ERC på Kanarieöarna är ”på G”, Calle C. är redo, Mille J. ska köra smart, skånskt i ”Rally Sulingen”, Bertil med 24 år som kassör i SSR, Mikaela Å-K klar för Porsche start, Ola S. väljer Suzuki eller Saab …

Då har ERC Rally Canarias rullat igång så smått efter den ceremoniella starten i går kväll  och ”Free practice” är avslutad med ungraren Miklós Csomás som snabbast med Skoda Rally2.

Foto:erc.com

Lite mer än halvsekunden efter, ny Skoda med José Antonios Suarez bakom ratten. Citroen som trea, Yoann Bonato sedan är det Skoda hela vägen ner till åttan, Hayden Paddon med Citroën. Bästa Toyota Yaris först med tionde tid och detta med Filip Marés som chaufför med respektingivande 1,5 sekunder bakom ungraren i topp.  Mads Østberg och Patrik Barth hävdade att säkerhet var det som gällde i parets ERC-debut 2024. 17:e tid av de 30 ekipagen som körde, motsäger inte detta.

*

Calle Carlberg/Jørgen Eriksen jagar sina första ERC-poäng i juniorklassen där man kör en av Opel Motorsports två Corsa Rally4. I Ungern tvingades de två i ”ADAC Opel Rally Junior Team” ge upp med trasig framvagn. Men det är ingen lätt uppgift som väntar med start i kväll strax efter klockan 20.00. Sträckorna betecknas som, ”supersnabba på extremt greppvänlig asfalt, delvis bestående av lavasten med stora höjdskillnader mellan kust och berg”.

Foto: Opel Motorsport

I Corsa nummer två sitter Timo Schulz/Michael Wenzel som inte heller de lyckades få till det i premiären, men vårt intresse knyts så klart mest till smålänningen i #44.

Vi är redo för Gran Canaria, lovar 23-årige Calle.

Efter vår oturliga start räknas nu varje poäng och vi har ansträngt oss för att komma väl förberedda för de snabba, rytmiska sträckorna.

Calle menar att noterna måste vara exakta om man ska lyckas bra på Kanarieöarna och som han menar blir en stor utmaning för honom och Jørgen. Totalt 30 Rally4-bilar i klassen där hälften kör i ERC Junior.

*

Om Calle fick en tråkigt inledning gick det bättre för Mille Johansson/Johan Grönvall (3:a i Ungern) som även dom kör Opel Corsa Rally4 men för  Slovakiska teamet IK Sport. Då var det punkteringar som sinkade katrineholmaren bakom ratten medan kartis Johan kommer från Arvika.

Tankarna inför helgen är att fortsätta bygga fart på asfalten och vi kommer köra smart för att plocka poäng i mästerskapet, berättar Mille.

Det ska bli kul att få köra asfalt igen, sist var för ett halvår sedan och det har sin charm. Det känns som att vi fått till en bra setup på bilen och vi är redo att ta oss an andra deltävlingen i Junior EM!

Foto:Mille Motorsport

Duon har kört flera tester på Kanarieöarna som är känt för sina utmanande asfaltsträckor med många kurvor.

Jag kan säga att det är rätt många tankar som snurrar inför den här helgen. Efter att ha sett sträckorna under reken kan jag bara konstatera att det kommer bli ett riktigt tufft jobb med mycket arbete för att nå pallen, säger Johan.

*

Imorgon kväll strax efter 17.00 startar välkända deltävlingen i Tyska Mästerskapet ”ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen”. Elva sträckor på asfalt väntar de 78 anmälda och där Stig Andervang med Annemieke Hulzebos är ensamma svenskar i RC2-klassen med sin Hyundai. 

Samma läge för Eslövs Simon Andersson med Hörby-kartläsare Jörgen Jönsson i klassen RC4 som nu gör årets andra start i Tyskland med Renault Clio Rally4. debuten för 2024 skedde i ”Rallye Erzgebirge” med en stark andra plats i klassen.

Foto: Privat

I RC4 har ”Simpan” och ”Jögge” sällskap av två danska medtävlare, Lasse Karlshøj/Isabell Kvick Jørgensen och Morten Fuhlendorf/Finn Thomsen, båda med Peugeot 208 Rally4.

Foto: Privat

Från det röd/vita-landet kommer även Jan Petersen/Mads Dalsager, Skoda  och nästan längst ner listan med #77 på sin Peugeot 106 S16, Henrik Munk Hansen med kanadensiskan Tiffany MacDonald.

*

Häromdagen hyllade jag ”SSR Weekend” för att man även låter krafterna bakom rallyt få en stund i rampljuset. Idag var det lite av motorn i SMK Hörby, Bertil Gunnarsson som också är kassör i SSR, tur att bli presenterad. Ett litet fel smög sig dock in, när skribenten hävdade att det var först 1975 som Bertil blev medlem i SMK Hörby. Jag är säker på att detta skedde redan i skiftet mellan 60 och 70-tal. Bertil berättar att han gjorde sitt första SSR-uppdrag 1980 med jobb i mediacentret för att för 24 år sedan gå över till att bli kassör för rallyt. 

Foto: SSR

I år blir det även jobb som funktionär för KIA-föraren på fältet då han ansvarar för SMK Hörbys sträcka SS1. Han avslutar intervjun och frågan vad som är det bästa med att arrangera SSR?

Det bästa är att det är så många funktionärer från olika håll som samlas och gör tävling tillsammans. Här kommer vi från olika delar och det genererar ett brett kontaktnät. Sedan får man input på andra grejer som man kan ta med sig hem till sin egna klubb. 

*

Än har mig veterligen inget sagts om värmländskan Mikaela Åhlin Kottulinskys framtid inom varken Rallycross eller STCC. Nu har hon dock gjort klart med Porsche Carrera Cup Scandinavia där Porsche Experience Racing mönstrar henne och Simona de Silvestro.

Simona från Schweiz har gjort mer än 70 starter och stått på pallen i IndyCar Series, tagit poäng i FIA Formula E och tävlat i V8 Supercars, lite av ett kvinnligt dreamteam.

Det blir spännande med ett team med två kvinnliga förare. Jag tycker det är viktigt och visa att vi kan vara snabba i en racerbil, säger de Silvestro, som gör sin andra start i mästerskapet.

För Mikaela blir detta hennes tredje medverkan i Porsche Carrera Cup. Hon debuterade och körde tre deltävlingar i mästerskapet redan 2012. I fjol gjorde hon comeback med starter i de två avslutande deltävlingarna, Rudskogen Motorsenter och Mantorp Park.

Jag ser Simona som en potentiell racevinnare, förklarar Mikaela men väljer ör egen del en lägre profil.

Förra året lyckades jag inte ta mig in bland de tio främsta så det hoppas jag på i år. Lyckas jag med det blir jag jättenöjd och skulle jag till och med bli topp fem kommer jag att vara super-duper-nöjd!

*

I förra veckan skrev jag att Ola Strömberg via Bror Danielsson blivit inbjuden till Skottland för rally i slutet av augusti. Men ännu är inget klart menar Ola. 

Det där med Skottland tar jag med en nypa salt, har fått frågan men ännu inte svarat ja. Bilen förstår jag inte heller vad det är för något, finns ingen f.d grA Saab 99 Turbo i GB så vitt jag vet. Körde ju min egen BTP -84 och sedan ett antal gånger med en 900 16V.   Men visst kunde det vara trevligt att komma över och träffa lite härliga rallyentusiaster. Det handlar ju inte alls om någon tävling.

Något annat bekymrar också Ola berättar han.

Samma datum går en Sukkacup-tävling (Vimmerby) som jag inte vill missa om det nu skulle gå bra i Nybro. Eller vad tycker ni?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *