Fredrik af Petersens F1-blogg: ”Käpprätt åt skogen”

Lewis Hamilton klagade för ett år sedan i Malaysia att någon eller något inte ville att han skulle vinna VM-titeln.
En konspiration förmodade han och det tog lång tid innan cheferna kunde övertyga honom att han hade helt fel.
Engelsmannen ledde när motorn gick sönder.
Värste konkurrenten och stallkamraten Nico Rosberg blev trea och vann till sist också titeln.

Nu verkar det som om någon eller något flyttat över till Ferrari och i första hand Sebastian Vettels bil.

På gridden skruvade man febrilt och presschefen sa att det var inget allvarligt. Man bytte bara ut ett tändstift sade Alberto Antonini, som kallas för Antonono. Inget ont sagt om honom. Det är hans uppgift att skydda teamet men den här gången, och det är inte första gången, stod han där med lång näsa. Efter bara några varv fick Vettel order om att komma in. Motorn fungerade inte och det berodde nog inte bara på ett dåligt tändstift. Och därmed försvann också alla chanser att vinna titeln 2017.

Tredje gången i rad, startkraschen i Singapore, bara fyra i Malaysa efter att han startat sist och nu en motor som strejkar, som det gått käpprakt åt skogen för Sebastian. I Ungern ledde han med 14 poäng. Två lopp senare, i Italien hade Lewis tagit över första platsen med tre poäng mer. I Monza, Ferraris hemmabana, blev Seb trea och Lewis vann. På prispallen höll han ett flammande tal för att trösta den trogna tifosis och sa att både han och hela teamet var fullt motiverade och lovade att man skulle slå tillbaka. Ett löfte som han tyvärr inte kunnat hålla. Inte för att Seb inte kört dåligt utan för att tekniken ställt krokben för honom. Bl.a. kvalitetskontrollen och det är mycket förvånande att ett sådant stort och välfinansierat team som Ferrari, som dessutom kan få hjälp av expterna från sportvagns fabikren om det behövs, har missat.

Hur länge skall Sebastian kunna hålla modet och motivationen uppe? Inte bara hos sig själv utan också hos alla andra i teamet. Peppade han upp sig själv så mycket innan loppet att det var därför som han inte var med på den obligatoriska uppställningen när den japanska nationalsången spelades? Tysken kom undan med en tillsägelse från domarna. Mens de andra körde om segern gav Sebastian gav en kort intervju innan han försvann riktning flygplatsen.

Innan det här loppet var Fiat-chefen Sergio Marchionne arg. Efter det här misslyckandet måste det ryka ur öronen och han har hotat med en omorganisation. Samma nya organsiation som Niki Lauda lovordade i början av säsongen när allt fungerade och man slog Mercedes.

Om jag har räknat rätt så räcker det för Lewis att bli trea en gång och sedan fyra tre gånger i de fyra lopp som är kvar på kalendern för att bli världsmästare även om Sebastian vinner i USA, Mexiko, Brasilien och finalen i Abu Dhabi. Han leder ju tabellen med 59 poäng mer än Sebastian.

Fram till sommaruppehållet gick allt tyskens väg. Var mer eller mindre överlägsen mens Lewis brottades med en bil som hans chef Toto Wolff kallade för en diva. På gott humör när det var svalt och asfalten inte särskilt varm, Trilskades när det var tvärtom som vi såg i Singapore och Malaysia. Ok Lewis vann där men fick segern gratis efter startkraschen och sa själv annars hade det blivit svårt. I Bahrain t.ex. fick han stryk med drygt sex sekunder av Sebastian.

Någon eller något gjorde också livet svårt för Kimi Räikkönen i kvalet men tack och lov med Ferraris ögon så fungerade åtminstone hans bil i loppet och Iceman körde upp sig från 10:e till femte. Iceman precsis som alla andra har ingen aning om varför det går snett.

– Underligt att på lördagen fungerade och så händer något helt oväntat dagen efter. Vi måste första varför det sker.

Finländaren räddade några poäng åt Scuderia i kampen om konstruktrörs-VM. Men den har man lika säkert förlorat till Mercedes som Sebastian förlorat titeln till Lewis.

