F1-bloggen: Hamilton vinner igen, igen och igen

0:38 min

Radiosportens expert Fredrik af Petersens om det senaste inom Formel 1.

Som sagt. Winning again, again and again. Vem det gäller? Självklart Lewis Hamilton. Trots att vänster framdäck flyger runt öronen på sista varvet. Han bevisade sin status som en av de bästa genom tiderna genom den otroliga bilkontrollen han hade och lyckades ta sig i mål och vinna England GP för sjunde gången.

En kort tillbakablick på kvalet. Mercedes duon Lewis och Valtteri Bottas dominerade som man ville.

– Man kan inte vara annat än nöjd, förklarade teamchefen Toto Wolff.

– Men jag tror inte att vi fick några nya vänner.

Helt rätt.

Lewis Hamilton var drygt en sekund snabbare än trean Max Verstappen. Är den sexfaldige mästaren verkligen så mycket snabbare än holländaren? Jag skulle vilja säga nej. Men varför den stora skillnaden? Svaret är enkelt. Mercedes har byggt den bästa bilen, som körs av de två bästa förarna, medan Red Bull för en gångs skull tycks ha misslyckat och den känsliga aerodynamiken, som tidigare varit teamets starka sida, är dålig.

Loppet. Glöm Lewis. Först in i första kurvan och först över mållinjen så inte mycket att skriva om.

Valtteri Bottas. Var på väg mot en säker andra plats när han klagade över vibrationer i vänster framdäck. Av någon underlig anledning kallar man inte in honom för ett byte. Och det straffade sig. Några varv senare ”exploderade” däcket. Snabbt in för att få ett nytt men det blev ändå inte en enda poäng. Skulle herrarna på kommandobryggan ha kallat in Valtteri när han klagade? De får ju massor av information via sensorer men till syvende och sist är det som föraren säger det viktigaste. Antagligen lät man honom fortsätta för att gapet till trean Max Verstappen var inte tillräckligt stort och hade han kommit in hade andraplatsen blivit i bästa fall en tredje. Nu blev det istället en otacksam 11:e.

Carlos Sainz råkade ut för samma missöde på samma däck. Orsak? Det vet bara Pirelli. En gissning. De körde för fort och slet för mycket på vänster framhjul. Lewis sa att Valtteri pressade honom och kunde inte slå av förrän Valtteri försvann. Sainz var också bland de snabbaste i mittfältet.

Med ett par varv kvar kallade Red Bull in Max Verstappen. Hade holländaren vunnit om man inte gjort det? Svårt att svara på.

– Hans däck var nästan slut, förklarar Christian Horner.

– Och det fanns ingen garanti att Max skulle komma i mål utan ett byte. Naturligtvis retar det honom för att han hade kanske kunnat vinna men i efterhand är man alltid klokare. Pinsamt för Pirelli, som var loppets sponsor.

Trea Charles Leclerc. Återigen på pallen men inte av egen kraft utan på grund av andras otur. Man får dock inte hacka på honom för han körde ett felfritt lopp.

I mittfältet har det blivit riktigt tufft. Inte bara i loppet utan också i kvalet. George Russell, Williams, åkte ner fem platser för att han inte saktade ner när man visade dubbla gula flaggor i första kvalet. I loppet fick Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, fem sekunders tidsstraff för att han gjorde något dumt under gul flagg och Romain Grosjean, Haas, fick en varning för att han ändrat linje under inbromsning och därmed hindrade att bli omkörd.

Och i det här gänget finns också Ferrari. Det skilde bara sekunder mellan alla från plats fyra ner till 11:e. Lovar gott för resten av säsongen för Max skall inte känna sig säker som trea. De två där framme kan vi glömma. De kör i sin egen serie.

Det börjar bli tragiskt. Skall det gamla talesättet, som gäller all sport, att man skall sluta när man står på toppen gälla även för den fyrfaldige mästaren Sebastian Vettel? Det blev en 10:e plats och sista poängen. Hans trogna fans börjar nu bli smått övertygade om att Ferrari ser till att han och Leclerc inte köra på samma villkor längre. Och det var kanske anledningen att han tog i för mycket och gjorde bort sig i kvalet. Till skillnad mot Leclerc. Varför är monegasken plötsligt så mycket snabbare?

Hela helgen gick snett för Seb. I första träningen återigen kylningen. I den andra snurrade något runt bromspedalen.

– Jag tror inte att någon vill mig illa, sa han.

I kvalet blev hans snabbaste tid struken för han kört några centimeter utanför banan. Helmut Marko, Red Bulls motorsportchef och en god vän till Sebastian, förstår heller inte vad som händer.

– Charles var snabbare än oss på rakan. Men inte Sebastian. En gåta varför Leclerc plötsligt är så snabb.

Ferrari har en ny teknisk organisation.

– Hoppas verkligen att det hjälper i år. Annars är jag likgiltig för det rör ju inte mig, sa Seb.

Finns en mästare till som har det svårt just nu: Kimi Räikkönen. 17:e och sist i mål och återigen ett varv efter Lewis. Iceman är känd för sina kommentarer under loppet och nu kom en till på 13:e varvet. I Stowe-kurvan, som är den sista innan infarten till depån, fick han order om att komma in. Kimi lydde och svängde ner till höger när han fick en kontraorder.

– Stanna ute, upprepade hans raceingenjör Julien Simon-Chautemps två gånger.

– F-n också. Det är alldeles för sent, sa Kimi och skällde ut Julien högt och tydligt och körde in i depån.

– Helt uteslutet att det var en förbaskat bra idé att komma in nu.

– Copy. Copy, svarade den skyldige.

Lewis har drivit igenom att förarna får stå på knä innan loppet och alla bär en t-shirt med texten End Racism. Lewis har sin egen. Black Lives Matter. Men det är inte alla som knäböjer. På Silverstone var det sju. Lewis skyller på Romain Grosjean, som är president för förarnas egen fackförening GPDA, och tycker att han har inte gjort tillräckligt.

– Jag kan inte tvinga förarna. De som inte gör det tycker att det räcker med bära t-shirten, säger fransmannen.

En av dem som blev stående är Kimi.

– Jag anser att alla har rätt att reagera som han vill när det gäller det här temat. Självklart är vi alla mot rasism och vi har visat vårt stöd. Och jag tycker inte att man måste förklara sig varför man inte knäböjer eller gör något annat. Det är en personlig sak.

Nästa lopp körs redan om en vecka på Silverstone. Man firar att det är 70 år sedan det första formel 1-loppet kördes och den moderna eran inleddes.

Men hur många av de som inte bor i England åker hem? Kontrollen om någon blir smittad av viruset är stenhård men ändå sitter Sergio Perez i karantän.