Så sammanfattar af Petersens F1-året

Många var skeptiska mot de regler som Fia och Bernie Ecclestone bestämde innan Liberty Media köpte de kommersiella rättigheterna för f1, men det blev till slut en bra formel 1-säsong.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Flera bra och spännande lopp men också ett par som inte var lika bra - förarna var dock kritiska mot jippot i Austin, de fick vänta länge innan alla var presenterade. Förarna hoppas att det slipper en sådan upprepning

Eftersom det är tyst på banorna och inga större nyheter så blir det istället positiv statistik.

Inte mindre än fyra miljoner åskådare, 4.071.400 för att vara exakt, såg de 20 loppen från läktarna och det är en ökning med 8% jämfört med 2016. De som ger Liberty beröm för det är lite snett ute, för allt nytt klubbades innan de kom in i bilden.

Av de 20 loppen var det 13 som ökade antalet åskådare. Om man räknar i % så toppas den listan av gatuloppet i Azerbajdzjans huvudstad Baku, som ökade sitt antal med 58%.

Räknar man med ökningen av antalet åskådare så var Kanada och Österrike bäst, +41,4%. Bägge loppen hade 60.000 fler åskådare än 2016.

I Italien var det en ökning med 20,2%, Malaysia,+19.7%, Singapore,+15.8%, Kanada,+16.7%, Belgien,+11.8%, och Ungern,+11.6%.

Totalen (alla tre dagarna) hade ett genomsnitt på 203.570 åskådare och på söndagsloppen var genomsnittet 76.722.

Som jämförelse hade UEFA Champions League 2016-2017 ett snitt på 43.016 per match, engelska Premier League 35.822, Bundesliga i Tyskland 41.511 och herrarnas VM i fotboll (2014) hade  53.592. Den amerikanska nationalsporten NFL hade 69.487 per match 2016.

Teamcheferna har i en hemlig omröstning för den engelska tidningen Autosport valt säsongens 10 bästa förare men tyvärr finns inte Marcus Ericsson med på listan. Man gav poäng enligt samma skala som gäller för loppen, det vill säga: 25 poäng till den man ansåg vara bäst, 18 till tvåan, 15 till trean ner till den 10:e som fick en poäng.

Ingen större överraskning att världsmästaren Lewis Hamilton toppar listan med 233 poäng av 250 möjliga. Men vad som dock är en liten överraskning är att två av cheferna inte gav honom sina fulla poäng.

De som röstade var Toto Wolff, Mercedes, Maurizio Arrivabene, Ferrari, Christian Horner, Red Bull, Vijay Mallya, Force India, Claire Williams, Cyril Abiteboul, Renault, Franz Tost, Toro Rosso, Günther Steiner, Haas, Eric Boullier, McLaren, och Frederic Vasseur, Sauber.

En annan överraskning är att Max Verstappen blev tvåa och inte som väntat Sebastian Vettel, som var den ende som utmanade Lewis om titeln. Sebastian klättrade dock upp två platser jämfört med 2016, men fick nöja sig med tredje platsen.

Så på de två första platserna blev det ingen ändring. Trots att det var Nico Rosberg som blev mästare förra året. Max är otroligt poppis för sin körstil och har blivit nationalhjälte hemma i Holland, och överallt i Europa ser man nu landets flagga och tusentals åskådare klädda i orange tröjor.
Ett oväntat namn på femte platsen. Fransmannen och debutanten Esteban Ocon, som kör för Force India.

Vad jag däremot inte förstår är att Valtteri Bottas bara hamnade på 10:e platsen. Finländaren vann ju tre lopp, Ryssland, Azerbajdzjan och finalen i Abu Dhabi och blev vice världsmästare. Visserligen hade han en svag period i ett par lopp men kom tillbaka starkt i slutet av säsongen.

Det här är den sista bloggen för säsongen så jag önskar alla läsare Gott Nytt År!

Rankinglistan

1. Lewis Hamilton 233 poäng
2. Max Verstappen 143
3. Sebastian Vettel 141
4. Daniel Ricciardo 112
5. Esteban Ocon 73
6. Fernando Alonso 65
7. Carlos Sainz 49
7. Kimi Räikkönen 49
9. Nico Hülkenberg 47
10. Valtteri Bottas 39