Rallytragedi i Ungern, Mikkelsen/Eriksen i ”Croatia Rally”, oroligt i Safari-ledningen, regn väntar i Kenya, mer klister än action, Dals MK med motsatt problem och SMK Hörbys ”tjejtopp” fick helsida…

Det är helt omöjlig att börja Motorbloggen utan att skriva om gårdagens tragedi i Ungern och ”Esztergom Nyerges Rally – Teszt”. Fyra personer omkom och åtta skadades när en 31-årig ungrare tappade kontrollen över den Skoda Fabia Rally2 han körde i rallyt som egentligen var tre olika, bland annat en historisk del.

Uppgifterna är knapphändiga från olyckan trots att det var mycket publik på olycksplatsen. Har sett olika filmer från händelsen och enligt uppgift hade där uppkommit oljespill på vägen när sträckan kördes första gången som SS3. Detta tog arrangören på allvar och sanerade vägen vilket fick till följd att starten på SS5 försenades. Om det var olja som gjorde att bilen tappade greppet bak på det som jag uppfattar som nästan raksträcka, håller nu de ungerska myndigheterna på att utreda.Mycket publik på platsen och som stod nära sträckan. Men som sagt en placering som säkerligen ingen uppfattat som speciellt riskabel med tanke på att det var nästan rakt på den här biten av asfaltsträckan. Vill egentligen inte använda detta som debattinlägg, men det är exakt sådant här som gör att jag inte gillar asfaltrally. Aldrig helt ofarligt att vara åskådare på rally, men asfalt är lömskare än grus är min åsikt. Tilläggas kan att detta var 31-åringens blott fjärde rally och det andra med Rally2-bil. Karriären fram till igår var långtifrån spikrak då han brutit alla tidigare tävlingar efter avåkningar.

Olyckan har så klart skakat om det Ungerska Bilsportförbundet och en fråga som dykt upp är om det kommer nya strängare regler för rally i landet? Något som kanske kan innebära snabba och dramatiska förändringar för ”ERC V. Rally Hungary” om två veckor. Även ERC-premiären körs på asfalt några mil sydväst om Budapest medan olyckan inträffade nordost om huvudstaden.

*

Idag släppte anmälningslistan för ”WRC Croatia Rally” den 18-21 april. Det som först slår mig är att Rally1-klassen här är enbart åtta bilar, Toyota kör tre Yaris Rally1 där Sebastien Ogier hoppar in istället för Kalle Rovanperä. Hyundai har lika många och där det Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksens tur att ta över ratten från Esapekka Lappi. M-Sport kör med bara två Puma Rally1 och då är det Adrien Fourmaux och Grégoire Munster som försvarar Fords färger.

Betydligt mer intressant i WRC2 där man fått ihop 19 ekipage, men ingen Gus Greensmith/Jonas Andersson som kör utanför poängen i sin andra WRC-start för 2024 och nöjer sig med RC2. Istället är de nordiska hoppen Lauri Joona/Janni Hussi, Skoda och Emil Lindholm/Reeta Hämäilänen, Hyundai. Från Norge bidrar Eyvind Brynildsen/Jørn Listerud med Skoda från Toksport WRT. Äldst i sammanhanget är tysken Armin Kremer med dotter Ella i en Skoda Fabia Rally2. Armin fyller 55 år i början av december och gjorde rallydebut för 34 år sedan med en Trabant P601.

*

Men före Kroatien är det Kenya som gäller och ”Safarirallyt” där ingen blir väl jätteförvånad över att det nu pratas om korruption i organisationen. Högsta hönset där Phineas Kimathi fick lämna sin post i förra månaden bland annat anklagad för att ha använt Safari-pengar till sonen McRae Kimathis rallytävlande. Budgeten har också överskridits men nu går regeringen in och försäkrar att allt är under kontroll. Ändå försvann tävlingsledaren Jim Kahumburas namn plötsligt  men lär nu åter vara på plats enligt kenyansk media. Detta ska ha skett genom samtal från WRC-promotorn Simon Larkin direkt till president William Ruto. Än har dock inte Larkins krav att Kahumbura ska återfå rollen som tävlingsledare bekräftats.

*

I år är ”Safari” tillbaka på sin vanliga plats i påskhelgen och därmed också i Kenyas regnperiod.

Redan är flera sträckor ordentligt vattensjuka och bland annat hade Toyota-föraren Sami Pajari problem som gjorde att han körde fast. Finländaren är på plats enbart för att köra reken inför framtiden. 

*

Lite orolig är man allt inför premiären av Södras Öppna RS-DM, ”Bilmånsson Rallysprint” den 14 april. Ännu återstår 10 dagar tills SMK Hörby stänger anmälan men aktiviteten hos asfaltgänget har hittills varit mer klister än action. I dag finns 28 anmälda och för att det ska bli åka av i Hörby krävs minst 12 nya namn innan den 4 april. Nu tror jag ändå att det löser sig då flera aktuella namn redan har gjort eller ska, köra tester inom kort.

Foto. Tommy Svensson

Men ändå, någon rusning är det absolut inte och SMK Hörby är i gott sällskap. I ”Skänningeknixen” söndagen efter (21 april) finns i dag 16 anmälda medan Hässleholms GP den 28 april har fått ihop 21 bilar.

*

Det brukar sägas att RS och asfaltrally är en grej för skåningar och deras närmaste grannar, detta motsägs dock med eftertryck av Dals MK och ”BDS Jubileumssprint” den 7 april. Sprinten inleder nya ”Fyrklöverns Sprintcup” med HQ i Mellerud och ett varvlopp på asfalt med totalt längd av 12 kilometer. Här har troligen tävlingsledare Pierre Ellisson fått lite nya gråa hår men av motsatt anledning än kolegorna längre söderut. Dals MK har begränsat antal startande till 40 ekipage och i dag är 64 anmälda. Av förklarliga skäl är de tävlande koncentrerade till ”Fyrklöverns” upptagningsområde.

*

I helgen kom nytt nummer av ”Tidningen”, ett annonsblad för Mellanskåne med dess kranskommuner. Till skillnad från andra så kallade gratistidningar, så är detta en väldigt proffsig och genomarbetad produkt med mycket reportage från trakten. I senaste numret lyfter man fram SMK Hörby och dess vad jag vet, unika styrelsetopp med enbart tjejer. 

Detta nappade redaktionen på och resultatet blev en snygg helsida vilket så klart glädjer oss ”gubbar” som nu klivit åt sidan. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *