mer betalt för det finns ju en risk att en bil blir sönderslagen vid en avåknig eller krock. Nu har de fått svaret och gett klartecken. Förarna är däremot lite skeptiska. Planen är tre lopp, England, Italien och Brasilien, och stallen får 500 000 dollar för de tre tävlingarna, som är 100 km.

– När vi gick ut med förslaget sa arrangörerna i de tre länderna att efterfrågan på biljetter steg kraftigt. Tv-bolagen var också mycket positiva.

Fördelar?

– De är många. Ju mindre träning desto mer action. Och ingen står kvar i garaget och väntar. På fredagen bara ett träningspass och kval. På lördagen det andra passet och sprintkvalet för loppet på söndagen. Ju mer oförutsagt loppet är desto intressantare blir det. Den som vinner kvalloppet på lördagen startar från pole position på söndagen. Och det finns bara en vinnare och det är den som vinner tävlingen på söndagen.

– Om vi inte testar kommer vi aldrig att få reda på om det är en bra idé eller inte. Vi har ofta ändrat kvalet för att göra det bättre.

Förra året kortades tävlingshelgen i Imola med en dag på grund av logistiska problem. På Nürburgring blev det också bara två dagar men det berodde på dåligt väder.

– Det var ett undantag och det finns inga planer på att göra det permanent.

Hur ser Domenicali på F1 och tv? I fler och fler länder försvinner det från fri tv till betalkanaler. Risken finns att antalet tittare minskar.

– Vi håller på att utveckla nya plattformar där man kan se F1. Man kan inte bara stirra sig blind på antalet tittare i olika länders betal tv. Vi når våra fans på nytt sätt som till exempel sociala medier. Formel 1-tv registrerar massiv tillväxt och vår strategi är fri tv där vi vill göra F1 känt och populär.

– Man kan inte sälja något som inte är känt. När marknaden har utvecklats och publiken förstår mer kan man gå över till betal-tv. Vi kommer att bestämma från fall till fall. Men å ena sidan måste vi göra en affärsmodell men å andra vill vi också att så många människor som möjligt skall ha tillgång till vår produkt.