Startsida / Inlägg

Snacket efter kvalet till Spaniens GP

av Anna Andersson

Mercedes har laddat med många stora nyheter på bilen inför Spaniens GP.
Bland annat är bilen är sex kilo lättare, den har nya hybridkomponenter och en ny nos. Det tycks ha gett resultat för Lewis Hamilton är tillbaka i pole position.

Han slog ett nytt varvrekord, tog sin 64:e pole position och det är 250:e gångens om en britt startar först i ett F1-lopp. Det känns som en siffra vi bara kan drömma om.

(L to R) Mercedes' British driver Lewis Hamilton and Mercedes' Finish driver Valtteri Bottas walk in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / TOM GANDOLFINI
Hamilton. Foto: TT

Hamilton nuvade Sebastian Vettel på sin andra raka pole position, det skiljde 0,051 sekunder mellan dem och därmed har den trefaldige mästaren ett perfekt utgångsläge på en bana där pole position ofta betyder seger.

– Det var jämnt i kvalet och det kommer att vara jämnt i loppet, säger Hamilton.

– Jag ser redan fram emot starten, första kurvan är 700 meter bort. Det blir riktigt intressant.
Nu gäller det för Mercedes att hitta en bra strategi inför morgondagens race, hittills i år är det Ferrari som gjorde de smartare strategivalen och det känns som om det kan bli en mycket spännande fajt på en bana där det är väldigt svårt att köra om.
Dessutom får vi inte räkna bort Valtteri Bottas som gjorde en fantastisk start i Ryssland för två veckor sedan, han tog ledningen efter starten och körde sedan in karriärens första seger.
– Jag kan inte bara lite på min start, även om det gick bra i Sotji, men här är det betydligt kortare till den första kurvan så vi måste hitta en annan strategi, säger finländaren.

Ferrari och Sebastian Vettel leder VM med 13 poäng inför morgondagens lopp. Här läser du Stefan Johanssons analys. Han berättar varför hans gamla team är bäst just nu.
•••••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden steers his car during the qualifying session for the Spanish Formula One Grand Prix at the Barcelona Catalunya racetrack in Montmelo, Spain, Saturday, May 13, 2017. The Spanish Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Manu Fernandez)
Ericsson. Foto: TT

Marcus Ericsson och Sauber hade vissa förhoppningar inför kvalet i Spanien. Teamet har med sig en ny bakvinge och Marcus Ericsson var nöjd efter gårdagens träningar då han var snabbare än sin teamkollega under båda passen.
Men han fick inte till ett perfekt varv. Han var två tiondelar långsammare än sin teamkollega i den mittre sektorn och fem tusendelar efter tysken i mål. Där tappade svensken sin plats i Q2.
Omräknat så skiljde det mindre än 30 centimeter på ett varv mellan Saubers båda förare under Q1.

– Jag är jäkligt nöjd med hela helgen, jag tycker att jag har gjort ett bra jobb med att förbereda bilen, vi hade inga större uppdateringar och vi har slagit flera bilar som vi kanske itne ska slå, säger Marcus Ericsson.

– Samtigt är jag skitbesviken på att jag inte gick till Q2. Fem tusendelar vad är det? Inte ens 30 centimeter på ett helt varv. Jag byggde upp kvalet bra, förbättrade mig varje varv och jag ville verkligen vinna kampen med min teamkollega, den är väldigt viktig och det är väldigt frustrerade att jag förlorade den igen.

Trist för Marcus Ericsson som nu fått stryk av Pascal Wehrlein i samtliga tre kval de möts i år och som dessutom hade hoppats på en bättre startposition i Barcelona, en bana där det är väldigt svårt att köra om.
Ska vi hitta någonting positivt så är det ändå att Sauber har tagit ett steg framåt. Wehrlein gick till Q2, även om han var långsammast där och Ericsson har fyra bilar bakom sig efter kvalet och det är i alla fall någonting att glädjas över.

– Jag hade inte räknat med att det skulle gå så bra, säger Wehrlein.

– Vi har inte haft några större uppdateringar här utan det kommer fler nyheter till Monacos GP. Det är ett stort gap till bilarna framför oss och det blir ett tufft race i morgon.

