Fredrik af Petersens: "jämna lopp behöver inte göra f1 mer attraktivt"

Sebastian Vettel vann dragraceloppet ner mot första kurvan mot Valtteri Bottas och därmed var Brasiliens GP avgjord – med det även kampen om vice-titeln.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Trea blev Kimi Räikkönen och det var Iceman och Lewis Hamilton som stod för underhållningen och framförallt spänningen.

Sauber bytte Marcus Ericssons växellåda men han trillade bara ner en plats. Andra hade fått mycket värre straff.
Loppet då? Inte så illa men som vanligt lite otur med säkerhetsbilen. Det blev en 13:e plats för Ericsson. Tyvärr inga poäng med en plats bättre än Pascal Wehrlein.

Nu har Marcus bara en chans till att köra in en poäng. Finalen i Abu Dhabi.

För 10 år sedan blev Kimi världsmästare på Autodromo José Carlos Pace. För två veckor sedan vann Lewis sin fjärde titel. Finländaren har inte haft det så lätt iår. Dels har teamet gjort misstag, delar har gått sönder och ett par gånger har han själv gjort misstag. Dock inte denna gång.

Det var racerföraren Kimi Räikkönen i formen som vi tidigare var vana med att se. Lewis låg de sista varven bara ett par meter bakom och kunde utnyttja DRS-systemet och han attackerade så fort han fick en chans men Kimi vet också hur man försvarar sig. Lewis kom inte om.

Jag måste ändå säga att engelsmannen körde ett fantastiskt lopp. Efter nio varv låg han på en 10:e plats. Efter 23 varv låg han femma. Fjärde platsen fick han gratis när Max Verstappen var tvungen att komma in och byta däck på 63:e varvet.

I kvalet gjorde Lewis Hamilton ett sällsynt misstag och kraschade. Man tog ett beslut som gjorde att han fick en fördel och kunde köra upp sig. Eftersom han ändå skulle stå sist på gridden så bestämde man att ge honom en ny motor och starta från depån. Och det utan straff. Lite tur hade han, för några bilar försvann redan på första varvet men sedan drog han hur enkelt som helst förbi den ene efter den andre. Tills han kan kom ifatt Iceman och där blev det stopp. Men att bara var fem sekunder efter vinnaren när man startat från depån är inte mindre än en bragd.

Som vanligt visade Kimi inga större känslor på pallen. För honom var det en vanlig dag på arbetet. Det hade också Valtteri, men han såg mer ledsen ut. Och det är lätt att förstå. Han hade siktat in sig på en seger för att försöka slå Vettel och bli vice mästare. Istället tappade han sju poäng och är nu 22 poäng efter tysken. Det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att köra in det försprånget i ett enda lopp. Finalen i Abu Dhabi den 26/11.

Valtteris raceingenjör sa till honom att däcken var helt ok och att han kunde gasa och sätta Sebastian under press.

Men det var det som var problemet. Finländaren kunde inte köra fortare.

– När du startar från bästa platsen kan det bara finnas en plats i mål: första. Men det lyckades jag inte med och är därför mycket besviken, berättar Valtteri.

När Mercedes såg att Valtteri inte kunde köra ifatt Vettel kallade man in honom tidigt för ett däcksbyte men det hjälpte inte. Sebastian kom in på nästa varv och därmed var ordningen den samma.

Fanns det en anledning till att Valtteri inte kunde hota Vettel? Och varför han var så mycket långsammare än Lewis?

– Svårt att svara på för Sebastian tog det ganska lugnt, säger teamchefen Toto Wolff.

– Han hade ju ingen anledning att köra för fullt. Sebastian var snabbast, spelade det rätta spelet och vann loppet. Valtteris start var bättre än Sebastians men han förlorade ändå på grund av att bakhjulen spann. Sedan såg man att det är svårt att köra om när bägge bilarna är jämbördiga.

– Valtteri förtjänade andra platsen och det finns inget mer att tillägga.

Var det en lätt kritik mot finländaren? Efter kvalet fick han däremot massor av beröm.

Kimi Räikkönen hade ett mål de sista varven. Att köra ifatt sin landsman men samtidigt kolla bakåt där Lewis fanns.

Hur varmt var det med Lewis som andades i nacken?

– Det var bara i slutet som det blev lite varmare men det var ok, var det korta svaret.

– I slutet kunde jag närma mig Valtteri men som alla andra har man ingen riktigt chans att attackera när alla är lika snabba.

– Och det märkte också Lewis bakom mig.

Det är inte bara hastigheten som är ett problem för den som ligger bakom. Är man för nära är det luftvirvlarna, som förarna kallar för dirty air, som gör att motorn inte kyls som den ska och däcken slits snabbare.

Det här problemet är något som den nya tekniska chefen Ross Brawn arbetar på för att lösa genom att göra aerodynamiken mindre känslig. Man vill att det inte bara skall vara möjligt att köra ifatt, utan också om.

Efter sommarlovet har det gått lite snett för Sebastian och det här var den första segern sedan Belgien, den femte den här säsongen. Så inte undra på att han jublade och sa högt i radion "Forza Ferrari".

– Starten var precis så som jag hade räknat ut. Kom iväg bra men sedan började bakhjulen slira och jag tänkte katten också min chans är borta. Men så såg jag att Valtteri hade ännu större problem än jag.

