F1-bloggen: Nye teamchefen ifrågasätter Marcus Ericsson

Marcus Ericsson och Saubers nye boss flaggar för att svensken kan lämna teamet. Lewis Hamilton svek sina fans och Silverstones framtid är osäker.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Efter mycket om och men har Marcus Ericsson och Sauber fått en ny teamchef.

Frédéric Vasseur efterträder Monisha Kaltenborn. Fransmannen hade sitt eget team tillsammans med Nicolas Todt, son till Fia-presidenten Jean Todt, i vad som idag heter f2 och var en av cheferna i Renaults nya f1-satsning. Men i vintras slutade han plötsligt. Man var inte helt överens om hur saker och ting skulle göras.

Många namn har nämnts men fransmannen var det mest logiska.

Vasseur är känd för att ha hårda nypor och bestämda åsikter: i en intervju med den franska sporttidningen L´Equipe säger han att han inte kan ge Marcus någon garanti på att han får stanna kvar nästa år.

Fransmannen betonar att det sätt han kommer att leda teamet kommer att vara oberoende av ägarförhållandet.

Finansföretaget Longbow köpte teamet förra året och bakom det står samma svenska personer som länge har stöttat Marcus.
– Jag kommer att ha sista ordet när det gäller förarna, säger Vasseur.

Han fortsätter med att säga att man inte kan se stallet som ett slags privatteam för Marcus.

– Man kan inte direkt förbinda ett stall med en förare. Det är inte bra.

– Om Marcus vill ha en stor karriär och snabbt vinna lopp skall han ha andra ambitioner än Sauber, säger Frédéric Vasseur. 
Någon garanti att Marcus får stanna kvar vill han alltså inte ge. Kanske ser Vasseur framtiden för Sauber med unga förare.

Sauber kommer eventuellt inte att köra med en Honda motor 2018. Trots att en talesman för den japanska firman förnekar det och säger att det bara är spekulationer i media.

En anledning kan, enligt Auto Motor und Sport, vara att Honda i oktober kommer att besluta om man skall fortsätta med formel 1 eller inte. Hittills har ju allt gått snett. Motor efter motor har gått sönder och Fernando Alonso har kommit med många ironiska kommentarer. Kan man förbättra motorn kommer man att stanna kvar annars drar man sig tillbaka.

Frédéric Vasseur är inte bara ny stallchef hos Sauber utan också verkställande direktör. Han har sagt att avtalet med Honda är något av det första som han kommer att ta hand om. Kanske var det just det som har gjort att det dröjt så länge innan han bestämde sig för att ta jobbet hos Sauber. Att han ville bryta kontraktet.

Vad kan då alternativen vara?

Auto Bild Motorsport skriver att Honda själva redan har sagt upp kontraktet, för att det finns en paragraf som gör detta möjligt ifall teamchefen byts. Teamet har inte kommenterat det.

Så enda alternativet för Sauber är kanske att stanna kvar som kund till Ferrari och 2018 köra med årets motor. Eller kanske till och med den helt nya. Scuderia skulle kunna lämna en viss rabatt om en av deras juniorer som Antonio Giovinazzi eller Charles Leclerc, som leder f2-mästerskapet överlägset, får en plats bredvid Marcus Ericsson.

Att Sauber skulle få en Mercedesmotor är däremot helt uteslutet.

Kommer Ferrari att slå till på Silverstone på söndag där Englands gp körs och förstöra dagen för hemmafavoriten Lewis Hamilton?

Ingenjörerna hos Scuderia lär ha hittat 15 nya friska hästar för kvalet. Haas, som är ett kundteam, var försökskanin med den uppdaterade motorn i Österrike förra veckan och det märktes.

Att Mercedes haft en extra boost för kvalet har varit känt sedan länge men italienarna har haft svårt att hitta sin egen lösning. Tills nu.

Mercedes kommer också med en uppdaterad motor men det är inte helt klart om det handlar om mer tillförlitlighet eller fler hästkrafter. Renault har valt att satsa mer på hållbarheten. Vad Honda gör är inte känt.

Lewis Hamilton förlorade nog ganska många fans i onsdags.

De nya ägarna Liberty Media hade lyckats övertala team att ställa upp på en show i centrala London, Trafalgar Square. Man körde med nya och gamla bilar. Och alla förarna var där med ett undantag. Lewis Hamilton. Engelsmannen föredrog att ta en kort semester. Det skulle han inte ha gjort för varje gång som hans namn nämndes möttes det av högljudda burop och visslingar. Showen började kl 12.00 och slutade vid 21.00 tiden. Hur många var där? Över hela dagen mer än 200.000 personer.

Via sina konton på de sociala medierna skrev Lewis att han tagit ledigt i två dagar, men att han såg fram emot att möta alla sina fans på Silverstone. Att han gjorde många av sina fans besvikna tycktes inte intressera honom.

Ett fan skrev på Twitter att han gärna skulle vilja veta vad som är så viktigt att han, som är en av de bästa förarna, struntar i f1-spektaklet. Teamen och förarna har i sitt kontrakt kommit överens om hur många gånger de måste ställa upp för teamet i olika sammanhang. Var och när gör man upp tillsammans.

Det var inte bara de som blev sura utan också Liberty Media, som hade räknat med att Hamilton skulle vara på plats. I den engelska tidningen Daily Mail säger man att att stjärnans utevaro var överraskande och chockerande. Mercedes och alla andra team hade stöttat showen och inte tvekat en sekund med att ställa upp.

Varför kom inte Lewis? Varför sa inte Mercedes till honom att man måste?

Beror det kanske på att det råder en viss spänning mellan honom och teamet? Han är ju bara tvåa i tabellen med 20 poäng mindre än Sebastian Vettel. Att han var sur efter de två loppen i Baku och Österrike, där han inte stod på pallen råder det ingen tvekan om. I bägge loppen kom tysken i mål före  honom. Men Lewis hade chansen att vinna men något gick snett. I Baku lossnade skyddet runt sittbrunnen och han tvingades göra ett stopp. I Österrike bytte man växellåda och han åkte ner fem platser på gridden. Kanske behövde han två dagar för rensa hjärnan.

Inför 2019 kan ett av de mest klassiska f1-loppen försvinna.
Det var på det gamla flygfältet Silverstone som man körde det första loppet i modern tid. Den 13 maj 1950. Loppet vanns av italienaren Giuseppe Farina, som körde en Alfa Romeo, med en snitt fart på 159,984 km/tim.

British Racing Drivers Club, som äger banan, säger att de har inte råd längre. I det kontrakt som man skrev med f.d. f1 chefen Bernie Ecclestone står det att priset stiger med fem procent varje år men där finns också en paragraf som gav dem tillåtelse att dra sig ur om de sa upp kontraktet innan årets lopp körs och det har man gjort.

Liberty Media har flera gånger sagt att man sätter stort värde på de klassiska loppen. Kommer man på något sätt försöka rädda Englands gp?