Vill du läsa om Marcus Ericssons tankar efter de första fyra loppen i år så gör du det här.

Här läser du det senaste snacket efter kvalet till Spaniens GP
…Valtteri Bottas kör med den gamla motorn i Spanien, den som han redan har  kört med under fyra helger. Anledningen är att man hittade ett elfel på den nya motorn han använde i går och för att laga det var man tvungen att plocka ut motorn ur bilen. Då hittade mekanikerna en vattenläcka vilket gjorde att man valde att sätta in den gamla motorn i bilen igen. Därför körde han kvalet med den gamla motorn och han kommer också att köra morgondagens lopp med den motorn.
Den nya motorn ska lagas, finnas här som reserv om den gamla skulle gå sönder innan racet och den kommer sedan att användas i kommande race.
…Sebastian Vettel hade problem med bilen redan inför kvalet, men teamet bytte motor och han kom ut på banan – men han inte köra ens ett varv innan teamet bad honom att komma in i depå.
Vettel stannade dock ute på banan eftersom han var så långt från depåinfarten och inte hittade någonstans att parkera. Det var tydligen rätt darg för bilen lugnade ner sig och hittade rätt rytm.

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso waves in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Alonso överraskad sjua. Foto: TT

…Fernando Alonso är en fantastisk förare. Han har återigen haft stora problem med sin motor från Honda, men i kvalet så tog han sig ända upp till startplats sju.
– Det var ett bra kval, nu får vi se hur det går i morgon, säger Fernando Alonso.

– Det är Hondas karriär som står på spel, det är inte min.
…Felipe Massa som skulle ha lagt av i höstas fortsätter att imponera. Han utklassade teamkollegan, debutanten Lance Stroll.

– Vi har problem när det är så dåligt grepp, säger Stroll som åkte ut i Q1.

Massa kvalade in som nia.
…Force India har tagit poäng med båda bilarna vid varje lopp i år. I Spanien körde båda förarna in bland de tio främsta i kvalet. Imponerande.

Här är kvalresultatet:

1) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m19.149s    –
2) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m19.200s  – 0.051s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m19.373s  – 0.224s
4) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m19.439s – 0.290s
5) Max Verstappen, Red Bull, 1m19.706s – 0.557s
6) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1m20.175s – 1.026s
7) Fernando Alonso, McLaren, 1m21.048s – 1.899s
8) Sergio Perez, Force India, 1m21.070s – 1.921s
9) Felipe Massa, Williams, 1m21.232s – 2.083s
10) Esteban Ocon, Force India, 1m21.272s – 2.123s
11) Kevin Magnussen, Haas, 1m21.329s – 2.180s
12) Carlos Sainz, Toro Rosso, 1m21.371s – 2.222s
13) Nico Hülkenberg,  Renault, 1m21.397s – 2.248s
14) Romain Grosjean, Haas, 1m21.517s – 2.368s
15) Pascal Wehrlein, Sauber, 1m21.803s – 2.654s
16) Marcus Ericsson, Sauber, 1m22.332s – 3.183s
17) Jolyon Palmer, Renault, 1m22.401s – 3.252s
18) Lance Stroll, Williams, 1m22.411s – 3.262s
19) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1m22.532s – 3.383s
20) Daniil Kvyat, Toro Rosso,  1m22.746s – 3.597s

 

Vill du läsa texten efter kvalet gör du det här:

•••

För övrigt kan vi meddela att FIA har förlängt den andra DRS-zonen i Barcelona med 100 meter för att öka möjligheterna för förarna att köra om. I Ryssland för två veckor sedan var det inte en enda omkörning på banan….(bara ett positionsbyte mellan Saubers båda förare). Banan i Barcelona är känd för att vara väldigt svår att köra om på, faktum är att pole position mycket väl kan avgöra loppet här.
Förra året hjälpte det dock inte med någon pole eftersom Mercedes båda förare kolliderade redan på det första varvet och båda två därefter bröt loppet. Det gjorde att Max Verstappen och Red Bull vann racet. Det var hans första race för teamet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB