Hoppa till innehållet

Nu ska rekordet krossas

Med en spektakulär båt i 50 miljonersklassen ska segelprofilen Ludde Ingvall slå sitt eget fartrekord i årets upplaga av ÅF Offshore Race, tidigare Gotland Runt. ”Det är vår absoluta målsättning”, säger han.

RENOVERAD. Vinnarbåten från Sydney–Hobart-seglingen har byggts om och blivit tio fot längre.
RENOVERAD. Vinnarbåten från Sydney–Hobart-seglingen har byggts om och blivit tio fot längre.Bild: Andrea Francolini

Ludde Ingvalls båt CQS har sin grund i båten Nicorette som byggdes i Australien 2003. Med den 90 fot långa båten har han vunnit racet Sydney–Hobart 2004. Nu har båten byggts om och blivit närmare 100 fot lång.

Båten är byggd som en stor skärgårdskryssare, med ett långt och relativt smalt skrov. För att göra den mer stabil har den försetts med undervattensvingar som lyfter båten och ger den bättre fart. Den har också fått en svängköl och har ett djupgående på sex meter.

”Skrovet kunde användas och mycket av utrustningen fanns, så ombyggnaden kostade relativt lite. Det blev en billigare lösning än att bygga en helt ny båt”, säger Ola Åstradsson som är projektledare för båtens Sverigeprogram i sommar och som finns med i besättningen som jagar det 20 år gamla rekordet.

Om det blir något nytt fartrekord eller om det räcker till totalseger, med handikapp inräknat, återstår att se. Det är många faktorer som avgör hur fort det kommer att gå.

”Vi behöver inte så mycket vind. Det räcker med tre meter per sekund för att vi ska logga över tio knop. Ju lättare vind det blir, desto mer vill vi ha den framifrån”, säger Ludde Ingvall.

Finlandssvensken Ludde Ingvall är i dag bosatt i Australien och det är i grannlandet Nya Zeeland som båten har byggts om.

”Den är fortfarande under utveckling och jag tror inte att vi kommer att få se båtens fulla potential ännu. Det finns mer att slipa på”, säger Ola Åstradsson.

Besättningen består av 24 personer. Många av dem, bland annat Ola Åstradsson, har seglat tillsammans med Ludde Ingvall tidigare.

”För mig var Gotland runt 1994 början på ett stort och framgångsrikt projekt med min gamla båt Nicorette. Jag har faktiskt ringt några gamla kompisar från den tiden och de kommer att vara med ombord i år”, säger Ludde Ingvall.

Båten har fraktats på fruktbåt från Nya Zeeland till Belgien för att kunna vara med i ÅF Offshore Race som startar den 2 juli.

”Det är ett ganska vanligt förfarande. Det skeppas mycket kiwifrukt och äpplen till Europa och då köper man en plats på ett fraktfartyg som tar båten till Belgien. Det tar mellan 21 och 23 dagar”, säger Ola Åstradsson.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera