Marcus Ericsson missade dopningskontroll

Även i Formel 1 görs dopningstester enligt samma modell som alla andra sporter. Föraren måste först lämna ett prov som bas och som gäller som jämförelse för framtida tester. Och de måste tala om var de befinner sig vid vissa tidpunkter.

Marcus Ericsson fick besked att han skulle testas mellan 6-7 på morgonen i Barcelona. Men Sauber ändrade körschemat och han åkte tidigare från hotellet. Kontrollören kom ett par minuter senare. Som tur var fanns Eje Elgh kvar och han körde den irriterade tysken ut till banan där man gjorde testen.

Allt helt ok. Finns nog ändå inget som en förare kan dopa sig med för att bli snabbare.

Trots förhållandet mellan McLaren och motorleverantören Honda är mycket ansträngt vill teamchefen Eric Boullier inte prata om en skilsmässa.

– Det sker normalt efter sju år och inte tre.

2015 blev Honda ny motorleverantör till det engelska stallet och man drömde om att upprepa fornstora dagar på 80-talet då man vann allt som gick att vinna. Men den nya eran har blivit ett brutalt bakslag. Motorn rasar på löpande band

Enligt Boullier är situationen frustrerande. Om du vill sätta ett värde på hur mycket problemet stör förhållandet?

– Maximalt, blir det korta svaret.

Att alla teamchefer bara tänker på sig själva är ingen nyhet. Det gäller ju att få så många fördelar som möjligt för sitt stall. Så det är inte så underligt att det inte råder någon större vänskap mellan de stora och de små teamen.

– F1 är ingen socialism. Den bästa skall ha mest pengar, säger den amerikanske teamägaren Gene Haas och försvarar hur pengarna fördelas. Han har inga problem med vad han kallar den ultimativa kapitalismens struktur.

– Jag tycker inte att alla i motorsport har en rätt att överleva. Det är något som människor skall arbeta hårt för, säger han till Racer.

Haas har inga problem med att Ferrari, Mercedes, McLaren, Red Bull och Williams har en stor fördel och får mer. Ferrari lär få en bonus på 100 miljoner dollar per år. Oavsett placering i mästerskapen.

– Pengarna om man är bäst är också motivation för mitt team. Vi måste visa att vi kan vara med och köra mot de stora och när vi lyckas med det och då det ger oss en aura av att vara oslagbara kommer man också att respektera oss.

Amerikanen försvarar bonusen för de fem teamen för att Scuderia till exempel tar med sig många kunder till loppen. En sanning med modifikation. Man bjuder in kunder till Paddock-klubben men betalar för dem. Och det är inte billigt.

– De andra teamen har också förtjänat bonusen för de lockar en massa fans till loppen. Vi skall inte stryka deras pengar och de dem till andra stall som kanske inte har förtjänat det.

Haas tänker i banor som är skrämmande. Tror verkligen multimiljonären att man inte arbetar stenhårt i de mindre teamen. Antagligen ännu hårdare än i de stora eftersom man har färre anställda.

Och det skulle inte sitta en människa på läktaren om det bara fanns fem team på gridden.

Kanske är det rätt att den bästa skall få mer än de andra men de slantarna skall man förtjäna varje år och inte få en bonus oavsett vilken placering man har i konstruktörs vm.

Skulle vara mycket intressant att se Gene Haas reaktion om hans team, som han mer eller mindre finansierar ur egen ficka, vinner VM men Ferrari som blir trea eller fyra ändå får mycket bättre betalt.

Tack och lov har Liberty Media, som äger de kommersiella rättigheterna, en annan åsikt.

– Vi måste ha förståelse för de små stallen, säger Ross Brawn, som är en av cheferna i den nya gruppen.

– Vi måste också hjälpa dem så att de inte tvingas att alltid leta efter en förare med en stor privat sponsor utan även kunna ge dem utan pengar en chans.

Brawn vet vad han pratar som sedan den tiden då han själv hade ett team.

– Jag vill att vi återvänder till en konkurrens situation där världens bästa 20 förare tävlar. Tyvärr är realiteten just nu att i slutet av fältet är förarens finansiella aspekt viktigare än för de i toppen, förklarar han för Sky Sports.

– Om vi kunde ställa de små på samma bas så att de inte behöver träffa sådana beslut skulle hela sporten förbättras.

Kontraktet, som reglerar bonusen, mellan teamen och Bernie Ecclestone gäller till slutet av 2020. Fia presidenten Jean Todt har sagt att innan dess kan man inte ändra något.

Men Liberty Media vill inte vänta så länge och hoppas att man kan övertala de fem stora att gå med på en ändring tidigare. Ett lockmedel är att erbjuda delar av de kommersiella rättigheterna i den nya Formula 1 Group istället.

– Vi hoppas att det kan bli en förändring men teamen kommer inte så enkelt ge upp den extra betalningen, säger Liberty ceo Greg Maffei.

– Jag tror att alla förstår att vi  behöver ett starkt och konkurrens dugligt startfält, som i NFL, där det också finns en möjlighet att ett team från långt bak också får en chans att vinna. Och inte alltid de gamla vanliga.

– Det ligger inte i någons intresse att ha en tävling där det inte finns en kamp mellan många.

Maffei tycker också att Brawns idé med en begränsad budget är värt att studera närmare.

– Jag är övertygad om att det skulle skapa mer spänning och mer stabilitet.

Brawn kan mer än väl tänka sig en budgetbegränsning och standardisera fler delar för att sänka kostnaderna.

– Vi måste ta reda på vilken del som skiljer mellan seger eller nederlag. Resten skulle kunna vara samma för det slösas så mycket pengar på något som ingen vet något om. Man måste verkligen fråga sig om det har något värde för sporten eller inte.

– Det är frågor som vi gemensamt måste diskutera med Fia och teamen för att hitta den rätta vägen.

Brawn vill dock absolut inte ha en klass med enhetsbilar. Han är själv teknisk expert och vet att finns många områden som bilarna kan vara helt annorlunda. Som t.ex. aerodynamiken.