Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/ac2680/web-home/scripts/nyhetsarkiv.php:3) in /home/ac2680/web-home/internal_includes/security.php on line 3
Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Fredagen den 19:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5818  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 27224 st  
  Igår: 28356 st  
  Denna månad:
464156 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85574378 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > STD ELLER INTE VAR FRÅGAN? SVARET!! DET ÄR LIKA SOM FRÅGAN!
 

STD ELLER INTE VAR FRÅGAN? SVARET!! DET ÄR LIKA SOM FRÅGAN!
Hur ska vi göra grabbar? Vara eller icke var är frågan?

Svenskquadracing vill två saker, en ny klass 2005. Men det råder delade meningar om vad det är. Under träningslägret 8-9 oktober hölls ett möte i frågan, här har ni åsikter och citat från mötet. Och dokumentet som inte fick synas under 2005, reglerna för standard-klassen (STD)!!
Även en dålig start kan med vilja ge ett bra resultat!

Citerar!

Niclas Lundbäck (supermotard rådgivare i Svenskquadracing)
Vill inte ha en STD-klass utan vill att det ska köras som i Europa en 450-klass med fri trimning. Och stöder under inga omständigheter en STD klass för allehanda quadmaskiner.
Vi måste tänka på alla Tyskar som vill komma hit och köra, tänk om vi ska köra EM?
Då kan vi inte ha egna regler för oss i Sverige, utan bör köra lika som Europa!
Niclas påtalar även att det inte går att kontrollera eller ta fram ett bra reglemente för STD-klassen, alla kommer fuska och det går inte att kontrollera.


Glenn Ocklund & Pär-Erik Nordlander (styrelsen Svenskquadracing)
Lobbar för en STD-klass och tror att det är det bästa sättet att får flera att börja tävla i supermotard, få en bredd att rekrytera ifrån. En billig instegsklass för otrimmade maskiner, det finns ju massor av Quaddar ute i buskarna som passar in i modellen.
Dessutom beslutades det tidigare under 2005 att det skulle köras en STD-klass inofficiellt i förarföreningen under 2005. Intresse har visat trots att detta inte har marknadsförts av föreningen över huvudtaget. Förslaget som tog fram under vintern 2005 skulle läggas upp på föreningens hemsida, men har inte efterlevts. Nu efter mötet som hölls på träningslägret kom det ut på föreningens hemsida Oktober 2005 när sesången redan är slut.Förslaget kan ni läsa längs ner på sidan. Ett tiotal STD-maskiner har varit med och kört under året som gått. Vi behöver något nytt för att få sporten att växa, det är inte fler som nu 2005 jämfört med 1997. Glenn och Pär-Erik stöder även Ralfs inlägg om att köra en egen cup, med ett helt nytt tävlingsupplägg om det inte kan köras ihop med OPEN och SM. Då kanske vi kan satsa på våra små också, det vore en roligt om de fick vara med lite mera. Om vi inte kan rekrytera fler förare kanske det kan växa underifrån i stället.

Ralf Lindgren (Ordförande)
Är tveksam till iden om STD-klass och försvarar Lundbäcks ide om 450racer.
Ralf tror inte att det kommer bli tillräckligt med startande i STD-klass.
Men. Ralf tror att en väg kan vara att köra STD-klassen som en egen cup på egna banor och inte ihop med SM i supermotard 2006.


Robert "Burken" Fransson (Skotercross STD-600/Quadracing STD

Varför skulle det inte funka med STD det har vi kört i Skotercrossen i flera år utan problem?
Den som fuskar hänger oftast inte med ändå, och skulle de visa sig att någon fuskat. Är det värt noll och ingenting "Diskad" tror inte att vi som kör går på den linjen. Det har väl fungerat i år när vi kört utan att veta vad som igentligen gäller?


Ted Honkala (Reporter ATV-QUAD)

Vi på tidningen hoppas och tror på en STD-klass då vi fått mycket bra responsen på det vi skrivit under året som gått. Även tillverkarna/Importörerna i Sverige har aviserat detta.
Vi begriper inte varför det inte kan föras en normal diskussion i frågan, utan det görs med sura miner och arga toner. Mötet ledde till lika lite som det var innan det började, ingenting.
Det var en kort stund som det pratades och idéerna kom upp på bordet på ett bra sätt.
Avslutningen var tog den vägen? Plötsligt reste sig några och gick ut och då var mötet slut.
Inget konkret framgick, inget underlag för beslut, lika frågande stod det involverade kvar på
RUTA ETT!
Mötet började som sagt försiktigt, många bra åsikter uteblev. Många blev nog osäkra eftersom förslagen inte diskuterades på ett neutralt sätt. Vi vet att det fanns många som hade bra åsikter innan mötet, men valde att inte lyfta fram dessa, varför? Kanske för att inte ta parti eller stöta sig med dem som tycker motsatsen. Synd för vi trodde att ett möte var till för alla och att alla åsikter var lika värda.
Alla vill väl att sporten ska växa och inte stanna i växten som en fisk i ett för litet akvarium?

Frågor som vi ställer oss!
Är det inte en ordförandes uppgift att hålla ordning på ett möte? Tillgodose allas talan?
Borde inte alla respektera föreningens ordförande? inte ens när Ralf talade var det tyst.
Ingen lätt uppgift för de som sitter i styrelsen på Svenskquadracing kan man förstå.

Vad är problemet med en STD-klass är det namnet standard som låter illa?
Eller är det möjligtvis så att en titel som STD skulle klanka ner de som säljer och kör OPEN-maskiner.
Köpa en Ferrari och bli ifrån körd av en STD-Golf på racingbanan!Inte kul..
Visst då låter det kanske bättre om man kallar klassen för
450 multiplusextravagansasupersportproduktiontuningklass.

Är det problemet blir det bättre om klassen döps till något annat? Ha kul brukar vara ett ledord för många sporter, ju fler man är desto roligare blir det! Och så vidare..
Är det reglerna som är problemet, ta fram tydligare regler! Lös problemet innan det är för sent!
Om inte!!!
Så satsa mer på barnen det är sportens framtid.
För på de här premisserna kommer sporten ingen vart, ta hjälp av branschen om det erbjuds. Bjud in dessa för diskussion så finns det flera sätt och nya vinklingar som kan lösa tvisten!


Efter mötet
Det var en många som stannade kvar över natten, för att även åka på söndagen.
På kvällen ordnades en gemensam middag för alla som stannade kvar. Det diskuterades en hel del om mötet, där de flesta som var intresserade av en STD-klass undrade vad som skulle hända nu? Då kom alla idéer fram som man saknade på mötet tidigare. Vi som var där beslutade att ta fram ett papper med två förslag till en STD-klass.
Förslaget skulle omgående läggas ut på föreningens hemsida som upplysning för allmänheten.
Nu när förslaget äntligen är officiellt, kan alla dra sitt strå till stacken.
Nästa år körs det en till klass i quadracing, hur den klassen kommer köra får vintern utvisa.
Men. Nu är det upp till er att rösta! Här nedan har ni det två alternativen att rösta på.


Efter påtryckningar kom två förslag i tryck!
Det här är vad som ligger som förslag inför 2006, tyck till och ge era åsikter!
Förslaget är helt suveränt tycker vi på tidningen och ställer oss bakom till 110%. Kör på ni som vill köra quadsupermotard, på lika villkor!
Skicka feedback här och nu!!!

Regler för Standardklass Quadrace Supermotard. 2006

Bakgrund
• Syftet med två klasser är få en större bredd på sporten och flera tävlande på tävlingarna. En standard klass medför även att nybörjare får lättare att komma igång med tävlandet. Klassen blir då en naturlig instegs klass. Det gäller i första hand vid höghastighetstävlingar som Ex: Supermotard, speedway, isbana där motorstyrkan är avgörande. Under 2005 görs denna som en intern cup bland föreningens medlemmar.

Dom olika klasserna är Open och Standard (STD).

• Regler för Open är enligt Reglementet, alltså max 750cc och max 2 cylindrar. Maskinen skall vara utrustad med nerfbars, killswitch och supermotard/landsvägsdäck.

• Regler för Standard utgår från ordinarie reglemente men med vissa restriktioner, Chassi, motor och förgasare måste komma från samma tillverkare och modell. Modellen ska saluföras på den Svenska marknaden av Svensk importör och produceras i minst 500 exemplar per år..
Ex 1 man får inte sätta in en annan motor i en Yamaha Raptor, det måste vara original 660cc Yamaha motor.
Ex 2 VLS, RST, W-tec och EML har inte samma tillverkare på chassi och motor vilket innebär att dom blir hänvisade till Openklassen.

Följande förändringar är tillåtna på Motor.
• Förgasaren/na om bestyckning, byte av luftfilter, avgassystem

Följande är tillåtet att ändra på chassi.
• ,Stötdämpare, bakaxel, framvagn och övriga reglage.

Följande förändringar är EJ tillåtna.
• Ökning av cylinder volym
• Portning
• Trim kamaxel
• Hög-komp kolv
• Överladdning, ”Lustgas/Turbo”
• Tändsystem/ öka varvtalet

Förslag till genomförande av tävling ….

1. Alla kör i gemensamt heat i RM/SM, och får resultat efter placering. Poäng tilldelas enligt normala regler. Separata poäng till delas även STD-klassen för att höja intresset bland förarna i klassen.
• Pris utdelning A-B final.
1,2,3 pris totalt och 1,2,3 pris för Standard, ex 1 om det är 6st Open och 5st Standard i final och bästa Standard blir 3 totalt så vinner han/hon 3 pris totalt/Open-RM och 1 pris i Standard. Det är upp till varje arrangör att ta fram dessa priser.



2. STD-klassen kör en helt egen cup, som körs som en enklare tävling. Där det körs 5st deltävlingar tillsammans med ungdomsklasserna 9-12år och 12-16år. Tävlings principen är ”Speedway” …Ex: 4 förare startar samtidigt och kör fyra varv i kvalen, alla förare kör sammanlagt 4st kvalheat. Sen körs kvartsfinal vidare till semifinal och sist Huvudfinalen som körs i 8varv. Poängen räknas från varje tävling som i Speedway.. Det ger tätare och tuffare racing för publiken och roligare för förarna som får åka mera, samt möjlighet att köra final fast man missat ett heat!! Tävlingen körs enligt supermotard reglementet med tillägg för Speedwayens tävlings modell och STD-reglementet…

• Namn förslag på en eventuell cup/klass…
1. Sport Produktion,
2. STD-Quad
3. Sportquad


Exempel på Quadracers för standardklassen.

• Yamaha Raptor 660/700, Yamaha 450, Yamaha Banshee 350, Suzuki 400/450, Suzuki 500 , GasGas 450/ 300, Honda 450/ 400, Kawasaki 400/700, Arctic Cat 400, Dinli 450, Polaris P500, Bombardier 650 mfl.

Hur tävlingsverksamheten kan läggas upp..

1. Ihop med RM/SM är STD-klassens regler inofficiella och tillämpas endast som en cup inom quadraceföreningen. Alla tävlingar körs enligt SVEMO-reglemente för supermotard. Där finns endast en klass och STD kör med OPEN men får räkna egna poäng till STD-cupen..

2. STD-klassen kör en helt egen cup med egna tävlingar i samarbete med tillverkare och media, där STD-maskinerna och förarna får extra uppmärksamhet En helt ny satsning för rekrytering och växtkraft för quadracing som sport.


• Efter 2005 års säsong har föreningen utsett en mästare inom standard cupen. Efter placering i samtliga supermotard tävlingar.

1. Robert Fransson Yamaha 450 3:a i RM
2. Kent Noren Yamaha 450 5:a i RM
3. Peter Borggren Yamaha 450 10:a i RM

Grattis grabbar till ett kanon jobb 2005, hoppas på flera åkare nästa år för att öka Konkurrensen och bredda sporten!

Text& Foto: Ted Honkala TMC #15




» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se