Af Petersens: "Ericssons vikt är ett problem i F1"

Svenske Marcus Ericsson fortsätter ha det tungt i F1, för trots sin lätta vikt på 70 kg så är det, enligt honom själv, för mycket kontra andra förare.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Det är lite av varje inför söndagens lopp i Japan. När man frågar förarna kommer banan alltid med i toppen. Lite underligt kanske, för det är den enda som korsar sig själv.

Marcus Ericsson säger att han nu vet varför han fått stryk av stallkamraten Pascal Wehrlein i de senaste kvalen och bara varit snabbast i fyra av loppen. Vikten. Det är inte så att Mackan är tjock. Tvärtom. Att bara väga 70 kg när man är 1,80 lång är verkligen inte att vara överviktig. Men tysken är kortare och väger 10 kg mindre, och i en sport där varje hg är viktigt gäller det att få ner vikten så mycket det går. Tyvärr kan man inte banta bilen något mer. Så man kan säga att Mackan kör en 10 kg överviktig bil medan Pascals ligger precis på gränsen.

Enligt en gammal tumregel förlorar man 3/10 per varv om man är 10 kg för tung. Så stämmer det tappar han massor under ett lopp som varar i 50 eller fler varv.

Ingen lätt situation för svensken eftersom chefer nästan alltid går efter resultat. Pascal har fem poäng. Marcus har noll.

Vad han känner nu är något som alla racerförare har känt: pressen att tvingas prestera. Trycket att köra för ett nytt kontrakt. Mackan är inte ensam. Valtteri Bottas säger själv att han nu går igenom en kris. Han är överraskande långt efter Lewis Hamilton.

För Marcus, ifall det inte blir något nytt F1-kontrakt, så finns inga planer på att ge upp racerkarriären.

– Jag gillar IndyCar-serien. Den ser cool ut. jag tycker om när det går fort och på snabba banor är jag som bäst. Men helst vill jag stanna kvar i F1 och har en bil som jag gör att jag kan visa vad jag kan.

Sebastian Vettel kan dra en lättnadens suck. Efter den underliga kraschen mellan honom och Lance Stroll i Malaysia så skickades växellådan tillbaka till fabriken i Maranello för en grundlig undersökning. Om man hade tvingats byta den hade tysken flyttas ner fem platser på gridden.

Man plockade isär den och kunde inte hitta någon skada.

Men det finns också ett annat problem som drabbade både Kimi Räikkönen och Vettel i Japan. Iceman kunde inte starta och Sebastian kunde inte köra kvalet och fick starta sist.

Anledningen kan vara ett karbonrör som orsakade att motorn inte gick rent i bägge bilarna. Röret, som är en del av kompressorn i turbon och som ligger mellan den och motorn, hade ett hål. Ferrari säger att det kan ha uppstått när en luftblåsa försvagade sidan då röret tillverkades.

Röret kommer från en utomstående leverantör som missat i kvalitetskontrollen men det gjorde Scuderia själva också. Ingen av förarna får ett straff även om röret byts ut eller ändras eftersom det inte ingår i de fyra delar som får ersättas per säsong.

Efter de två bakslagen i Singapore och Malaysia har högsta chefen för Fiat-Chrysler koncernen, där Ferrari ingår, sagt att han funderar på att göra stora förändringar i organisationen. Sergio Marchionne är en chef som inte tål motgångar och absolut inte sådana som beror på egna fel inom teamet.

– Nu kommer vi att förbättra kvalitetskontrollen och ändra saker och ting. Jag blir arg när sådana problem uppstår under ett lopp och det är verkligen irriterande när du står i andra rutan men inte kan starta. En annan sak är det när det sker i fabriken. 

Där hade man kört den motor, som Sebastian körde med i Malaysia, i testbänken men inte upptäckt något fel. Man bytte ut den till en ny mellan sista träningspasst och kvalet på lördagen och trodde först att någon gjort ett fel när den placerades i bilen. Men Iceman fick samma problem dagen efter.

– Vi pratar om allvarliga teman. Både i Singapore och i Malaysia hade det kunnat bli en dubbelseger och istället för 86 poäng blev det bara 12.

Och vad som nog gör Marchionne mest arg är att chansen att vinna VM för konstruktörer har minskat rejält. Den titeln är den viktigaste för teamen eftersom de visar vem som byggt den bästa bilen. Mercedes har ett försprång på 118 poäng.

– Vi har ett par problem med våra motorer för att vi har ett ungt gäng. Men det är också kvaliteten på delarna som inte håller den höga standard som krävs för en racerbil. Vi kommer att gripa in och arbetar med att lösa problemen.

Vad Marchionne menar med organisatoriska förändringar är inte helt klart men ingen tror att stallchefen Maurizio Arrivabene sitter löst.

En förare toppar alla teamchefers inköpslista för säsongen 2019: Max Verstappen.

För nästa år är de bästa bilarna redan upptagna. Ferrari fortsätter en säsong till med Kimi Räikkönen. Sebastian Vettel har skrivit ett nytt treårskontrakt. Mercedes ändrar inte heller laguppställningen med Valtteri Bottas och Lewis Hamilton.

Iceman kommer med största sannolikhet sluta efter nästa säsong. Valtteri går just nu genom en svår kris och om det inte blir en rejäl förbättring finns det tyvärr en risk att Toto Wolff inte kommer att förlänga kontraktet. Anledningen till att Valtteri bara fick ett nytt ettårskontrakt berodde på, som Wolff sa, att man ville hålla alla dörrar öppna för 2019 eftersom så många toppförares kontrakt går ut efter det sista loppet 2018. Inklusive Lewis Hamiltons, Fernando Alonsos och de bägge Red Bull förarna Max´s och Daniel Ricciardos.

Både Ferrari och Mercedes lär förbereda ett furstligt anbud för holländaren, som förra veckan fyllde 20. Ryktet går att ynglingen kommer få ett erbjudande med den otroliga lönen på 22 miljoner euro per säsong. Fyra gånger mer än vad holländaren tjänar idag.
Ett rykter säger att Max´s kontrakt gäller även för säsongen 2019 och att han och hans manager lär försöka få en ändring i kontraktet, som skulle göra det möjligt för honom att hoppa av i förtid.

– Vi måste bevisa ett par saker för Max för att övertala honom att vi är det bästa teamet för honom

– Vi har gett honom möjligheten att slå igenom och det utnyttjade han med sin första seger i Spanien och den briljanta andra i Malaysia, säger horner.

Max själv vill inte kommentera alla ryktena.

– Jag ville inte blicka alltför mycket in i framtiden utan bara koncentrera mig på mitt arbete den här säsongen och helst vinna igen.

– Det är långt till slutet av 2018 och därför måste vi vänta och se vad som händer, säger Verstappen.

Daniel Ricciardo kanske också lämnar RB.

– Han finns med på alla möjliga ställen och vi måste också kolla alternativ, säger Helmut Marko, som är motor-sportchef hos Red Bull.