Experten: ”Ett av de mest spännande loppen på länge”

3:07 min

Hur skall man bäst skriva om Kinas GP? Ett av de mest spännande, dramatiska loppen på mycket länge och med en helt otippad segrare. Daniel Ricciardo.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Det enklaste är att dela in alla i vinnare och förlorare samt några som hamnar mitt i mellan.

Börjar med Red Bull. Inte bara Daniel utan hela teamet. Med ett undantag. Max Verstappen hör inte till vinnarna. Tvärtom. Mer i gruppen förlorare.

På träningen i lördags gick en turbo sönder i Daniels motor. Hans mekaniker slet och lyckades skicka ut honom ett par minuter innan första kvalet var slutkört. Han tog sig genom till tredje och fick sjätte bästa tiden. Kör bra tills det ögonblick som avgör hela loppet.

De två Toro Rosso, Red Bulls junior team, förarna Pierre Gasly och Brendon Harley krockade. Som jag känner teamchefen Franz Tost kommer han att skälla ut dem och be dem ställa sig i skamvrån och skämmas. Efter ett varv bestämmer tävlingsledaren Charlie Whiting att kalla ut säkerhetsbilen. Det ligger för många små knivskarpa kolfiber delar utströdda på banan och de kan hur enkelt som helst skära upp ett däck.

Och nu spelar ödet Red Bull rakt i händerna mens Mercedes drar loppets största nitlott.

Både Daniel och Max ligger en bit bakom ledaren när SC kommer ut. Någon eller några i Red Bulls taktikteam reagerar blixtsnabbt och kallar in bägge för ett däcksbyte. Kan de göra eftersom ingen av dem kört förbi infarten till depån. De hade däremot Valtteri gjort och man kan utan överdrift säga att just idet ögonblicket förlorade finländaren vad som såg ut som en given seger.

Med de nya däcken körde Max och Daniel ifatt gänget framför. Holländaren gör ett fel och Daniel tar upp jakten mot en chanlös Valtteri. Gamla däck mot nya. Finns bara ett scenario. Lekande lätt sveper australiensaren förbi ch vinner.

Hans spontana kommentar?

– Holy sh---t.

Den behövs inte översättas när man startar som sexa, och ingen inte ens Daniel själv, tror på en plats på pallen och ännu mindre en seger.

– Yes boys, var den andra kommentaren och den var riktad till hans mekaniker.

– Den här seger var verkligen oväntad. 24 timmar tidigare trodde jag att jag skulle tvingas starta sist. Jag kan bara buga och tacka mina mekaniker och den här segern är deras och mitt tack för deras otroliga insats.

Loppet?

– Hektiskt. All gick så snabbt.

Även däcksbytet under SC. Max och Daniel kom in efter varandra. Har man sett förr men då har den sista fått vänta. Inte denna gång. Daniel stannade i rutan 0,5 sekunder efter Max lämnat den. Det kan man kalla för perfektion.

Det var helt avgörande och bara att tacka teamet.

På banan var det australiensaren som stod för underhållningen. Kom ifatt Lewis Hamilton.

– Även om man är snabbare måste man ibland ha tålamod och vänta på det rätta ögonblicket, förklarade Daniel.

– Jag hade de bästa däcken och därmed en fördel och kunde därför använda bromsarna bättre. Och gjorde jag med som vi såg med framgång.

Engelsmannen hade inte en chans när Daniel satte in attacken. På vägen dit hade han kört om inte mindre än fem bilar på samma eleganta sätt som vanligt och alltid på gränsen men med full kontroll. Daniel gör det alltid på samma sätt. Andra försöker men han är den ende som är lika konstant varje gång.

Hans förklaring på engelska tappar allt innehåll om man översätter den så den får stå kvar i original.

– Sometimes you just have to lick the stamp and send it.

– Verkar som jag inte vinner tråkiga lopp. Alla mina segrar var oväntade men skoj.

På kommandobryggan satt teamchefen Christian Horner. Trots att han har varit med i så många år är han nervös under loppet. Hans högerfot pumpar upp och ner. Hastigheten beror på var hans förare finns på banan. Den här gången höll foten på att spinna över.

Inte långt från att hjärtat också slog bakut.

– Helt otroligt. Vilken teamanda. Daniel kör ett absolut perfekt lopp och han förtjänade den här segern efter all otur i de sista loppen.

Av fansen blev han också vald till loppets förare.

