Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Per Eklund, Saab och Clarion Team Europe i fortsatt samarbete:

Eklund kommer att tävla med nya Saab 9-3 Aero SportSedan nästa EM-säsong

Det är nu klart att Saab klassar sin nya 9-3 Aero SportSedan för tävlingsverksamhet. Samtidigt offentliggjordes på Bilsportmässan i Älvsjö att man fortsätter samarbetet med rallycrossföraren Per Eklund och hans team, Clarion Team Europe.
- Jag ser fram mot att få tävla med den nya modellen samt mot ett fortsatt gott samarbete på samma nivå som tidigare med Saab, sa Per Eklund när nyheten om FIA-klassningen och skalbytet presenterades på fredagen.

Saab kommer att bistå Per Eklunds team vid byggnation av tävlingskarosser, medan slutgiltig anpassning till Eklunds egenkonstruerade chassi, motor och transmission sker helt i det Arvika-baserade teamets regi. Det sistnämnda är något som man poängterar från Saabs sida.

- Det finns mycket som talar för att bilen kan komma att bli mycket konkurrenskraftig, menar Björn Berglöf, motorsportkoordinator på Saab Automobile i Trollhättan, och fortsätter:
- Bland annat höjs rallycrossbilarnas reglementsenliga minimivikt från 1.120 kilo till 1.200, vilket är till fördel för Per Eklunds Saab som redan har varit för tung denna säsong jämfört med de WRC-bilar man tävlat emot.

Berglöf ser främst arbetet med att tillverka många karosseridetaljer i kolfiber och andra, i bilindustriella sammanhang, nya material som en speciell utmaning.
- Tävlingsbilen byggs kring en ursprunglig Saab 9-3-kaross, men modifieras med kolfiberdetaljer. Vissa delar kommer att specialkonstrueras av teamet direkt för att passa fyrhjulsdrift, berättar han.

- Saab 9-3 Sport Sedan är idealisk för ändamålet, menar Per Eklund. Bilens grundkontruktion är utpräglat sportig med en mycket vridstyv kaross.
- Själva arbetar vi med tekniska lösningar och material som tangerar Formel 1, så detta har alla förutsättningar att bli en mycket konkurrenskraftig bil, avslutar han.

I april 2005, när EM rullar igång, lär vi se frukten av arbetet, då står regerande svenske mästaren i rallycross på startlinjen med en ny Saab 9-3 Aero SportSedan. Samtidigt läggs Eklunds SM-guld 1997 och EM-guld 1999 med den gamla Saab-karossen till historiehandlingarna tillsammans med två segrar i den klassiska backtävlingen Pikes Peak.
Men till den rekordtidiga SM-preimären i rallycross, på snö och is i Höljes, den 26 februari, kommer Per Eklund i den gamla Saaben.


04-11-19, Göran Björklund, Newsroom