Startsida / Inlägg

Formel 1 diskuterar nytt poängsystem till F1 2025

av Anna Andersson

Formel 1 diskuterar ett nytt poängsystem. Redan till F1 2025. 

F1 2025
Valtteri Bottas och Sauber står utan poäng. Kan en förändring av systemet hjälpa de mindre teamen? (AP-TT)

Formel 1 är på väg mot ett nytt regelverk till 2026, det sker omfattande förändringar framförallt när det gäller motorn.

Men det är inte det enda som sker. Enligt motorsport.com diskuterar F1 och FIA även ett nytt poängsystem.

Diskussionerna väntas äga rum i samband med att FIA och F1:s ledning träffas i Geneve för att diskutera tekniska och sportsliga frågor den kommande veckan.

Enligt förslaget, som motorsport.com har tagit del av, funderar man över att dela ut poäng till de 12 främsta förarna, inte tio som har varit fallet sedan 2010. Tanken är att behålla den nuvarande strukturen ner till plats sju, detta för att inte göra allt för stora förändringar i täten, men sedan göra en förändring från och med plats åtta.

Nytt poängsystem för F1 2025?

Nu ger plats åtta fyra poäng, framöver är tanken att plats åtta ska ge fem poäng.

Plats nio ger nu två poäng, i framtiden är tanken att det ska ge fyra poäng.

Plats tio ger en poäng, i framtiden är tanken att det ska ge tre poäng. Följt av två poäng för plats elva och en för plats tolv.

Anledningen till förändringen är enligt motorsport.com att de mindre teamen anser att poäng till fler team skulle gynna bredden i sporten och även ge ett mervärde till de team som återfinns längst ner på gridden. I nuläget dominerar fem team topp tio och övriga får kämpa för någon ströpoäng här och var.

I år är det tre stall som inte har tagit en enda poäng, Sauber, Alpine och Williams.

”Förstår frustrationen”

För att förändringen ska kunna genomföras krävs att sex av tio stall röstar för förslaget.

– Jag är inte emot det, säger Ferraris Fred Vasseur till motorsporttotal.com.

– Jag kommer från Alfa Romeo och förstår frustrationen som kommer när man gör en fantastisk helg, men det inte spelar någon roll. Om ingen framför dig bryter är du elva i mål och får ingen belöning alls. Noll.

Samtidigt varnar han för att om det nästa år är sex toppteam istället för fem ger förslaget ingenting alls.

Det händer ibland att F1 genomför förändringar i poängstrukturen, sedan 1990 har det skett fyra gånger. År 1991 infördes ett system med 10/6/4/3/2/1 poäng, innan det reviderades till 2003 (10/8/6/5/4/3/2/1).

År 2010 infördes det nuvarande systemet med 25/18/15/12/10/8/6/4/2/1, år 2019 lades en poäng för snabbaste varv till, den delas enbart ut till förare som återfinns i topp tio.

Kort om F1

Enligt Oscar Piastri kostade skadorna på hans bil fyra tiondelar per varv. Han drabbades av skador på bilen i samband med Lance Strolls påkörning av Daniel Ricciardo.

Ricciardo körde om Nico Hülkenberg bakom säkerhetsbilen, domarna har gett honom tre platsers nedflyttning i starten av Miami GP.

Enligt Carlos Sainz behöver Ferrari göra uppdateringar för att kunna hantera banor som påminner om den som finns i Kina.

– Det finns banor där Red Bull är först och McLaren starka. Ska vi kunna utmana på den typen av banor måste vi ha en bättre plattform att stå på, sa han efter tävlingen i Kina.

Snabbast i depån – imponerande!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB