Formel 1-bloggen

Af Petersens: Finns en risk att Mercedes splittras nästa år

0:39 min

Det är ju själva katten. Återigen drabbades Valtteri Bottas av maximal otur. Varför är det alltid han som råkar ut för det och inte Lewis Hamilton?

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Det blev ”bara” en andra plats trots att han startade från första rutan och tog ledningen. Valtteri gjorde allt rätt. Tills han i sista ögonblicket på andra varvet såg att det låg en del från en Ferrari, antagligen Sebastian Vettels, mitt på banan. Ingen tid att reagera. Bara att se till att han inte körde över den. Istället mellan hjulen men den sögs upp och fastnade i bottenplattan och down-forcen sjönk dramatiskt. Så det var faktiskt ett smått hjältedåd att han kunde hålla den farten som han gjorde resten av loppet med en förstörd platta.

Det förklarar också varför Valtteri kom in så tidigt för att byta däck så att man kunde ta bort den stora karbonbiten i bottenplattan.

Istället var det Lewis Hamilton som hade maximal tur. Hans stallkamrat och Max Verstappen hade varit inne och bytt däck. Lewis stannade ute och hans raceingenjör sa 10 varv till. Lewis trampar gasen i botten och får en stor lucka. Och vad händer?  Safty car och engelsmannen kan komma in och byta utan att förlora ledningen.

– Och det var så jag vann loppet, förklarar Lewis.

Tack vare dubbelsegern har Mercedes nu vunnit konstruktörs-VM för sjunde gången i rad och det har inget annat team lyckats med.

– F1 är en teamsport. Vi förare levererar poängen och ett team-VM är nästan bättre än förarnas titel för man gör ju det tillsammans med en grupp människor.

Det finns en risk att teamet kanske delvis splittras nästa år. Inte helt säkert att Toto Wolff stannar kvar som teamchef eller får en ny uppgift inom Daimler-koncernen eller någon annanstans.

Bekymrar det dig?

– Vet ju inte själv var jag är nästa år. Så svaret är nej. Vi delar mycket men jag kan också förstå att han vill ha och behöver dra sig tillbaka lite och ägna mer tid med sin familj, säger Lewis Hamilton.

– Men han har också sagt att han vill stanna kvar tills man hittat en efterträdare och lärt upp honom.

Stopp.

Menar du att du kanske inte kör för Mercedes nästa år?

– Jag skulle vilja göra det men det finns ingen garanti.

Valtteri kämpade med en bångstyrig bil som gjorde att han gled lite för långt ut i Rivazza-kurvan och Max kom lätt om. För den Flygande Holländaren tog det slut när han fick en punktering och körde av och Valtteri fick tillbaka sin andraplats. Poetisk rättvisa? En är en litterär teknik, i vilken dygd och goda gärningar belönas. Och den kanske upprepades när säkerhetsbilen kom ut efter Maxs avåkning. George Russel kraschade bakom. Antagligen försökte han hålla värmen i däcken men trampade ner gasen för mycket och bakvagnen släppte.

Kimi låg på tionde plats. Och sedan försvann Alex Albon framför Iceman. Nia och två nya poäng. Länge låg han på en fjärde plats för han kom inte in i depån förrän det nästan var för sent att byta. Anledningen var att trots att han blev utslagen i första kvalet har haft en fördel och får välja vilka däck han vill starta med. Alla som är med i det andra måste starta med de däck som de körde sitt snabbaste varv med. Och det var en Kimi från fornstora dagar. De sista varven jagades han av Sergio Perez, Racing Point, som hade nya däck. Iceman gamla. Hur fort körde han? Lika snabbt som Valtteri.

Kan man säga att gammal är äldst? Kanske är det nya kontraktet en motivation. Av många valdes Kimi till loppets förare.

För Mercedes var det oavsett vem som vann ett triumftåg. För sjunde gången i rad vann man konstruktörstiteln, 2014-2020. Nytt rekord. Ferrari har sex, 1999-2004 och McLaren 4, 1988-1991. Ferrari har dock flest med 16 men Scuderia har varit med sedan 1950. Williams har nio och McLaren åtta. Mercedes körde mellan 1954-1955, man drog sig tillbaka efter den fruktansvärda katastrofen på Le Mans och kom tillbaka 2010. Med sju segrar har man lika många som Lotus. Red Bull har fyra.

För ett team är den titeln mycket viktigt av två anledningar. Man visar omvärlden att man han den bästa racerbilen i F1 och i Mercedes fall och därmed också den bästa vanliga personbilen. Och för det andra är det självklart lättare att locka till sig sponsorer för alla vill ju synas tillsammans med en världsmästare.

Vad har gjort teamet Lewis Hamilton/Nico Rosberg (2016), och därefter Valtteri Bottas mer eller mindre oslagbara? Snarare regel än undantag att det blivit så många dubbelsegrar.

– Vad vi klarat av har inget annat team kunnat och det tack vare vår chef.

Och alla experter som utvecklat den överlägsna 1,6 V6-hybridmotorn, som kom 2014.

– Vi har en grupp som helt enkelt är otrolig. Vi försökte höja ribban till en ny nivå och lyckades. Jag är otroligt stolt över alla, säger Toto Wolff.

Kan det här hålla?

– Ja så länge vi förblir motiverade och har tillräckligt med energi. Och vi ser framemot en ny utmaning från de andra.

En man som har en stor del av alla framgångarna men som tyvärr inte är med oss längre är Niki Lauda.

– Jag vet exakt vad han skulle ha sagt. Han hade lyft på kepsen och frågat vad gör vi nästa år.

När alla intervjuer var över och Wolff, Lewis och Valtteri dragit sig tillbaka till sitt högkvarter blev österrikaren överfallen.

– De kom bakifrån och duschade mig med champagne. Hela min ansiktsmask är full och jag får väl en alkoholförgiftning på 10 minuter.

Mercedes skickade ett foto på den del som fastnat i bottenplattan till Ferrari med texten ”vi tror den här kanske tillhör er”.

Den bubblade drycken blev det också på pallen. Och trean Daniel Ricciardo glömde inte sin tradition. Tog av sig en sko fyllde den med champagne och drack. Tittade på Lewis som nickade. Tog av sig den andra och de skålade med australiensarens skor och tog en djup klunk. Äkta förbrödring.

Nästa lopp är Turkiets GP om två veckor.

Felix Rosenqvist och hans seger i IndyCar, Marcus Ericsson och trion Johan Kristoffersson, Mattias Ekström och Timmy Hansen i rally cross i all ära. Den bäste svensken inte bara i USA utan också internationellt är Linus Lundqvist. I det amerikanske F3-mästerskapet körde han åttor kring konkurrenterna och vann serien med 401 poäng. Tvåan David Malukas, USA, fick 283.

Linus vann 15 av 17 lopp och startade lika många gånger från pole position. Lägg till 14 snabbaste varv och fem nya banrekord på de sex banor som man körde på. Priset? En fullt finansierade styrning i Indy Lights nästa år. Serien under där Felix och Marcus finns.