På en Losail-banan i Qatar där det är svårt att köra om såg Thed Björk till att ha bra fart redan i kvalet. Istället var det ungraren och värste konkurrenten Norbert Michelisz som hade problem med sina bromsar. Honda-bilen lyckades inte ta sig in bland de tio snabbaste till något av racen utan startade från elfte plats.
Thed Björk bevakade sina poäng genom att komma på femte plats i det första av totalt två lopp. Bakom Björk vaktade svenskens Volvo-kompisar så att Norbert Michelisz inte kom förbi.
Ändå avgjordes inte VM-figten förrän i det sista loppet och där Thed Björk hade Norbert Michelisz bakom sig och där Volvo-teamet kunde kontrollera loppet. Ungrarna behövde i praktiken vinna loppet för att hota Björks titel men i praktiken var han aldrig nära. Norbert Michelisz hade svårt att hitta samma fart i sin bil under loppen och troligen plågades han av bromsproblemen från kvalet.
– Otroligt, tack så mycket. Jag har varit så fokuserad på det här ögonblicket, jag kan inte tro det, jublade Thed Björk över teamets radio när han korsade mållinjen.
Lite senare ville Thed Björk tacka
Lämnar WTCC som vinnare
Volvo-förarna fortsatte att skydda Björk och se till att han fick en säker resa till tillräckligt med poäng för att säkra titeln. Björk kom lätt fram till tredje plats i sista loppet och slutade som fyra över mållinjen.
Volvo vann titeln i sitt sista lopp i serien. WTCC annonserade under finalloppet att de byter tekniskt reglemente till nästa år och går över till samma typ av bilar som i STCC, de så kallade TCR-bilarna.
Volvo har tidigare sagt att de inte tänker bygga någon TCR-bil och att Formel E är den enda racingserie som det skulle vara aktuellt att tävla i.
Att Cyan Racings teamchef Christian Dahl nu får uppdraget att bygga en Formel E-bil till Volvos nya bilmärke Polestar är logiskt. Då blir det tidigast start igen hösten 2018.
Tills dess kan Volvo, Thed Björk och Christian Dahl njuta av världsmästartiteln och att de lyckades vinna Sveriges första VM-titel i bilracing.