Ungerska publiken stod på ”Förbjudet Område”, Tänak har inte levererat enlig honom själv, rättvis (?) gallring i Anderslöv och tack för stödet!

Den ungerska polisen har inlett en brottsutredning kring söndagens olycka i ”Esztergom Nyerges Rally – Teszt” som krävde fyra människoliv plus ett stort antal mer eller mindre allvarligt skadade. En sak verkar klar och det är att rallyts säkerhetsapparat fungerade som planerat, när åtta ambulanser och fyra räddningshelikoptrar snabbt anlände till olycksplatsen. Tråkigt nog hjälpte inte detta utan fyra åskådares liv gick inte att rädda.

Redan nu riktar dock polisen kraftig kritik mot arrangören som inte sett till att publik flyttades från olycksområdet, då det redan före start markerats med varningsskyltar och ”Förbjudet område”. En person är också misstänkt för brott men om detta är föraren av olycksbilen framgår inte. Som ett brev på posten (dålig liknelse jag vet) blossade det upp en mindre debatt på Facebook där mitt motstånd mot asfaltrally var i fokus. Ändrar inget i sak, min uppfattning är solklar och asfaltsträckor är inget jag önskar i Sverige sedan får andra ha annan uppfattning, ”fine with me”. Satt och funderade på tänkbara sträckor för asfaltrally i ”mitt område” (Mellanskåne) och även om det är svårt att hitta grussträckor här, så bedömer jag asfalt som ännu svårare. Nu påstås det att Trafikverket mjukat upp reglerna för att få tävla på allmän väg vilket är en absolut förutsättning om visionärerna ska få rätt. Att hitta hårdbelagda enskilda vägar måste vara lika svårt som att hitta en Blekinge-sträcka i Danmark.Tidigare hade också myndigheternas stränga krav på hur många fordon/dygn som passerade på vägen för att få stänga av, det krävdes mycket lite daglig trafik. Detta kan så klart ha ändrats, men även med allmänväg, så är det mycket begränsat runt Hörby såvida man inte vill ha snittfarter på runt 120-130 km/t. Senast vi körde asfalt här omkring var om inte minnet sviker mig, SSR 1999. Då satt jag som vägvakt på sträcka två ”Buus” 9,8 kilometer lång och där totalsegraren Per Svan/Johan Olsson med Opel Astra hade ett snitt på 117,5 km/t. Hör till saken att kör man sträckan som privatbilist så upplever åtminstone jag den som krokig, men en rallybil bevisar motsatsen. Tomas ”Gullabo” Jansson gjorde här en vågar jag påstå, typisk ”asfaltavåkning”. Strax före mål sopade hans danska Peugeot 106 Maxi med sig både elstolpe och och TK:n innan det tog stopp och ren tur gjorde att ingen funktionär kom till skada. Nu är detta inget som jag har för avsikt att elda på debatten med, jag har min uppfattning och har respekt för andras (även om jag tycker ni har fel)…

*

Att det 2024 skulle bli Ott Tänaks tur att bli världsmästare, var något både han själv många andra menade. Men efter årets två första WRC-rallyn har inte Tänak och Martin Järveoja i Hyundai i20 N Rally1 #8 haft världsmästarflyt precis. Fjärde plats i Monte Carlo och bara sex poäng efter problem i Umeå. Lite eld i baken har han nu då Thierry Neuville är 27 poäng före. Tänker har förklarat han inte får till körningen med bilen på grund av en mjukvara som inte passar hans körstil. Efter tester i Spanien hoppas han nu att detta ska vara löst, men säger också att hans egen insats inte varit på topp.

Foto: Hyundai Motorsport

Jag har ännu inte riktigt kommit i rätt stämning den här säsongen och på grund av det har det inte blivit några bra resultat, berättar han för rallit.fi

Förhoppningsvis faller allt på plats i Kenya och att jag får ett bra resultat. Jag måste verkligen lyckas!

Foto: Hyundai Motorsport

Regnperioden i landet har gjort att vägarna redan är väldigt leriga och bitvis på gränsen till körbara. Detta faktum menar Tänak gör att det blir många avsnitt där det inte går att köra fullt.  Hyundaikompisen Esapekka Lappi är inne på samma linje

Kenya var redan utan regn det mest oförutsägbara rallyt i kalendern. Nu är det ännu mer så, är det blött är vägarna riktigt leriga och gör det än svårare att styra bilen. När man dessutom tar hänsyn till att vägen och naturen varierar  är det väldigt svårt att hitta rätt och snabbast linje…

Foto: Privat

Idag passade Kenyas mest kända ”football player” och rallyälskare Sammy Gitahi på att ta en ”selfie” ihop Lappi. Totalt 19 sträckor på totalt 37 mil är vad han och kollegorna har att tackla från och med torsdag lunch.

*

Ikväll stänger anmälan till Bilsport Rallycup och ”Rally Anderslöv” med strax över 140 anmälda. Än har inte 18 anmälda gjort rätt för sig och flyttat från gruppen ”Ej kontrollerade” till ”Kontrollerade”. Kvarstår detta klockan 18.00 så är nog tävlingsledaren i Trelleborgs MK, Kai Koivurantas problem löst då man är snudd på exakt de 120 som är maxantal startande.

Foto. Tommy Svensson

Om inte så sker så gallras det enligt Bilsport Rallycups regler som säger, ”OM det blir gallring i Anderslöv så kommer det tas bort 1 klass, eller 2, allt för att inte förstöra spänningen i klasserna, då får den klassen en deltävling mindre men det blir lika för alla i klassen”.

*

Avslutar med att tacka er som fortsatt visar uppskattning för Motorbloggen genom ”pling i Swishen”, nämner inga namn ni vet själv vem ni är. Inget snack utan att det värmer ända in i hjärteroten när alltifrån unga och för mig helt okända hör av sig, eller när gamla rallyhjältar förklarar att bloggen är deras livlina till svunna tider. Tack!!!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *