Fredrik af Petersens F1-blogg: Om Vasseurs stora planer

Saubers teamchef Frederic Vasseur har stora planer. Han ville göra stallet till ett Alfa Romeo-fabriksteam. Undrar om det är lika med ett "Ferrari B"-stall?

Bägge märkena tillhör Fiat-Chrysler-gruppen och Sauber kör med den nya Ferrari-motorn. Men Vasseur förnekar det och säger i en intervju med AutoHebdo målet är inte att bli ett "Ferrari B"-team utan ett "Alfa Romeo A"-team. Trots det kommer det att finnas täta kontakter mellan Maranello och Hinwill utanför Zürich. Både när det gäller det rent tekniska men också när det gäller förare. Den här säsongen heter Marcus Ericssons nya stallkamrat Charles Leclerc och han ingår i det italienska juniorprogrammet.

Vasseur kallar det för en familjeduell. Två märken inom samma koncern men med två helt olika profiler tävlar mot varandra.

Anledningen är att fransmannen inte tror att privata stall kommer att överleva i längden och det här är ett sätt att stabilisera teamets framtid och säkra arbetsplatser. Till den här säsongen kommer man att nyanställa 20 medarbetare.

De sista åren hade det inte gått så bra för det schweiziska stallet och enligt grundaren Peter Sauer började nedgången när BMW härskade. Då var det ett koncerntänkade som var negtivt och att det saknades en racing mentalitet säger han i en intervju med Neuen Züricher Zeitung:

– Vi hade inga finansiella problem men man tänkte inte som ett racingteam och det är det viktigaste om man vill ha framgångar, säger han.

Att han och efterträdaren Monisha Kaltenborn trots motgångar, både finansiellt och på banan, lyckades hålla teamet vid liv anser 74-åringen vara en framgång. Varför? Sedan 1993 har 30 stall försvunnit.

– Och att som ett stall från Schweiz kunna överleva i 25 år är egentligen Mission Impossible, säger han.

När BMW drog sig ur köpte Sauber tillbaka sitt livsverk.

– Alternativet hade varit att ställa mig framför alla anställda och säga att vi stänger. Det hade jag inte klarat av, säger han.

Förra året köpte Longbow Finance teamet och Kaltenborn sas upp och ersattes av Vasseur.

De flesta förarna har kritiserat det nya säkerhetssystemet Halo, en båge som skall skydda dem från kringflygande delar. Liberty Media däremot ser en kommersiell möjlighet.

Digitala displayer med rullande information och reklam på bågen, som dock inte kan ses av föraren. Det är samma system som används på börsen där aktiekurserna rullar fram. Vissa tv kanaler har det också i nederkanten på bilden.

Liberty Media tänker i helt andra banor än Bernie Ecclestone. Man kan säga vad man vill om Bernie men han var en racer och jag börjar tvivla på att amerikanarna är det när man läser det här förslaget.

Murray Barnett, som är ansvarig för sponsorerna, har en underlig uppfattning som jag tror att både teamchefer och förare inte bara får gråa hår utan också magsår när det hör det.

Någon som kommer till en bana skall kunna vara där nio timmar utan att se ett enda lopp. Alltså mer underhållning än racing.

–Jag vill inte prata illa om Bernie Ecclestone och hans sätt att arbete. Förr sa man alltid nej vi förstår inte frågan. Jag vill säga varför inte. Vi måste skapa en positiv anda med sponsorerna.

– Om en partner vill ha en modeshow under en helg då ser vi till att det händer. Som märke har vi återigen ställt fansen och deras intresse i centrum.

Jag tror att den gode Barnett är helt ute och snurrar. Tror han verkligen att fansen kommer till en bana för att kolla en modeshow istället för att titta på och lyssna till racerbilar som körs av världens bästa förare?

Han har dock rätt när han säger att det har blivit svårare att hitta sponsorer. McLaren t.ex. har sedan ett par år ingen huvudsponsor och det måste ha svidit rejält när formel e skrev ett kontrakt med ABB, som lär vara värt många miljoner, och f1 inte har en titelsponsor.

Det finns också positiva saker som Liberty Media gör. I år har man sagt att tv-tittarna kommer att få uppleva något helt nytt. Vad har man dock inte avslöjat än. Bara så mycket att det kommer en ny F1-app, en OTT platform, Over The Top/streaming, och man har en ny chef, David Hill, som är en av tevens stora innovatörer. Han skall bland annat se över det grafiska paketet och hur loppen visas.

Williams har hittat sin efterträdare till Felipe Massa. Sergey Sirotkin från Ryssland. Lance Stroll stannar kvar. En viss kritik har det blivit för man anser att bägge är s.k. betalförare. Kritik eller ej. Vad man i den diskussionen inte får glömma är att man kan inte köpa den superlicens som en förare måste ha för att få köra formel 1. Den får man bara tack vare meriter och delas bara ut av Fia. F1 idag är dyrt och hittar ett team inga stora sponsorer så är man tacksam för de slantar som en förare har med sig. Men som sagt. Styrningen kan man inte köpa.

Det går också utan privata sponsorer. Några av de äldre men även yngre förarna hade ingen ekonomisk hjälp.

Vem var den förste s.k. betalföraren?

Ingen mindre än legenden Juan Manule Fangio, som vann fem titlar under sin karriär. Vem betalade? Den argentinska staten.

Robert Kubica testade för Williams men får nöja sig med rollen som reserv- och utvecklingsförare. Enigt de jag pratat med gick testerna bra men några hade tvivel på grund av att han inte har full rörlighet i ena armen. De sa att köra en test är en sak men att köra ett lopp är en helt annan där det kan uppstå situationer där man snabbt måste kunna reagera och svänga undan och man tvivlade på att Robert skulle klara av det.

När ryktena började för att par år sedan, att Bernie Ecclestone skulle sluta, var Alejandro Agag en kandidat att ta över. De två lär också ha träffats. De kommersiella rättigheterna såldes till det amerikanska företaget Liberty Media och spanjoren var fortfarande en av de som kanske skulle vara med i den nya ledningen.

Men Agag tackade nej. Och det var kanske bäst för hans serie.

Inte bara för att han lockat till sig företag som Renault, Nissan, Audi, BMW, Jaguar, Porsche och Mercedes. Den senaste kuppen är att han skrivit kontrakt med det schweizsiska företaget ABB, som titelsponsor.

ABB är en förkortning av det svenska företaget ASEA och Brown Boveri från Schweiz och de två slogs ihop 1988. Och det är inget litet företag det handlar om. 132.000 medarbetare i 100 länder och 2016 omsatte man ca 170 miljader kronor.

Varför ABB?

En anledning är att man är marknadsledare i världen när det gäller att installera laddningsstationer för elektiska bilar. Och i formel e tävlar man ju med sådana bilar. Vad som också är unikt är att det är första gången som ABB sponsrat en förare eller team i motorsport.

Agag är en optimist. Jag gillar de som har den inställningen men jag håller inte med honom när han säger att det är bara formel e som kommer att finnas kvar om 30, 40 år.

– Vi är absolut ingen konkurrent till F1 men om några år är vi den enda serien. Kanske kommer det också att finnas andra serier men vår serie kommer att bli den viktigaste för världen kommer att bli elektrifierad.

De som håller med spanjoren säger att det är motorsportens framtid. Kritikerna säger att det är ju inte ens motorsport. Man kan diskutera länge men faktum är att man kommer att starta en serie 2019 med motorcyklar som drivs på samma sätt, FIM Moto-e World Cup. Man börjar med 18 förare som kommer att köra sex lopp i samband med vm loppen i Europa. Redan i år kommer man att köra demonstrationer. Enligt de ansvariga skall man också kunna ladda batterierna med solenergi. Motocyklarna kommer att tillverkas av Energica, som ligger i regionen Emilia, som också kallas för Italian Motor Valley.

Den engelska miljardären Richard Branson, äger bl.a. Virgin, är med i formel e med ett eget team och han tror stenhårt på serien.

– Jag går så långt och säger att formel e har kört om F1 om tio år om man fortsätter som hittills har gjort. Och det är bara bra för världen måste satsa på renare bilar och vänja oss av med de smutsiga motorerna.

–Formel-E kan leda den utvecklingen.

Felix Rosenqvist vann loppet i Marrakesh, Marocko, och det var hans andra raka seger och han leder nu också mästerskapet. Ett par varv innan målgång gjorde han en mycket snygg omkörning och gick upp i ledningen. Serien är tyst men kan ibland vara riktigt spännande.

En annan förare med ett välkänt svenskt efternamn gjorde debut och blev åtta. Tom Blomqvist. Stämmer. Det är rallylegenden Stigs son.

De två sista åren har Tom kört DTM med BMW men har nu flyttat över till det team som tyskarna driver tillsammans med Michael Andretti. Stämmer. Son till världsmästaren årgång 1978 Mario.