Lite statistik. Varje gång som Daniel vinner har han startat fyra eller sämre.

När han stod på pallen med champagne flaskan i handen frågade sig alla som känner honom. SHOEY?

YES. Tar av sig skon. Trycker den mot örat och lyssnar. Publiken skriker. Fyller den med den bubblande drycken och dricker njutningsfullt. Räcker över den till den ingenjören som följt med honom och han tvekar inte heller utan tömmer skon till sista droppen.

Nico Rosberg har också gjort det en gång och beskriver det så här.

– När skon kommer nära nästan luktar den som nedre delen av en bland hundar populär lyktstolpe. Vätskan toppar heller inte min lista av de godaste.

I motorsport säger man att tvåan är alltid den första förloraren och det gäller för Valtteri Bottas. Han körde sitt 100:e gp och hade hoppas på att kunna fira det med en seger.

Visserligen var Mercedes lite klyftigare än Ferrari och kallade in finländaren först för däckbytet. Han körde mycket snabbt i in depån och tvärnitade där hastighetsbegränsningen på 80 km/tim börjar. Enligt vissa mätningar var han en hel sekund snabbare än Sebastian Vettel fram till den linjen. Men det räckte ändå inte i slutet.

– Självklart är jag besviken. Andra gången i rad som jag blir tvåa. Som det såg ut efter kvalet hade jag blivit nöjd med den här platsen men inte som det såg ut under loppet. Allt var perfekt fram till säkerhetsbilen kom ut och Daniel och Max bytte kallades in. Sedan fick jag problem.

Valtteri tog över ledningen från Vettel som inte hade det försprång som Scudera trodde skulle räcka. Att SC skulle komma ut när den gjorde är inget som man kan kalkylera och det förstörde dagen för Valtteri.

Valtteri, får dock lovande ord av sin chef Toto Wolff.

– Det här loppet var det bästa som jag sett honom köra i formel 1 och jag tycker att han hade förtjänat att vinna. Men vi tycks inte ha tur den här säsongen för säkerhets bilen kom ut vid fel tidpunkt.

Trean på pallen var Kimi Räikkönen med som vanligt ett stenansikte. Plötsligt såg man dock ett kort leende.När han blev intervjuad var det han som fick det mesta jublet från åskådarna.

Återigen offrade man Kimi för Sebastian som jag måste kritisera.

Tyskens start var sämre än Icemans. Seb svänger ner till höger och blockerar Kimi som tappar flera platser. Från andra till sjätte. Egoism i högsätet. Glömde Seb att man kör för Ferrari? Hade ju varit mycket bättre att låta Kimi ta ledningen och själv lägga sig bakom för Lewis Hamilton var inget hot. Förr eller senare hade de två ändå bytt plats. Nästa vad jag tycker ojusta drag mot Kimi var när man lät honom stanna ute ganska många fler varv än Sebastian, som man kallat in.

Finländaren kämpade med slitna däck och tvingades köra långsamt. Planen var att han skulle blockera sin landsman så att Vettel kom ifatt duon och kunde ta tillbaka den ledning som han förlorat under däcksbytet. Ferrari trodde nämligen att hans försprång skulle vara tillräckligt stort men det var det inte för att komma in och ut som etta.

Visserligen säger Kimi att han är nöjd med tredje platsen men tillåt mig att tvivla på det. Kimi är en racer. Punkt och slut och då har man svårt att acceptera att man offras för sin stallkamrat.

Jag tar vad jag får eftersom jag var ute så länge.

Den kritiken förstår nog alla hos Scuderia.

Att Kimi var ”nöjd” med bronsplatsen kan på sitt sätt förstå eftersom han inte fick en rejäl chans.Visserligen säger han också att ett tag såg det ut som om han inte skulle komma på pallen. Men det är inte första gången i år som Ferrari ruinerar Kimis chanser och jag tror tyvärr inte heller sista. Kanske förstörde man det för sig själv också när man inte reagerade när Mercedes kallade in Hamilton utan lät honom fortsätta för man koncentrerade sig på Valtteri.

Seb jagade finländaren när Max Verstappen kom ifatt och återigen gjorde holländaren skäl för sitt smeknamn The Crash King. En helt onödig manöver och det smäller. Bägge snurrar men kan fortsätta. Och nu kommer vi till gruppen av förlorare som utan tvekan toppas av Max. Han var alldeles för långt efter för att ha en realistisk chans att kunna komma om.

