”Kräbbleboda” visade vägen i vilda Ryd, Meeke vann igen i Portugal, skånsk Bil O-seger i NRC och Rovanperä i musikvideo.

Uppväxt i Kräbbleboda i norra Skåne där den typ av vägar som det bjöds på i ”Vild Ryd Racet” mer eller mindre var en del av modersmjölken för Hans Johansson, var det inte alls konstigt att det då blev seger. Med dotter Nicole som kartläsare visade den orangea Volvo 240:an vägen och undvek alla hårda hinder som många andra fick känna på. 

Foto: Niclas Nilsson

Efter de fyra sträckorna där ”Kräbbleboda” vann alla utom sista, blev det seger halvminuten för klassvinnaren i B-Trimmat tillika då totaltvåa, Robert Svensson/Bengt Paulsson, 240 även för dom och Karlskrona AK som klubbadress. Tvåa efter Robert slutade Asarums Filip Håkansson/Hanna Kjellvåg och behöver jag skriva det, med Volvo 240. Mellan tvåan totalt Robert och sexan skilde bara tio sekunder och där emellan fanns då Tomas Christiansen/Tony Gustavsson, Gullabo och för dagen Mohedas gladaste, Janne Kristiansson/Niklas Johansson.  

Foto: Grahn Motorsport

Nya Älmhults-föraren Adam Grahn fortsätter att imponera med hjälp av Marcus Sundh i Ford Fiesta Rally4. Sexa totalt och med över minuten tillgodo även vinnare av C-Förare Trimmat. I C-GruppE blev det ny triumf för Kinds Per Johansson/Timo Hihnala som hade en hård strid med Niklas Karlsson/Simon Sköld, Karlskrona, bara runt fyra sekunder skilde. Då var det skillnad i klassen för A-B-förare där hemma-åkaren Anders Sköld/P-O Telehagen tog BMW:n till överlägsen seger, över minuten före Skenes Jonas och Bengt-Arne Molin. De i sin tur var en halv minut före trean från Kristianstad/Hörby, Jesper Larsson Odenmalm/Ebba Larsson. Från Vetlanda kom vinnaren för A-B GruppF, Robin och Elenor Thörnberg och för C-förarna var det Moltas Olofsson/Ludwig Björn, Asarum som hade mest bråttom. I Bilsport Grupp H Classic blev det skånsk seger med Gösta Wremert/Camilla Möllerberg, Svedala. Tävlingen ingick förutom Bilsport Rallycup även som premiär för Rally RM Historic. Vassast här var Tommy och Mikaela Wikström från Fagersta med Saab V4 före i den lite nyare klassen, Hans-Åke Persson/Tommy Halvarsson, Grangärde och Opel Ascona.

I Rallyklassikerna utanför RM blev det Volvo 240 i topp med Östhammars Lars Eriksson/Johan Engström, åtta totalt.

Foto. Bengt Johansson

Vinnaren i minsta klassen, Johan Elovsson/Mats Lundström, Sigtuna visade verklige upp ett glatt åkhumör med sin Saab Sport och tog i så det knakade, ibland på gränsen (bilden). Över 20 sekunder före etablerade fortåkaren Per-Arne Sjöstedt/Mikael Ence, Haninge imponerade.

Foto: Lars Svensson

Av de 160 startande fick många upptäcka att ”Vilda Ryd Racet” gjorde skäl för sitt namn. Cirka 40 ekipage nådde aldrig målet i Ryd utan blev kvar i skogen och för många tråkigt nog med garagetid framför sig. Till exempel tvåan totalt efter SS1, Asarums Hannes Håkansson/Tilda Arnesson som möblerade om den fina Volvo 940:an på sträcka två, han var dessutom inte ensam…

Foto. Bengt Johansson

Ryds MK fick idel beröm och speciellt gillade min granne de fina parkeringsmöjligheterna på första sträckan. 

*

”The old dog is still alive!”

Foto. Hyundai Portugal

Så sammanfattade Kris Meeke sin insats i Portugal och ”Rali Terras d’Aboboreira”. Med Stuart Loudon vid sin sida gjorde man skäl för att ha #1 på sin Hyundai i20 N Rally2 och vann rallyt med 11,1 sekunder före Pierre-Louis Loubet/Loris Pascuad, Skoda. Då hann ”The Ulsterman” också med att köra punktering och på detta förlora runt 20 sekunder. Trea slutade WRC2-ledande Yohan Rossel, Citroën före teamkompisen Nikolay Gryazin som dock var över minuten efter Meeke.  Två saker sticker ut i denna deltävling två i Portugisiska Mästerskapet, ett att en 44-åring fortfarande är i sådan form att han åker i från hela WRC2-toppen. Dessutom med en Hyundai som av ”expertis” bedöms som den i konkurrens med Ford Fiesta, ”osnabbaste” Rally2-bilen. Kanske inte den snabbaste bilen men helt klart en av de starkaste vilket Meekes teamkompis Ricardo Teodósio tackade för efter sin flervarvsrullning.

Foto: Okänd

Det andra är att Portugal levererade sträckor som i sådana här sammanhang är nästan bortglömda, med snittfarter från 65,3 km/t upp till den snabbaste 93km/t. Detta i tider när rallyn tenderar att bli allt snabbare…

*

Höga snittfarter är inget som bekymrar entusiasterna som håller på med Bilorientering. I fredags och igår kördes de två första deltävlingarna i ”Nordiska Mästerskapen” (NAC) och detta i Danmark.

Foto: Privat

Det blev skånskt på pallen båda dagarna genom Rune och Andreas Nilsson, Hässleholms MK. Först på Møn där familjen Nilsson blev trea efter de vinnande finländarna. Tvåa blev svenskt genom Ulf Andersson/ Björn Henriksson. Till lördagen hade man flyttat en bit norrut till Faxe och där det gigantiska kalkbrottet var en del av tävlingen som var lång, nio mil med en körtid på mer än sju timmar. Här visade sig Hässleholmarna på styva linan och körde hem segern före Ulf och Björn som återigen slutade på andra plats. 

*

Kalle Rovanperä har som bekant valt att se 2024 som ett år där han vill prova lite nya saker förutom WRC. Det har varit både Drifting och Racing vilket ändå känns som hemtam mark för Kalle. Det kan man dock inte säga om att han nu även startar karriär inom musiken i hop med finska Rapduon,  ”JVG ”. Det är i deras nya musikvideo ”Rallikansa” (Rallynation) som Kalle har en roll som svetsare. JVG hyllar med hjälp av #69 Finland som rallyland där alla invånare mer eller mindre älskar rally.

*

Då säter vi punkt för den här tidiga Motorbloggen och förbereder avfärd för de två sista heaten i Hässleholms GP. Om detta får ni läsa på måndag då jag här även träder i  tjänst för Kristanstadsbladet/Norra Skåne och därmed finns ingen tid över för bloggen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *