Valtteri Bottas tog sin första F1-seger

Vad har Ingemar Stenmark, Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas gemensamt?

Ingen av dem utbryter i glädjekaos när de vinner. Till skillnad mot t.ex. Michael Schumacher, som alltid tog ett stort jättehopp på pallen. Trion håller en mer eller mindre helt neutral min. Är det det nordiska arvet och temperamentet?

En gång svarade Ingemar på frågan hur det kom sig att han alltid vann.

– Det är bara å åk.

Samma inställning har de bägge finländarna. Och ingen av dem tycks lida av darriga tävlingsnerver.

Valtteri vann dragracet ner mot första kurvan i Sotji och ledde från start till mål.

– Jag såg hur han kom som skjuten ur en kanon. Han bromsade sent och kom om. Kan bara säga bra gjort, erkände Sebastian.

De sista varven jagades Valtteri av Seb men tysken blev slagen. Av två anledningar. Valtteri gjorde en absolut perfekt start och drog förbi Sebastian. På sista varvet kom bägge ifatt Felipe Massa - som då kanske avgjorde loppet. Brasilianaren flyttade på sig för Valtteri men inte för Seb, som blev av med närkontakten. Inte undra på att han var sur och smått för---d på Felipe.

Vad som gör Valtteris seger så stor är att det kan inte vara lätt att ha en fyrfaldig världsmästare i kanske årets bästa bil ett par meter bakom sig och inte göra ett enda litet misstag. Undrar hur ofta han kollade i backspegeln?

Valtteri fick massor av beröm av sina två chefer Toto Wolff och Niki Lauda.

-Valtteri är en cool socke, sa han på sin österrikiska dialekt och lyfte på mössan.

Det betyder cool kille.

– Även om några tvivlade visade Valtteri idag han är den rätta ersättaren för Nico Rosberg, sa Toto Wolff.

– Men jag måste erkänna att det var länge sedan jag var så nervös under ett lopp.

Seb var dock en såda stor idrottsman att han direkt gratulerade Valtteri till hans första seger i formel 1 och sa att han kört ett fenomenalt bra lopp.

Lite underlig scen i rummet bakom prispallen. Kimi satt där i en stol när Valtteri kom in. Han reste sig inte upp och de två skakade bara snabbt hand. Däremot pratade han desto mer med Sebastian och de två gick igenom ett par incidenter.

Valtteri tillhör den nya generationen av racerförare. Han är inte så intresserad av att tjäna massor av pengar, även om han inte tackar nej, utan det handlar mer om att köra racerbil. I samma gäng finns också Max Verstappen. Är de födda till att köra racerbil och inget annat? Ingen aning, även om jag tycker ett sådant uttalande är överdrivet. Man behöver dock talang och det har Valtteri. Vad som skiljer de två ynglingarna åt är att Max gärna klagar via radion. Valtteri däremot gör som Kimi och säger till sin raceingenjör att inte prata så mycket för han vill koncentrera sig på att köra.

Blivande världsmästare? Svar ja. Så länge finländaren får en bil som han kan vinna med.

Vad som också är mycket intressant är nu vad som kommer att hända i Mercedes-teamet. Det här var inte Lewis Hamiltons helg och han fick rejält stryk av sin stallkamrat. Fram till det här loppet sa alla att den trefaldige mästaren var nr 1 i stallet och att Valtteri fick finna sig att vara nr 2. Niki har sagt att man inte kommer att ge några team-order. Men vad kommer Lewis att säga eller kanske till och med kräva om Valtteri fortsätter att t.ex slå honom i kvalet?

En sak är helt klar.

Valtteri är en mycket svårare och tuffare teamkollega än vad Lewis hade väntat och önskat sig. Fortsättning följer.

På prispallen blev Valtteri intervjuad av f.d. teamägaren Eddie Jordan som när han såg Toto Wollf nedanför prispallen sa att han skulle komma ner och prata med österrikaren får nu var det dags att skriva ett nytt och bättre betalt kontrakt med finländaren. Hans nuvarande gäller ju bara för den här säsongen.

Vad som också gladde de många tifosis var att Kimi Räikkönen äntligen fick vara med på pallen.

Marcus Ericsson blev 15:e och slog sin stallkamrat Patrick Werhlein. Och det var tur. I kvalet fick han ju stryk. Alla vet ju att det allra viktigaste för en förare är ju att slå den andre.

Bilen? Kunde varit bättre. Man har upptäckt var svagheterna finns och har sagt att det till nästa lopp i Barcelona kommer uppdateringar. Man kan bara hoppas att det stämmer och är bättre.

Sauber, ja. Har teamchefen Monisha Kaltenborn och ägarna den schweziska investmentfirman Longbow Finance SA gjort rätt när man bestämt sig för att köra med en Honda motor nästa år?

I år har McLaren den och man kan varken kalla denna eller förra säsongen för en framgång.
Tvärtom.
Fiasko är det rätta ordet. Japanerna är dock helt övertygade om att de kommer med en mycket bättre och hållbar motor till 2018. Optimister? Kanske, kanske inte. Om man ser på Renault, som vänt på det hela, kanske Honda också kan lyckas. En stor fördel för Sauber. De sista åren har de kört med en Ferrari motor och betalt x antal miljoner dollar i hyra. Bytet innebär att de istället kommer att få betalt av Honda och vilken teamchef tackar nej till en rejäl förstärkning av budgeten. Dessutom får man automatiskt McLarens växellåda och den lär det inte vara något fel på.

För Marcus skull hoppas jag att ingenjörerna i Japan har lärt sig av misstagen de två sista åren. Och för att inte bli pessimist rekommenderar jag Marcus att inte prata med Fernando Alonso. Spanjoren var tvungen att bryta på paradvarvet i Sotji.

Lewis sa att hans start var egentligen perfekt men det var han nog ganska ensam om.

– Två bilar framför mig låg bredvid varandra och jag kunde egentligen lägga mig i suget efter Valtteri men då kom Sebastian bakifrån och jag fastnade och kunde inte köra om någon av dem där framme.

Kimi kom han heller inte om.

Vad var anledningen? Var det däcken igen? Och i så fall varför bara Lewis och inte Valtteri? Finländaren var bättre när han körde med de ultra mjuka däcken än med de super mjuka.

– Jag tror att vi slog in på fel väg när det gäller Lewis för det var inget ovanligt med däcken men det blev inte tillräckligt varma, säger Toto Wolff.

– Antingen är de ganska bra eller ganska dåliga. Kimi var i slutet otroligt snabb och Lewis enda chans var att säkerhetsbilen skulle komma ut men det gjorde den aldrig.

McLaren förhandlar med Mercedes för nästa säsong. Teamchefen Eric Boullie har flera gånger sagt att deras chassi är det inget fel på och med en bättre motor hade man till och med kunnat vinna. Det är ren teori så om teamet får den tyska motorn är det upp till bevis. Man måste vara optimist i livet så även i formel 1. Tänk om det stämmer och vi har tre team och sex förare som kör om segrar och titeln 2018.

Man kan dock inte klaga på inledningen den här säsongen. De tre sista loppen har varit spännande och dramtiska och det märks också säger tv-bolagen. Trenden har vänts och många tittare har kommit tillbaka. På några kanaler räknar man med flera hundra tusen fler tittare.