af Petersens: ”Marcus Ericsson har kämpat i motvind”

På söndag körs det sista loppet innan sommarpausen. Ungerns GP i Budapest. Och kanske en chans för Marcus Ericsson att äntligen få en poäng. Sauber kommer nämligen med en stor aerodynamisk uppdatering.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Marcus Ericsson har kämpat i motvind de senaste tävlingarna och varit långt ifrån 10:e platsen. Med det nya paketet hoppas man kunna kontra svagheten med den ett år gamla Ferrari motorn. Hungaroring är en bana där motorn inte är lika avgörande som t.ex. på Silverstone. Här är aerodynamiken lite viktigare.

På kommandobryggan kommer också den nya teamchefen Frederic Vasseur att stå för första gången.

Trots motstånd från nio av 10 team har Fia tryckt igenom att bilarna ska ha en s.k Halo från nästa år. Ferrari var det enda som gick på Fia´s linje. Att man kunde göra det beror på att när det gäller säkerheten kan Fia bestämma nya regler utan teamens godkännande. Halo är ett skydd framför föraren som ska stoppa från t.ex. losslitna däck.

Några förare, som testat det, är kritiska för de säger att det hindrar en fri sikt och i början av säsongen röstade en knapp majoritet mot skyddet.

Niki Lauda är också mycket kritisk och säger att det är helt fel att införa Halo för man har inte testat det tillräckligt mycket. Den trefaldige mästaren fortsätter och säger att bilarna idag är säkra och den risk som finns är minimal.

– Vi har byggt nya och mer spännande bilar för våra fans och förarna och nu sätter man dit en stålram, säger han till Bild.

Österrikaren avslutar med att säga att Fia och dess president Jean Todt har överreagerat när det gäller säkerheten.

Kritiker säger också att eftersom en del av Halo ligger över främre delen av sittbrunnen kan det bli svårt att lyfta upp en eventuellt skadad förare och att föraren själv skulle också få svårt att ta sig ut själv inom den tidsgräns som Fia har satt upp för flera år sedan. Därför säger man att Halo tvärtom kan vara en nackdel.

Det tycker däremot inte GPDA, förarnas egen fackförening, som stöder beslutet och säger att säkerheten kommer alltid först. Trots att Romain Grosjean, som kör för Haas och är en ledande medlem, flera gånger sagt att varken Shield, som man också testat, eller Halo är särskilt bra.

– Hastigheten har höjts och varvtiderna sänkts och då måste man också göra ansträngingar för att förbättra säker-heten, säger föreningens president Alexander Wurz.

– Och då kan man inte ta hänsyn till hur bilen ser ut. F1 är en förebild. Man höjer säkerheten utan att begränsa prestanda.

– Alla kommer inte att gilla hur bilarna kommer att se ut men förarna kommer som alltid att ge sitt bästa på banan.

Helt klart är att ingen vill se svårt skadade förare eller ännu värre. I en test säger Fia att med Halo vid en viss form av olycka minskas risken att föraren skall skadas med 18%.

När man diskuterar för och emot får man dock aldrig glömma att säkerheten är viktig. Fia presidenten Jean Todt har med all rätt kämpat för bättre säkerhet på våra vägar för där kör många idioter. Men racerförare är inga idioter utan vet risken och därför skall man inte ingripa alltför drastiskt. Oavsett vilka nya regler man inför kan man aldrig göra motorsporten 100% säker. Det kommer alltid att finnas situationer som ingen kan förutse eller hindra.

Vad säger de som inte gillar Halo?

Den ser dum ut. I de länder där man har kunnat rösta har nej sidan fått mellan 75%-80% av rösterna. Stämmer att Halo kan kanske stoppa stora objekt som ett däck men det är mycket sällsynt eftersom som de har en säkerhtes-lina som kommer att förstärkas nästa år. Men Halo hjälper inte mot små delar som kan ha lossnat från bilen fram-för. Som t.ex. vid Felipe Massas olycka i Ungern 2009. Och vad kan hända om något fastnar i Halo?

Är det här bara början på en våg av nya regler?  F1 bil med tak? 

På Twitter har den f.d. japanska f1 föraren Taki Inoue lagt ut ett foto från en simulation i en dator. Skrämmande. Kan bara hålla tummarna för den förare som som vanligt kör för fullt genom Eau Rouge kurvan i Belgien. Sikten är absolut inte den bästa.

Fia har en annan uppfattning.

I ett par år har man diskuterat ett skydd men inget har hänt. Man har testat ett par olika men förarna har inte till 100% gillar något. Todt tröttnade tydligen på allt snack och slog näven i bordet och drog igenom regeln och sa att Halo ger det bästa skyddet.

Charlie Whiting är inte bara den officiella starten utan också Fia´a säkerhetsdelgat. Engelsmannen går med på att  det är svårt att stoppa små delar men att det i första hand handlar om att stoppa stora tunga delar. Enligt engelsmannen är Halo mycket stark och kan stå emot ett däck som väger 20 kg och som träffar skyddet med 200 km /tim.

Han tror inte heller att det hindar föraren från att krypa ut även om bilen ligger upp och ner eftersom funktionärerna är snabbt på plats. Att sikten skulle vara dålig går Charlie inte heller med på och säger att den blir inte påverkad av mittstolpen och förarna snabbt vänjer sig vid t.ex. känslan att vara instängd, som en testförare klagade över.

Det viktigaste argumentet som Charlie har är att Halo skall och kan skydda om en bil träffas av en annan. Grosjean mot Alonso i Belgien för ett par år sedan bara för att nämna ett av flera tillfällen.

Vid demonstrationer när man tagit hänsyn till mer än en miljon olika scenarier med olika vinklar och föremålens storlekar kunde man bevisa att i 17% av fallen blev de stoppade av Halo. Utan hade de träffat föraren.

– Jag vet att många inte gillar hur Halo ser ut men det var för oss aldrig ett skäl att inte införa det.

När det gäller att många inte gillar systemet stämmer det.

På Fia's facebook har det blivit en rejäl shitstorm.