Startsida / Inlägg

Lill-Lövis: Ett Ferrari som vinner är precis vad F1 behöver

av Anna Andersson

I en exklusiv  krönika skriver den förre F1-föraren Stefan Johansson om sina tankar efter inledningen av F1-säsongen 2017.

lovissssInför säsongen så snackades det mycket om att de nya bilarna som skulle se så mycket häftigare ut, ha mer downforce och bredare däck, dessutom hade man en målsättning som sa att de skulle gå mellan fem och sex sekunder snabbare per varv.
Men jag tycker inte att det har varit någon större skillnad.
Bilarna ser nästa identiska ut jämfört med tidigare, frånsett att däcken är bredare och varvtiderna något snabbare, men det är inte i närheten av vad de hade förväntat sig.
Då måste man återigen ställa sig frågan, varför?
Var der verkligen nödvändigt att skapa en helt ny bil igen, givetvis till en otrolig kostnad för varje team. Den naturliga utvecklingen från en säsong till nästa är normalt runt en sekund och ibland lite mer, nu är bilarna ungefär två sekunder snabbare per varv. Är det verkligen någon som bryr sig om det? Jag är tveksam.
 Racingen blir aldrig bättre med mer downforce, men trots det envisas F1 med att öka downforce ännu mer jämfört med tidigare år.
Det som verkligen har glatt mig under säsongens inledning är Ferraris återkomst. Det är fantastiskt.
Ett Ferrari som vinner är precis vad F1 behöver.
Jag tror alla är väldigt överraskade över att teamet är så bra jämfört med tidigare år, inte minst Ferrari själva! Personligen tror jag att mycket ligger i att Ferrari är det enda teamet som förstår hur de nya däcken verkligen fungerar. Det beror mycket på att det italienska teamet var det enda team som erbjöd att vara med på varenda däckstest som gjordes med Pirelli under utvecklingen av de nya, bredare däcken. Givetvis är både motor och chassi också mycket bra, men som jag ser det är skillnaden att Ferrari vet mer om däcken eller att däcken helt enkelt passar deras bil bättre.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany kisses the trophy on the podium after winning the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit in Singapore, Sunday, Sept. 20, 2015. (AP Photo/Wong Maye-E)
Foto: TT

En annan bidragande orsak till Ferraris fina inledning är Sebastian Vettel. Han var den ende föraren som personligen ställde upp på varenda däckstest, Mercedes skickade ingen av sina ordinarie förare utan använde olika testförare istället.
Jag tycker att det är ofattbart, om det är en sak eller ett område där man lätt kan få ett övertag på sina motståndare är det just däcken. De står för en tredjedel av bilens prestanda (motorn och chassit är givetvis de två andra). Michael Schumacher gjorde precis samma sak när han körde för Ferrari och teamet använde däck från Bridgestone, han ställde upp på varenda test och däcken var mer eller mindre specialgjorda för honom. Ingen annan förare kunde köra bilen eftersom han hade en väldigt speciell körstil, han var otroligt snabb på att svänga in i svängarna vilket gjorde bilen väldigt nervös för de flesta andra förare om man inte hade förtroende i bilen.
Vi kan vara övertygade om att alla kommentarer som Vettel gav Pirelli under de tidiga testerna har haft påverkat hur de har byggt upp däcken, hårdheten på konstruktion, gummiblandningar, vilket lufttryck som fungerar bäst och den typen av information.
Det var ett smart beslut av Vettel, men klantigt av de andra förarna som hade möjligheten att göra samma sak, inte tyckte att det var tillräckligt viktigt.

I helgen är det dags för Spaniens GP i Barcelona och normalt så börjar utvecklingskriget där. Vi får se vilka uppdateringar teamen har med sig, men eftersom bilen redan är byggt är det svårt att ta några jättekliv under säsongen. Jag tror team som Red Bull och Mercedes kan ta de största kliven när de lär sig förstå hur däcken fungerar.
 Där ligger den stora hemligheten i år.
För Red Bull har det varit en tung inledning. Teamet har tydligen engagerat Adrian Newey för fullt igen för att försöka få koll på vad som egentligen har gått fel. Bilen verkar väldigt nervös och förarna har svårt att pussla ihop ett helt varv utan att göra något litet misstag här och där, det är de detaljerna som gör stor skillnad i slutändan.
Det kan vara så att det handlar om några små missar i aeropaketet, som gör att de resultat de har sett i vindtunneln inte stämmer med det som händer på banan. Den typen av problem kan uppstå ibland, av helt olika anledningar.

McLaren driver Fernando Alonso of Spain gives a a news conference ahead the Bahrain Formula One Grand Prix at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Thursday, April 13, 2017. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Foto: TT

I helgen kör Fernando Alonso på hemmaplan igen innan han fokuserar helt på Indy 500. Hans inhopp där är det bästa som har hänt Indycar på 20 år, det är helt fantastiskt och alla i USA är supertaggade.
Förhoppningsvis får det samma effekt som när Nigel Mansell kom dit på 1990-talet, det

höjde statusen på IndyCar något helt otroligt.
Jag tror Honda kommer att få ordning på sina grejor såsmåningom men om det blir i tid för att Alonso skall stanna kvar är det väl ingen som vet i det här skedet. Jag skulle inte bli förvånad om han tröttnar på F1 och vill fortsätta köra i USA när han väl har fått smak på hur kul och tuff racingen är där.
Det är svårt att säga hur fort det kommer att gå för Honda att komma ifatt, F1 idag är helt annorlunda mot vad det var för bara tio år sedan. Sedan man introducerade det nya motorkonceptet med hybridkomponenten har allt blivit otroligt komplicerat, och det är nästan omöjligt att hitta en snabb lösning på ett problem eftersom allt är integrerat på ett helt annat vis jämfört med en traditionell motor.

JFG0243För Sauber och Marcus Ericsson har det varit några bra kval, men inga poäng under inledningen och för Marcus del handlar det om att slå sin teamkollega, det är och har alltid varit det viktigaste inom F1. Det är den enda verkliga mätstickan på hur bra du är.
Bilarna varierar i prestanda och föraren kan bara göra en viss del, sedan krävs det att bilen är så pass bra att den kan köra in ett bra resultat. I år är Marcus matchad mot en förare som är hyggligt etablerad och har ett bra rykte som en den nya generationens stora hopp. För Marcus är det kanske viktigare än någonsin att han verkligen försöker dominera Wehrlein. Det kommer att krävas att han gräver djupare än vad han någonsin har gjort har gjort för att hitta det där lilla sista som gör skillnaden. Han behöver använda alla medel som finns tillgängliga för att åstadkomma det.
Om han lyckas göra det så borde det finnas en hygglig chans för honom att kliva upp till ett av de mer konkurrens kraftiga teamen och på så vis kunna vara med och slåss om poäng varje race.

Stefan

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB