Formel 1-banan i Spanien är känd för att vara svår att köra om på. Trots det så blev det dramatisk direkt efter att lamporna slocknat i Spaniens grand prix. Sebastian Vettel tog ledningen från Lewis Hamilton som startat i pole position, och där bakom låg Max Verstappen, Kimi Räikkönen och Valtteri i Bottas i bredd och kämpade om tredje plats. Där blev det för tajt, och Räikkönen och Verstappen kolliderade och tvingades båda bryta loppet redan i den första kurvan.
Domarna tittade på incidenten, men beslöt sig för att inte straffa någon.
Därefter drog Vettel ifrån i ledning. Efter att ha gått in i depån fastnade han dock bakom Valtteri Bottas, som precis som teamkamraten Lewis Hamilton bestämt sig för att stanna ute lite längre.
Vettel behåller ledningen
Olika strategier och en virtuell säkerhetsbil gjorde dock att Vettel och Hamilton återigen hamnade i närkamp, och efter flera kurvor av omkörningsförsök så kunde Lewis Hamilton återta ledningen i loppet – en plats som han sedan behöll loppet ut. Daniel Ricciardo knep den sista pallplatsen, över minuten bakom toppduon.
– Det är så ett lopp ska se ut. Teamet gjorde ett grymt jobb med strategin, trots att jag missade starten. Det var nära men det är så racing ska vara och jag älskade det, jag skulle inte byta ut det för allt i världen, säger Lewis Hamilton efter loppet.
Sebastian Vettel leder fortfarande i förarmästerskapet och ligger nu på 104 poäng. Där bakom har dock Hamilton knappat in, och britten är nu bara sex poäng bakom. Bottas på tredje ligger kvar på 63 poäng efter att ha tvingats bryta dagens lopp.
Ericsson: "Ska kolla in i en vägg"
Marcus Ericsson hade en mixad dag på jobbet. Svensken startade från den 16:e rutan och tappade i starten där han hamnade i kläm. Därefter var det dock tydligt att Sauber-bilen hade bättre fart än vad den har haft på länge, och trots att Ericsson tappade en del tid efter att ha fastnat bakom Lance Stroll så kunde han sedan göra flera fina omkörningar, på bilar som normalt sett brukar vara snabbare än honom.
Efter ett tag beslöt teamet att ta in svensken i depån – ett beslut som skulle visa sig vara avgörande ett varv senare, då Stoffel Vandoorne och Felipe Massa kolliderade med varandra. Kontakten var så pass kraftig att Vandoorne tvingades bryta loppet, och den virtuella säkerhetsbilen kallades ut. Då passade resten av fältet på att gå in i depån.
– Det är svårt när man hamnar bakom Stroll och han kör med en Mercedes-motor och vi en gammal Ferrari-motor, då får jag ta i så att jag håller på att spricka. Sedan så går jag om efter mycket om och men, men då tappar vi allt vid säkerhetsbilen, förklarar Marcus Ericsson för Viasat efter loppet.
Ericsson hamnade till slut på en elfte plats – bara en plats från poäng. Teamkamraten Pascal Wehrlein slutade på åttonde plats, och kunde därmed ta hem teamets första poäng för säsongen.
– Vi hade jättebra fart i racet och Pascal visade det med sin placering. Men som vanligt så väljer jag strategin som är tvärtemot den strategin som är den optimala. Nu ska jag gå och kolla in i en vägg, säger en besviken Ericsson.