Racing

Motig säsongsupptakt för Joel Eriksson på Lausitzring

Joel Eriksson och teamkamraten Aidan Read gick poänglösa från säsongspremiären av ADAC GT Masters under en tung helg för BMW och Schubert Motorsport på tyska Lausitzring.

Foto: Alexander Trienitz

Eriksson/Read inledde med en 27:e plats i säsongens första lopp på lördagen, men låg betydligt bättre placerade i söndagens Race 2 där Eriksson stod för en särskilt stark öppningsstint. Skåningen noterade bland annat helgens snabbaste racevarv bland samtliga BMW-chaufförer, och följde relativt enkelt med bland snabbare bilar i utkanten av topp tio.

Vid det obligatoriska förarbytet i halvtid kunde Eriksson växla över till Read med häng på poängplats. Dessvärre fick australiensaren dock först motorstopp i utfarten från depån, och körde sedan av banan och tappade flertalet placeringar.

I mål blev det till slut en blygsam 25:e plats för Schubert Motorsport-duon, under en helg då BMW M6 GT3-bilarna inte riktigt kunde konkurrera med de ledande fabrikanterna.

– Det har varit en ganska motig premiär överlag, och vi har helt enkelt inte varit tillräckligt snabba, säger Joel Eriksson. Jag är nöjd med min stint i det andra racet nu idag – där kunde jag inte ha gjort mer. Jag jagade en Porsche och en Audi och var lite snabbare än dem, och jag tycker att jag tog hand om däcken på ett bra sätt inför Aidans stint. Tyvärr gick det som det gick därefter, men vi hade ändå inget riktigt toppresultat på gång så i slutändan är det kanske bättre att det sker under en sådan här helg.

Nästa deltävling för ADAC GT Masters äger rum på klassisk, tysk motormark – Nürburgring – om två veckor; och Joel Eriksson tror att förutsättningarna på pappret kommer att vara något bättre då.

– Vi är ärliga mot oss själva och kan enkelt konstatera att Lausitzring inte var en bra bana för oss, fortsätter Eriksson. Det har med karaktären att göra, och det är också det som är kul med GT3-racing. Kanske inte en sådan här helg när man är på fel sida, men det kommer andra banor som passar oss bättre. Dessutom var det över 30 grader varmt i helgen och vi vet att M6:an med turbomotorn lider av det. Jag tror att Nürburgring blir bättre, och framför allt på ett större steg framåt senare under säsongen.

Joel Eriksson reser nu den korta distansen från Lausitzring till Berlin, där han kommer att vara på plats i sin roll som reservförare för GEOX Dragon under de stundande finaltävlingarna för elbilsmästerskapet Formel E.

Foto: Alexander Trienitz