Motorsport

F1-bloggen: Därför är Hamilton INTE bäst genom tiderna

2:57 min

Fredrik af Petersens om den brittiske Formel 1-dominanten Lewis Hamilton som slog rekord på söndagen.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Lewis Hamilton fortsätter sitt segertåg. 92:a andra segern och han leder nu ensam den tabellen. Det var den åttonde den här säsongen av 12 möjliga.

Men är han den bäste vinnaren genom tiderna?

Mycket överraskande är svaret nej. Om man räknar i procent hur många lopp en förare vunnit av de som han kört blir resultatet ett helt annat. Två helt andra förare från en helt annan period toppar den listan.

  • Juan Manul Fangio, som vann fem titlar, körde bara 51 lopp men vann 24 och det är 48 procent.
  • Bara något sämre är Alberto Ascari. Italienarens segerkvota är 40 procent. 32 lopp och 13 gånger som etta.
  • Trea i tabellen är Lewis med 92 vinster på 262 körda lopp och det är det samma som 35 procent.
  • Michael Schumacher körde 306 lopp och vann 91 lika med 30 procent.

Med fem lopp kvar att köra kommer Lewis utan tvekan att förbättra sin kvota. Efter den här segern ligger hans segerkvota på 66 procent i år. Och han är nu den som vunnit på flest banor. 28 över hela världen.

När det gäller antalet VM-titlar finns det ingen som kan stoppa honom från att vinna den sjunde och därmed bli den som vunnit flest sedan 1950 då VM för förare instiftades. Fler frågor?

Hur långt kan du gå?

– Himlen är gränsen och det beror också på hur mycket jag vill och hur högt vi lägger ribban.

Vad sa tvåan Valtteri Bottas efter loppet.

– Har ingen aning vad som hände.

Han hade lett loppet några varv tills stallkamraten kom ifatt och om och sedan var det över. Utan att vara taskig mot Valtteri så var det en klasskillnad. Kan inte skriva ett annat ord när det skiljer över 25 sekunder i mål. Och det var bara de fyra första som körde alla 66 varven. Resten blev varvade.

Men när Valtteri blev omkörd såg det lite underligt ut. Valtteri försvarade inte sin ledning utan körde över på högra sidan av banan som var smutsig och som sugs upp och klistras fast på däcken och det tar några varv innan de är rena igen. Hade han fått en tillsägelse att köra åt sidan? Svaret får vi aldrig.

– Jag försökte visserligen att attackera men han var för snabb. Så jag bestämde att ta det lugnt och säkra poängen.

Han frågade vilka däck som Lewis bytt till och precis som för två veckor sedan sa han att då gör vi något annat.

Hade han haft en chans om han fått sin vilja genom och vid bytet fått de mjuka däcken?

– Teamet bestämde annorlunda och jag fick de hårda och det var det säkraste valet.

Som utomstående ser Valtteris läge hopplöst ut. Stämmer inte. Så lätt ger han inte upp. Vad är din motivation?

– Finns bara en och det är att slå Lewis. Och det är den bästa som finns.

Vm titeln för konstruktörer vann Mercedes inte den här gången. Max Verstappen blev trea och gjorde att stallet får vänta minst ett lopp till.

Tillbaka till Lewis. Vad gör honom så bra?

– Han är den största naturtalang som funnits i formel 1 och kör på instinkt, säger Nico Rosberg. Och bör ju veta efter alla säsongerna tillsammans hos Mercedes.

Finns ytterligare en som känner bägge. Paddy Lowe som en gång var Mercedes tekniska chef.

– Nico har gjort Lewis till den bäste föraren och oslagbar, säger engelsmannen i podcast ”At the Controls”.

– När Nico vann titeln 2016 var det också en vändpunkt i Lewis karriär. Han som alla vi andra har svaga punkter.

Vad han lärde av nederlaget är att han var tvungen att vara mer jämn och inte överlåta något åt slumpen. Nu kollar han allt in i minsta detalj.

Vad skiljer honom mer från alla andra?

Är det körstilen? Är han bättre på att ställa in bilen? Är han bättre på att snabbare rätta sig efter förhållanden på banan? Smartare under loppen? Kanske en kombination av allt det här. En annan sak som han absolut lärt sig är att inte förstöra däcken så snabbt som han gjorde för några år sedan. Nu håller de längre än de andra förarnas även om de kör med samma.

I loppet kunde man snabbt glömma de tre första. Avståndet mellan dem själva och mellan trion och resten var stort. I mittfältet var det desto mer dramatiskt och spännande. Massor av omkörningar trots att alla förare innan loppet sa att det var nästan omöjligt att köra om. Helt fel. Lite buskörning från en och annan när de försökte hindra att bli omkörd.

Fanns en oldtimer som verkligen visade att även om man är äldst så hänger man fortfarande med. Kimi Räikkönen. Startade 18:e och 11:a i mål.

Bara efter några hundra meter låg han bakom Max Verstappen.

– Jag trodde inte mina ögon. Kanske tack vara hans erfarenhet som rallyförare.

Vad som kanske retar Iceman är att han förlorade 10:e platsen och sista poängen till kompisen Sebastian Vettel. Vid omkörningen visade Iceman att han är en sportsman och körde åt sidan för han visste att tysken var snabbare. Inte undra på att det är ytterst sällan som någon annan förare kritiserar honom för ojust körning. Men dock tvärtom ibland.

Under en del av säsongen hade Mercedes något som kallades för Party Modus. Något som gav Lewis och Valtteri lite mer kraft i motorn i kvalen och loppen. Det är nu förbjudet och nu får man bara han en inställning i motorn. Har det gjort någon skillnad? Ja Red Bull har kommit närmare med inte helt ifatt.

Max Verstappen föreslår att han och Lewis byter bil för att få reda på om det verkligen har blivit en skillnad.

– Om vi byter kan vi ju göra en jämförelse. Men jag tror inte att regeln har ändrat så mycket.

 Hur reagerade Lewis på förslaget?

– Varför skulle vi göra det? Och vad skulle vi jämföra?

-För att se om bilarna verkligen är snabbare i loppet än i kvalet, svarade holländaren.

– Vi kunde kanske göra en privat test.

Både Lewis och Mercedes cheferna tyckte det var ett roligt förslag.

– Max. Ring när du vill testa en Mercedes.

Teamen hade bråttom efter loppet. Nästa tävling är Emilia-Romagna gp och körs redan nästa söndag, 1 november, i Imola. Lång väg att köra för lastbilskaravanen så FIA har bestämt att träningen på fredagen stryks.