Fredrik af Petersens F1-blogg: ”Finns det risk för inbördeskrig?”

På söndag körs det första f1 loppet 2018 i Melbourne. Ett av teamen är Sauber, och – tro det eller ej – Sauber är det fjärde äldsta och firar 25-årsjubileum.

Kommentar/analys: Detta är en kommenterande publicering. Sveriges Radio är oberoende och agerar inte i något politiskt partis, intresseorganisations eller företags intresse.

Bara Ferrari, McLaren och Williams har varit med längre.

Debuten skedde den 14 mars 1993 i Sydafrika, och det blev en femteplats med den finländska föraren JJ Lehto. 2001 blev stallet fyra i konstruktörs-VM. Efter sista loppet 2005 köpte BMW-teamet, men hoppade av 2009 och grundaren Peter Sauber köpte tillbaka det.

Många förare fick sin första chans i F1 hos Sauber och bland dem Kimi Räikkönen, Felipe Massa och Sergio Perez.

De senaste åren har det inte gått lika bra men den här säsongen hoppas man på en vändning, bland annat. tack vare Alfa Romeo. Och med förhoppningsvis en Marcus Ericsson som fått ny motivation.

Finns det en risk för ett inbördeskrig i F1?

Ferrari förhandlade för många år sedan till sig inte bara en årlig bonus på (om ryktet stämmer) 100 miljoner dollar tack vare lång och trogen tjänst, utan också en vetorätt, som man fick på 80-talet, i vissa frågor under vissa omständigheter. Som till exempel 2015 när Fia vill införa en gräns för kostnaderna för motor och växellåda.

Hur gick det till?

Enzo Ferrri kände sig isolerad i Maranello eftersom alla andra team fanns i England. Det italienska teamet var det enda som byggde hela bilen helt och hållet själva, inklusive motor och växellåda. Alla andra körde med en Ford-motor så Il Commendatore ville ha ett slags skydd och det fick han Fia. När Jean Todt blev teamchef tvekade han och visste inte om det var helt ok men både Bernie Eccelstone och de andra stallen hade inget emot det.

Nu vill den nye ägaren Liberty Media stryka bonusen, och Fia med dess president och före detta stallchefen hos Scuderia Jean Todt också ta bort vetorätten. Även om den har ändrats lite. Ferrari kan bara säga nej om en ny regel går emot teamets intressen. Todt tycker dock att hans gamla team skall få behålla bonusen och han grundar det med att ju större dragningskraft någon har dessto bättre skall den belönas. Hur svarar Ferrari chefen Sergio Marchionne? Han hotar med att dra tillbaka Ferrari från f1. Och enligt de som känner honom kommer han inte med tomma ord utan brukar alltid omsätta det i praktiken som han säger.

Todt säger att det är möjligt att Scuderia hoppar av för de kan ju göra vad de vill. Men självklart hoppas frans-mannen att Marchionne inte gör allvar av sitt hot.

Todt säger att det finns några team som verkligen kämpar för att överleva ekonomiskt och att han vill införa regler för att sänka kostnaderna. Trots att Ferrari sedan flera år lägger in sitt veto för att stoppa en budget begränsning.

Todt säger också att varje tillverkare är viktig för f1 och att man är mycket glada över att ett sådant prestige märke som Ferrari finns med. Men tillägger att Scuderia hade inte varit där de är idag utan de fördelar man fått av motorsporten.

– Det är som ett äktenskap. Bägge parter behöver varandra, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.

Toto Wolff, Mercedes stallchef, har varnat ägarna för att man skall akta sig för att provocera Sergio Marchionne, för det finns verkligen en risk att gör allvar av sitt hot. Han har flera gånger sagt att om inte de framtida reglerna passar Ferraris affärsintressen kommer han att lägga ner teamet. Många har bara trott att den italienska-kandensiska chefen för hela Fiat-Chrysler gruppen vill skrämmas och bara upprepar den taktik som Scuderia använt sig av många gånger med det tror inte Wolff på.

– Vad han säger måste man den här gången ta på allvar, är tyskens uppfattning.

– Ingen skall göra felet och reta upp Marchionne för jag är övertygad om att F1 behöver Ferrari mer än Ferrari F1. Han är hård och direkt och förstår och har en vision av vad F1 är för att kunna representera Ferrari och om han inte ser värdet stänger han ner teamet. Marchionne är inte någon som bara pratar strunt.

Wolff får medhåll av den före detta F1-chefen Bernie Ecclestone.

– När Sergio har bestämt sig för något drar han igenom det. Han är inte någon som inte menar vad han säger, säger han.

Om Ferrari försvinner från F1, vilka alternativ har Marchionne för den mest kända sportvagnstillverkaren att ändå vara med i motorsport efter 2020?

Det har ryktas, inte för första gången, om en piratserie eller IndyCar serien.

Vad är det som retar Fiat-chefen?

– Att en sådan erfaren man som Ross Brawn vill slå in på vägar som inte motsvarar F1:s DNA. Att göra alla bilar lika och köra med enkla motorer som i Nascar är inte F1 och det intresserar mig inte, säger han, och fortsätter:

– Vi behöver beslut som vi alla kan leva med och om någon tror att i bluffar så leker de med elden.

– Vi kräver en klar riktning och inte att sporten ändras till det sämre på grund av kommersiella intressen eller blir urvattnad för att det skall bli mer spektakel. Vi är intresserad av de tekniska aspekterna. Att visa vår tekniska  excellens och får vi inte det förstår jag inte varför vi skulle stanna kvar. Jag tror inte att Liberty Media har den minsta aning om det. De skall bara låta oss arbeta och om de inte tillåter oss det och att vi inte har en riktig konkurrens då går vi någon annanstans. Om man inte kan skilja oss från de andra så intresserar det mig inte längre.

– I det nya kontraktet med Liberty Media finns det möjligheter att hoppa av överenskommelsen. Och Ferrari är stark nog att dra andra med sig och starta ett alternativt mästerskap.

Ord och inga visor.

– Jag vet att han har haft sådana samtal, säger Ecclestone.

För många år sedan uppstod ett rejält bråk mellan dåvarande F1-presidenten Jean-Marie Balestre och Ecclestone, som hotade med en ny serie. Det hela slutade med att fransmannen mer eller mindre gav sig och Ecclestone vann. Som vanligt.

I de sociala nätverken är Sergio Marchionne inte poppis. Man har fått nog av hans hot och skriver att en resande skall man inte stoppa.

Det är inte bara ägarna som han kritiserar.

– Kimi Räikkönen måste vakna, säger han.

Icemans kontrakt går ut efter den här säsongen. Insiders säger att man gärna vill ge honom ett nytt men då måste han också prestera mer än vad han gjorde förra året.

Ryktet har också gått att Marchionne funderar på att döpa om Ferrari kunden Haas till Haas-Maserati.

– Kanske, men först vill vi se hur det fungerar med Sauber och Alfa Romeo, säger han.