– Jag dök ner på insidan och det blev lite trångt men vi komme bägge igenom utan att köra på varandra. Sedan var det bara att gasa som om det vore ett kvalvarv för att köra ifrån Valtteri.

Trots att Lewis startade från depån tyckte han det var ett skoj lopp.

– Påminde mig om mina första år när jag körde gocart och också startade långt bak. Fanns absolut inget utrymme för minsta fel.

– Men misstag, det gjorde jag i kvalet. Jag var tillräckligt snabb för att få pole, men kraschade.

– När man vill vara den bäste finns det inget utrymme för misstag men självklart händer det ändå då och då.

Har Liberty Media räknat fel?

Under det första året så gör de kommersiella ägarna en förlust på 160 miljoner dollar (under de tre första kvartalen), enligt den amerikanska affärstidningen Forbes. Siffrorna kommer från Delta Topco, som är moderbolaget.

Sista året med Bernie Ecclestone var det tvärtom. En vinst på 289 miljoner dollar.

Förlusten gör att utdelningen till teamen minskas. Enligt uppgift så får de omkring 68% av de totala inkomsterna och deras andel sjönk i de tre första kvartalen till 650 miljoner dollar. Det är ett minus på 41 miljoner dollar.

Det finns flera anledningar: Till skillnad mot Ecclestone är man i första hand inte inriktad sig på att på kort sikt ha en strategi som går ut på att göra en vinst. Man har investerat i personal och det har självklart gjort att personalkostnaderna ökat. Dessutom planerar man ett andra kontor efter London, det ska ligga i New York. Plus att man har organiserat evenemang som t.ex. den i London dagarna innan Englands GP. Och det är inte billigt. På kontot saknas också inkomster från Tyskland eftersom det loppet inte fanns med på kalendern i år.

Att köpa de kommersiella rättigheterna var inte billigt och Liberty Media lånade mer än tre miljarder euro och nu måste man också betala ränta: Under de tre första kvartalen kostade det inte mindre än 175 miljoner dollar. 2016 var det bara 12 miljoner.

Och tittar man framåt har Liberty Media vissa problem som kan göra det svårt att göra en vinst. Malaysia, som var ett av de mest inkomstbringande loppen, finns inte längre med men istället kommer både Tyskland och Frankrike tillbaka. Det tillkommer en viss osäkerhet när det gäller England. Silverstone har nämligen sagt upp kontraktet, sju år innan det går ut, för att det var för dyrt. Sista ordet är dock inte sagt. Bägge parter försöker hitta en lösning.

Den nya chefen Chase Carey tillsammans med Sean Bratches och Ross Brawn arbetar för att hitta en helt ny struktur för f1 med bl.a. nya lopp och sponsorer. Men hittills har man inte lyckats så bra.

Och det är just strukturen som Niki Lauda saknar och den trefaldige mästaren är inte speciellt imponerad av vad gjort.

– Jag är orolig, säger österrikaren.

– Det var rätt att ge dem tid så att de skulle lära sig och förstå formel 1 men nu är prövotiden förbi men jag ser ingen klar linje, säger han i en intervju med La Gazzetta dello Sport.

Liberty har sagt att de vill att de små teamen ska ha en större chans att vara med och köra om platser på pallen.

– Det tycker jag är fel för DNS i f1 är något helt annat.

Det är dumt att tro att ett GP blir mer attraktivt bara för att det blir olika vinnare i varje lopp.

– Den som tror det är en idiot. F1 är ju en tävling och de viktigaste delarna är hur bilarna utvecklas och vilket mod förarna har. Nu försöker man bestraffa de bästa teamen och skydda förarna som om de vore babys med t.ex. Halo.

Halo är ett skydd som ska placeras framför föraren för att skydda mot flygande föremål. Niki är absolut inte ensam i sin kritik mot skyddet.

Vad som också gör Niki, som alltid säger vad han tycker, besviken är att vinsten förvandlats till en förlust.

– De måste ha idéer för att dra in mer pengar men det har de inte och jag ser inga. Idén att förarna skall gå in på banan tillsammans med barn. Är det något nytt när man bara kopierar vad man gör i fotboll?

Liberty Media har också föreslagit en budgetbegränsning.

– Ok, det är logiskt och rätt men det kräver en treårsplan. De har bara sagt att de vill införa en men de har inte sagt hur det ska ske. Och vi har anställda. Vad skall vi göra med dem? Skall vi bara slänga ut dem på gatan?

Autodromo José Carlos Pace är till salu.

Tre olika grupper är intresserade att köpa banan och en av dem är Bernie Ecclestone. Han har redan affärsintresse i Brasilien där han bl.a. äger ett kaffeplantage.

Det är staden Sao Paulo, som äger banan, som vill sälja på grund av det osäkra ekonomiska läget i Brasilien. Man vill förbättra sina finanser genom att sälja fastigheter och mark.

De två andra intressenterna är grupper bestående av internationella företag tillsammans med lokala affärsmän.

Ett villkor måste köparen gå med på: de måste garantera att Brasiliens GP kommer att köras i många år framöver. Det nuvarande kontraktet löper till 2020.