F1-bloggen: ”Bevisade att han är en lagspelare”

I tysk media får Mercedes sur kritik för att man lät Valtteri Bottas köra som en bromsklots framför Sebastian Vettel så att Lewis Hamilton kunde komma ifatt tysken.

Den finländska föraren spelade en nyckelroll i Lewis seger i Barcelona men det är ingen som kritiserar honom utan teamet.

– Det var mitt arbete att stoppa Seb för att hjälpa Lewis, säger han.

– Jag gjorde allt jag kunde för att hålla honom bakom mig så att han förlorade tid. Sådant som händer. Skillnanden i hastighet var för stor och till sist kom han om men jag hjälpte teamet att vinna.

Valtteri var inte särskilt glad över sin roll men bevisade att han är en teamplayer.

– Mercedes använde Valtteri som ett strategiskt hinder, sa Vettel som var sur.

Efter några minuter hade han lugnat ner sig.

– Hade det varit tvärtom hade vi gjort likadant.

När Sebastian äntligen kom om var det två varv för sent. Lewis låg ett par meter bakom och ett par varv senare drog han retfullt enkelt förbi.

– Valtteri var en teamplayer och jag tackar honom för han har en stor del av min seger, sa Lewis.

I social media bröt det ut en shitstorm mot Mercedes. Teamet förklaringar lindrade inte något.

– Efter hans kontakt med Kimi Räikkönen var Valtteris lopp egentligen slut men han var en äkta teamplayer, säger stallchefen Toto Wolff.

– Det är helt logiskt att vi tävlar som ett team. Vill man vinna måste man göra så här, sa Niki Lauda.

Jag gillar inte teamorder, men det har varit och kommer alltid att vara en del av formel 1. Lika mycket som i till exempel professionell cykling. Det ser man ju dagligen i Giro d'Italia och Tour de France.

Man får inte glömma att för teamen är konstruktörstiteln viktigare än den individuella för förarna, även om det är den som alla kommer ihåg. Om man vinner VM för konstruktörer har man ju visat världen vem som har byggt den bästa bilen och för ett företag som Mercedes är det otroligt viktigt. Man använder nämligen titeln i sin marknadsföring. Jag vill ändå se en ärlig fight mellan förarna utan hjälp av en stallkamrat och jag tycker inte det är helt ärligt mot publiken.

För inte så länge sedan var det strängt förbjudet men Fia har luckrat upp reglerna.

Blir det skilsmässa mellan McLaren och Honda om några veckor?

Helt klart är att Sauber tar över den japanska motorn nästa år och att McLaren hoppas få en Mercedes.

I Barcelona träffade delägaren Mansour Oijeh McLaren-chefen Zak Brown och Mercedes teamchef Toto Wolff. Vad man diskuterade ville självklart ingen kommentera. En anledning är kanske att man vill rädda Hondas ansikte och låta dem först komma med nyheten.

Lite har däremot läckt ut när det gäller förhållandet eller rättare sagt det lilla som finns kvar mellan McLaren och Honda.

Japanerna hotar med att stämma det engelska teamet på många miljoner för att man bryter kontraktet ett år för tidigt. McLaren lär ha kontrat med att hota med att stämma på en lika stor summa för att teamet har lidit stor imageskada, på grund av alla problem med motorn. Teamet har inte kört in en enda poäng och ligger sist i tabellen.

Man hoppas på det sättet att Honda avstår från en stämning.

Fernando Alonso har inte varit nådig i sin kritik och sagt det flera gånger. Både i radion under loppen, som alla tv-tittare kan höra, och i intervjuer. Enligt vissa källor i depån är det ett system och att det är McLaren som finns bakom det hela.

Under den andra träningen i Barcelona sa spanjoren att den nya motorn var ännu svagare än den gamla. När den gick sönder lämnade han depån och åkte tillbaka till hotellet och spelade tennis.

Enligt andra insiders är Mercedes beredd att hjälpa sin japanska konkurrent och det lär redan ha skett genom en bakdörr. Den österrikiska firman AVL, Anstalt für Verbrennungskraftmaschinen List, är specialiser för förbränningsmotorer, hybridsystem, växellådor, batterier och elektronik med tillhörande simulationer. Firman finns i många länder och har ca 10.000 anställda. I Graz finns många ingenjörer och andra specialister som tidigare arbetat för Mercedes i Stuttgart och F1-stallets högkvarter och motorfabrik i Brixworth i England.

Förra året var AVL med och utvecklade Ferraris nya motor för den här säsongen. Vad som också är mycket intressant är att firman nyligen öppnat ett dotterbolag i närheten av Hondas motorfabrik och man har redan installerat hardware för mer än 15 miljoner euro.

Så Sauber kan kanske så smått börja hoppas på att deras byte från Ferrari till Honda 2018 kan bli en lyckoträff.