F1-bloggen: ”Helt annan stämning mellan förarna”

De här två herrarna Lewis Hamilton och Sebastian Vettel bjuder verkligen på en bra och spännande show och är dessutom snälla mot varandra eftersom de turas om att vinna. Den ende som hittills vågat sticka upp var Valtteri Bottas i Ryssland.

Den här gången var det engelsmannen före Seb och de fick sällskap av Daniel Ricciardo. Första gången som australiensaren stod på pallen i år.

Trots att Valtteri tvingades bryta var det kanske finländaren som i alla fall avgjorde loppet. Både Sebastian och Lewis kom och bytte men Valtteri stannade kvar ute. Seb kom ut som två och Lewis stallkamrat gjorde vad han skulle. Stoppa Seb men utan att köra ojust och det gjorde han inte heller. Men hans något långsammare färd kostade tysken drygt fyra sekunder och var nog det gapet han skulle haft de sista varven. Seb lurade Valtteri genom att sticka fram nosen på ena sidan och sedan snabbt byta sida om. Lewis? Han bara visslade förbi för stallkamraten som snett flyttade på sig och sedan blev det en spännande jakt de sista varven.

– Mitt problem var sedan att jag inte hade en bil framför mig och kunde få draghjälp, förklarade Seb när han hade tagit sig förbi alla de som skulle varvas. 

Det var tufft mellan dem när Seb kom ut efter sitt andra byte. Lewis hade the pedal to the metal på målrakan och det var bara ett par m.m. mellan dem in i första kurvan. Tysken vann den duellen men fick ge sig några varv senare när Lewis kom som han sa som ett tåg.

– Hade inte en chans att hålla honom bakom mig.

Det intressanta och det som skiljer den här säsongen från förra året är att ingen av de två huvudaktörerna var sura på varandra efteråt. Ingen som skrek något om den andre i radion under loppet. Visserligen sa Lewis ”farligt” när de möttes efter Sebs däcksbyte men vad han menade var att i stridens hetta säger man sådant och att han egentligen menade att han var halvvägs utanför banan och tappade kontrollen en meter. Samma situation 2016 mellan Nico Rosberg och Lewis och man hade utväxlat några hårda ord. Om man pratat med varandra överhuvudtaget.

– I am loving it, sa Lewis om situationen.

– Det är vad racing handlar om.

– Jag bromsade så sent jag kunde. Skoj, sa Seb.

Och vem kan säga något annat. Under presskonferensen sa bägge att de lämnade plats åt varandra och skrattade. Bägge visste att det var en sanning med viss modifikation men som sagt den stora skillnaden var att de skrattade.

I slutet fick Sebastian frågan om man skulle byta till plan c. Vad är plan c?

– Att jag skulle komma in en gång till för Daniel Ricciardo var så långt efter mig att jag hade kommit ut som tvåa men jag tyckte att det spelade ingen roll. Hoppades att Lewis skulle ha kört slut på sina däck eftersom min ingenjör sa att han klagat på att de överhettade.

– Men från min synpunkt så höll de tyvärr hela vägen.

Sebastian sa i början av säsongen att han hellre ville bli jagad än jaga. Det blev han i många varv på Circuit de Cataunya. Till varv 44 där Lewis drog förbi tack vare DRS-systemet. Vettel sa i radion att han inte hade en chans att hålla Lewis bakom sig. I ett par varv låg han bara metern bakom men i slutet gav han mer eller upp eftersom han såg att Lewis inte lämnade någon lucka.

Nu igen. Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas. I första kurvan får Kimi en knuff av sin landsman och kör på Max Verstappen. De två tvingas bryta mens Valtteri kan fortsätta. De två finländska förarna har ju tidigare haft ett par rejäla närkamper.

Valtteri fick inget straff och det fick ingen annan förare heller för ett par incidenter som antagligen förra året hade fört med sig ett tidstillägg. Bara bra. Förarna har också sagt att de vill köra mot varandra och göra upp på banan och inte att domarna skall avgöra det hela.

Det märktes att det är en helt annan stämning mellan förarna. De tre som var med i presskonferensen satt och pratade, skrattade och pikade varandra som kompisar. Och helt klart också bland publiken. Lewis såg att Vettels fan vinkade åt honom och Daniel sa samma sak om Maxs holländska. Så det goda humöret sprider sig.

Sauber körde med två olika strategier för att försöka få poäng och tyvärr blev resultatet att Marcus Ericsson förlorade och Pascal Wehrlein vann. Marcus kom in tidigt och bytte däck. Tysken stannade ute och klättrade tack vare det när de framför kom in. Pascal fick ett tidsstraff på fem sekunder för att han inte höll sig på rätt sida på väg in i depån men kunde ändå behålla sin åttonde plats plats och Marcus blev 11:a. Utan tvekan hans bästa lopp på länge. Bara för....t synd att det inte var han som körde in teamets första poäng den här säsongen.

En tysk webbsajt, vad annars, skriver ner Marcus för att han var drygt 0,5 sekunder långsammare i kvalet än Pascal Wehrlein. Men de gjorde ett stort misstag. De jämförde tyskens tid från andra kvalet, där alla är snabbare, med Marcus tid i det första. Gör man det rätta och jämför bägges tider i det första är skillnaden bara 5/1000 till Pascals fördel.

Vilken passion och lidelse hos gamla och unga som Ferrari har hos alla sina trogna tifosis. En liten kille i full Ferrari-mundering börjar gråta när han ser att hans idol Kimi tvingas bryta redan på första varvet. Det hela fick dock ett lyckligt slut. Killen fick träffa sin idol, fick hans mössa, autograf och de blev fotograferade tillsammans.  Så även Iceman kan smälta när ett fan blir ledsen. Hjälper nog när man själv är pappa.

Marcus var inte den ende svensken i Barcelona. Gustav Malja, som kör F2, blev sjua och sexa i de två loppen.