Red Bulls teamchef Christian Horner sade för inte så länge sedan att Max Verstappen kommer aldrig tillbaka efter första varvet på samma plats som han startade från. Och för det mesta betyder det att han kört om en eller flera. På Suzuka var det stallkompisen Daniel Ricciardo som fick ge sig och de två stod också på pallen nedanför Lewis.

Gilla det eller inte, men teamorder är numera tillåtna i formel-1. Ferrari gjorde det i Ungern när Kimi Räikkönen körde åt sidan för Sebastian Vettel. Ett perfekt exempel såg man återigen hos Mercedes. När Lewis kom ut efter sitt däcksbyte ledde polaren Valtteri Bottas med några sekunder. Engelsmannen gasade bara så mycket som det behövdes för att komma ifatt och där låg han ett varv.Tills han sa i radion att den här situationen var inte bara för däcken. Tog inte många meter innan finländaren körde åt sidan och släppte förbi honom på ett ställe där han effektivt kunde stänga dörren för Max. När Valtteri sedan körde inför att tog Max upp jakten igen.

Var Max sur?

– Nej det var klokt av Mercedes. Valtteri hade kunnat blockera mig ännu mer.

Att det hör till sporten vet vi men det är ändå en positiv överraskning att höra det, för många gånger under loppen hör vi ju förarna gnälla på än det ena och än det andra.

Holländaren var på väg att köra ifatt Lewis Hamilton och hade kunnat attackera på de två sista varven om inte en viss herr Alonso förstört dagen. Han fick också sur kritik i Malaysia för att ha legat i vägen.

Lewis kommer ifatt spanjoren och varvar honom. Vid ingången till sista chickanen är Max också på väg om en Fernando svänger ner och stänger dörren.

– Jag såg Lewis och släppte förbi honom. Såg att det kom en bil till och trodde det var Palmer som jag körde mot och det spejar ju ingen roll för de var ju etta och tvåa i mål så det inverkade inte på resultatet, var Alonsos svaga förklaring. Inte ursäkt.

Undrar om Fernando Alonso är färgblind. Max Verstappens bil är blå och Palmers gul. Domarna, med dansken Tom Christensen, tyckte också att det hela var inte helt okej och kallade upp Alonso till ett förhör för att han inte respekterat den blå flaggan, som betyder att föraren skall köra åt sidan för han håller på att bli varvad. Felipe Massa var heller inte särskilt samarbetsvillig eftersom han och Fernando Alonso körde om sista poängplatsen. Men att ge spanjoren ett straff är ett slag i luften av två anledningar. Det ändrar inte resultatet och skulle han flyttas ner på gridden i nästa lopp spelar det heller ingen roll eftersom han ändå inte har en chans att köra om en plats på pallen.

De sista varven sa Lewis att han kände vibrationer från det s.k. PU i motorn och Max kom snabbt ifatt. Chefen Toto Wolff sa däremot att det stämde inte för man såg inget på datorerna. Vem har rätt? Märkvärdigt är bara att Lewis försprång på på 3,4 sekunder snabbt smälte till knappt en.

För Marcus Ericsson tog loppet slut efter bara åtta varv och det var hans egen skuld. Kom brett i i en kurva och när han försökte få stopp på den skenande ekipaget gick det inte och han placerade bilen i däckshögen.

Man skall inte vara pessimist men det börjar se mörkt ut för Marcus. Enligt uppgift hade en representant från teamet ett möte med en representant från Mercedes i Monza och han lär ha sagt att snart måste man välja mellan team Sauber eller Team Ericsson.

Japans GP var också det sista för Carlos Sainz med en Toro Rosso. Resten av säsongen kör han för Renault och det är Jolyon Palmer som får flytta på sig. Spanjorens lopp slutade med en avåkning på första varvet.

Niki Lauda, Mercedes motorsportchef, har medlidande med Sebastian.

-Jag börjar tycka riktigt synd om honom. Man tänker dock tur att det drabbar honom och inte oss. Men en förare vill inte vinna på det sättet. Ingen aning om vad som har skett hos Ferrari och det får de själva klara upp varför de så plötsligt får så många små problem.

Niki gav Lewis ytterligare en present.

– När han vinner får han flyga hem gratis med min privatjet.