– Jag antog att Max skulle attackera och lämnade lite plats på vänster sida om han skulle missa kurvan. Han var snabbare och jag hade inte tänkt hindra honom men när jag såg honom komma förstod jag att han missbedömt kurvan men gjorde det mer än jag trodde, säger Sebastian.

Innan loppet hade teamet talat om för Max hur viktigt det var med ett lopp utan incidenter. De två första hade ju inte varit helt utan. Tydligen lyssnade han inte. Han låste hjulen och körde på Ferrarin och fick ett tidsstraff på 10 sekunder. Många tyckte det alldeles för milt.

– Det var mitt fel, erkände Max utan omsvep.

– Jag såg att Sebastian hade problem med sina däck och ville ta chansen. Lätt efteråt att säga att jag skulle ha väntat men det är helt rätt.

– Kör jag för aggressivt? Skall jag ta det lugnare? Tror inte det.

Vad tycker Sebastian?

– Max har kört tillräckligt många lopp men det kan faktiskt också hända någon som kört 300. Man får inte glömma att när man sitter i bilen är det svårt att ta beslut men det finns saker man måste tänka på och vara helt säker på att inte krocka.

De två hade ett kort men lugnt samtal och Max bad om ursäkt och Seb accepterade den.

Tyskens Ferrari blev lätt skadad och trillade ner ytterligare ett par platser.

– Max överdrev men det är sådant som händer i den här sporten, säger Red Bulls motorsportschef Helmut Marko.

Marko har sagt att anledningen till att man flyttade upp Max från juniorteamet till Red Bull är att han är tuff och aggressiv. Men efter det här dumma misstaget säger till och med österrikaren av den här gången gjorde Max bort sig rejält. För holländaren hade faktiskt kunna vinna eftersom hade hade nya däck och de andra gamla.

Andre man i gruppen vi som förlorade är Lewis Hamilton. Själv beskriver han det bäst.

Jag var i ingenmansland. En katastrof.

Regerande mästaren var femma över linjen men flyttade upp en plats. Max var fyra men fick ju 10 sekunders tillägg och kunde inte köra in det i loppet.

– Som team var vi långt under våra förväntningar och jag fick bara koncentrera mig på att komma i mål. Jag har sagt att den här säsongen kommer att bli tuffare än förra året och det ser ut som om jag kommer att få rätt.

Säsongen har inte börjat bra för Lewis och det verkar vara lite kaos i hjärnan. Men man får aldrig glömma bort honom. Är övertygad om att han kommer tillbaka.

Tyvärr kunde Marcus Ericsson inte upprepa triumfen från Bahrain. Det blev bara en 16:e plats. Man skulle kunna kalla det för en orolig körning.

– Jag gled av banan och trillade ner till sista plats.

Man hade bestämt att bara göra ett stopp, som var det rätta i Bahrain, men det gick inte lika bra i Shanghai.

Vad hade hänt om Charlie Whiting hade bestämt sig för att skicka ut säkerhetsbilen 20 sekunder tidigare? Om Mercedes hade fått tid att reagera som Red Bull gjorde hade loppet nog fått en annan vinnare. Men det spelar ingen roll nu. Daniel vann helt rättvis. Valtteri behöver inte skämmas för att han är besviken. Och Kimi har all rätt att vara förba...d.

Vettel leder fortfarande tabellen med ledningen till Lewis har krympt till nio poäng. Och Valtteri är bara fem efter stallkompisen.

Ett par frågor.

Hur länge kommer Kimi att vara den lojala stallkamraten? Och hur kan det inverka på Daniels förhandlingar med Scuderia? Kanske tackar han nej för att han vill inte bli behandlad som Iceman och stannar hellre kvar hos Red Bull? Han har sagt han han skall vänta till maj innan han bestämmer sig.

Fortsätter den här trenden sitter han i ett önskeläge. Det är han som kan välja var han kör 2019 och kan höja sitt pris. Något som Red Bulls motorsportchef  Helmut Marko inte gillar för han vill betala så lite som möjligt. Kanske blir han tvingad att gå med på Daniels krav.

Blir det här loppet en vändpunkt för Max? Lärde han sig att man måste tänka innan man handlar? Ett gott råd. Studera hur stallkamraten Daniel kör om. Planerar. Attackerar. Kör om med kirurgisk precision utan att riska något. Vi får se i nästa lopp i Baku den 29/4 om holländaren lärt sig något.