formel 1

F1-bloggen: Uppskjutna lopp – då startar säsongen

Fredrik af Petersens om läget inför formel 1-cirkusen.

Kommentar/analys: Detta är en kommenterande publicering. Sveriges Radio är oberoende och agerar inte i något politiskt partis, intresseorganisations eller företags intresse.

F1-säsongen 2021 börjar på samma sätt som för ett år sedan. Australiens och Kinas lopp skjuts upp. Så starten blir i Bahrain den 28 mars. Enligt den nya provisoriska kalendern finns Imola med igen den 18 april och Australien den 21 november. Kanske också Portugal 2 maj.

Däremot är det mycket osäkert att Kina kommer tillbaka på grund av viruset. Ett lopp finns inte med. Vietnam. Förra året häktades den f.d. borgmästaren och ordföranden i folkkommittén Nguyen Fuc Chung Chung, som var den som arbetat mest för att få loppet, och anklagades för att olagligt ha dokument med statshemligheter, korruption, smuggling och för att ha tvättat svarta pengar. I december dömdes han till fem års fängelse.

Anledningen till att Australiens tävling skjuts upp är på grund av de bestämmelser som den lokala regeringen har bestämt. Alla som skall vara med i tennistävlingen Australian Open, som spelas i Melbourne, måste sitta i en två veckors karantän och samma sak skulle gälla formel 1.

Det skulle innebära att alla skulle flyga ut tre veckor innan loppet och den sista skulle man kunna börja med förberedelserna. Omöjligt att organisera för man skall ju också köra vintertesterna, 2-4 mars, som flyttats från Barcelona till Bahrain. Och det går inte att flytta fram den testen.

Tyvärr är det inte förbi säger FIA-presidenten Jean Todt och varnar för att det kommer inte att bli en normal säsong och att det kommer att bli fler ändringar.

Och den stora frågan är ju också om det även i år kommer att bli tomma läktare.

Otroligt men sant. Den sjufaldige mästaren Lewis Hamilton är arbetslös. Han oroar sig tydligen inte om ett nytt kontrakt för just nu befinner han sig tillsammans med sin hund på semester på en ö i Karibien. Enligt den engelska tidningen Daily Express ställer han tre villkor.

För det första vill han ha en grundlön på 40 miljoner euro per år. För det andra vill han ha 10 procent av teamets prispengar. Förra året fick Mercedes 140 miljoner. För det tredje vill han alltid få en AMG modell gratis och en ledande roll i företaget. En roll som är mer än den vanliga ambassadörsrollen. Det lär handla om att han vill vara mer aktiv när det gäller utvecklingen av elektrobilar.

– Jag vill utnyttja min roll som racerförare för att genomföra positiva och långfristiga förändringar när det gäller de nya elektro modellerna och arbeta tätt ihop med Mercedes.

Kanske är det också en fråga om hur många år ett nytt kontrakt skall gälla.

Teamchefen Toto Wolff lär inte ha något emot kraven men det lär Mercedes högste chef svensken Ola Källenius ha. De finansiella kraven är alldeles för höga. Och enligt insiders har man ett trumfkort som man kan spela ut. George Russel, som kör för Williams. Engelsmannen ersatte Lewis i ett lopp i Bahrain och höll på att vinna. George skulle bli betydligt billigare och att 22 åringen är en mycket stor talang och han ju redan visat att det är bilen som är den avgörande fakton och att det finns andra förare som kan vinna med en Mercedes.

Situationen påminner om pokerspelet mellan Ayrton Senna och McLaren 1993. Ron Dennis och brasilianaren kunde inte enas. Dagarna innan första loppet gav Dennis med sig och Ayrton fick vad han ville. En miljon dollar per lopp.

Nelson Piquet tackade också en gång nej till en fast lön och ville istället ha en bonus för varje seger och plats på pallen. Teamet sa snabbt ja för de var övertygade om att det skulle bli billigt. Något som de ångrade för när säsongen var över hade Nelson tjänat mer än vad teamet hade erbjudit honom.

Har Lewis sett en möjlighet att tjäna mer tack vare det nya ägarförhållandet. Mercedes har sålt halva sin del till det engelska företaget och sponsorn Ineos. Toto Wolff äger resten. Kanske för man förhandlingar om att teamet betalar en del av Lewis lön och Ineos resten. Ägaren Jim Ratcliffe är en av de allra rikaste i England.

– Jag oroar mig inte för jag respekterar alltid Lewis beslut. Om stannar kvar hos oss länge eller slutar och följer andra intressen, förklarar Wolff.

– Ett nytt kontrakt kommer nog att dröja ett tag och det skulle inte förvåna mig om han har ett par ess i rockärmen.

Har Lewis en plan om han mot all förmodan skulle lägga hjälmen på hyllan?

– Kanske flyger jag ut i rymden. Det står på min önskelista. När man drömmer kommer man på de mest underliga ideér som man först tycker är tokiga men när man tänkt efter kanske inte är helt galet.

Andra saker på listan är att bestiga Mount Everest och lära sig ett nytt språk.