Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Porsche 919 snabbare än Lewis Hamiltons F1-bil

Framgångssagan med modell 919 Hybrid är till ända då Porsche väljer att satsa på Formel E. Men inte riktigt än – nu spänner man musklerna och tar sig runt Spa-Francorchamps snabbare än en Formel 1-vagn.

Att Porsche 919 Hybrid är en snabb vagn råder det väl ingen tvekan om. Modellen har ordnat både konstruktörs- och förartitlarna i WEC-mästerskapet de senaste tre säsongerna och även segrat i 24-timmarsloppet på Le Mans vid tre tillfällen. 2017 ordnade modellen vinst nummer 19 för Porsche i det klassiska loppet.

Nu har Porsche spänt musklerna än en gång med 919 Hybrid – eller en sista gång, rättare sagt. Porsche har nämligen bestämt sig för att sluta köra i toppklassen LMP1 för att i stället satsa på Formel E.

Kraftmätningen har gjorts med Formel 1 och på banan Spa-Francorchamps slog man under gårdagen världsmästaren Lewis Hamiltons kvaltid från Belgiens Grand Prix 2017 på 1,41,770 med 0,783 sekunders marginal.

Den 34-åriga fabriksföraren Neel Jani körde runt den 7,004 kilometer långa banan med en snitthastighet på 245,61 km/h och klockades för en varvtid på 1,41,770 och körde som fortast i 359 km/h.

Noterbart är att Porsche vid tillfället släppt tyglarna med 919 och den körda bilen uppfyller inte WEC-reglementet. Som jämförelse var 919 nu tolv sekunder snabbare runt banan än vid kvalet inför seriens deltävling på banan förra året.

Bilen har suffixet Evo och är baserad på 2017 års version med de uppdateringar som utvecklats inför årets säsong, som nu alltså inte blir av för Porsches del. Dessa rör inte drivlinans hårdvara utan i huvudsak bilens aerodynamik med större frontdiffusor och bakvinge.

Lewis Hamliton angör kurvan Eau Rouge på Spa-Francorchamps-banan under Belgines Grand Prix 2017.
Lewis Hamliton angör kurvan Eau Rouge på Spa-Francorchamps-banan under Belgines Grand Prix 2017.

Att effekten på förbränningsmotorn, en turbomatad V4:a på två liter, har skruvats upp från 500 till 720 hästkrafter tack vare fritt bränsleflöde och ny mjukvara är dock betydande. Andra uppdateringar rör bromsar, styrning och hjulupphängning. Evo-versionen är även 39 kilo lättare än tidigare 919.Uppvisningen för bilen är dock inte över då avskedsturnén även omfattar Nürburgring 24-timmars, Goodwood Festival of Speed liksom evenemang på Brands Hatch och Laguna Seca.

https://youtu.be/AyWkj3yvfWs