Under helgen kördes den 92:a upplagan av den klassiska endurotävlingen Novemberkåsan, denna gång i trakterna kring Knivsta med SMK Uppsala som arrangör. Efter tävlingens totalt 12 sträckor, fördelat på 1 dagvarv och 2 varv stod KTM-föraren Joakim Ljunggren från Karlskoga EK där som segrare, för åttonde gången i ordningen. Joakim ökade därmed på rekordet i flest antal segrar i detta race ytterligare. KTM kammade hem pallen totalt i och med Adam Andersson från Örbyhus MCK:s andraplacering och Pontus Högberg från SMK Gävle:s tredjeplats. Adam var även snabbaste junior i tävlingen.

Första sträckan, som endast mätte cirka 5 kilometer avverkades på närmare sex minuter, där Joakim inledde med tiden 5:35,92, närmast före Yamaha-föraren Tommy Sjöström från Västerås MK och Pontus Högberg på 5:40,61. På specialsträcka 2, tävlingen längsta var det Adam Andersson som slog till med sträckans snabbaste tid, 42:33,47, cirka fyra sekunder snabbare än Joakim Ljunggren (42:38,11). Sedan var det åter Joakim som var snabbast av dem alla på SS3 (22:33,43) och dagens sista sträcka SS4, som han med sträcktiden 29:18,58 var en av få att avverka sträckan på under 30 minuter.

Inför nattens två varv låg Joakim i ledning, cirka 52 sekunder före Adam Andersson som var den som uppvaktade närmast där bakom. Med sina kraftiga hjälmlysen till hjälp forcerade förarna fram genom den becksvarta terrängen, och denna gång var det Adam Andersson som var snabbast på den första nattsträckan (5:51,03), medan Joakim Ljunggren var närmare 20 sekunder långsammare (5:56,62) än han var på samma sträcka tidigare under dagen. Återigen presterade Pontus Högberg sträckans näst snabbaste tid (5:54,18), cirka 3 sekunder långsammare än Adam.

Nu var det åter igen dags att prestera på tävlingens längsta specialsträcka, och precis som under dagen var Adam Andersson snabbast med tiden 44:28,91, med Joakim Ljunggren på näst snabbaste sträcktid, 44:47,53. Pontus Högberg var med tiden 44:59,21 den tredje och siste deltagaren att klara av den steniga sträckan på under 45 minuter.

Återigen var Joakim Ljunggren snabbast på varvets tredje sträcka (SS7), och noterades för tiden 23:33,70, cirka 8 sekunder snabbare än Adam Andersson (23:41,73). Här noterades även Husqvarna-föraren Anton Sandstedt från Tibro MK för en av de snabbaste tiderna (23:41,94).

Sista sträckan på första nattvarvet var Joakim Ljunggren snabbast, och den enda föraren att köra in på under 30 minuter (29:57,10), medan Adam Andersson tappade lite mark i och med sin närmare 50 sekunder långsammare tid (30:46,50). På sträckan hade även KTM-föraren Pontus Skog, från Karlskoga EK, bra flyt och levererade sträckans näst snabbaste tid (30:37,72). Återigen drog också Pontus Högberg till med en imponerande tid, 30:40,57, och stärkte därmed sin tredjeplats ytterligare, närmast före KTM-föraren Martin Larsson från Bollnäs MK.

Inför nattens andra varv låg Joakim Ljunggren i fortsatt ledning, nu med 1 minut och närmare 25 sekunder marginal till andreplacerade Adam Andersson, och ytterligare 2 minuter och 12 sekunder till Pontus Högberg på tredje plats. Martin Larsson låg nu på fjärde plats (cirka 5 minuter efter Joakim), före Huqvarna-föraren Carl Johan Bjerkert (Vimmerby MS) som femma (6 minuter och 22 sekunder efter Joakim).

På andra nattvarvets första sträcka (5:50,63) var det Martin Larsson som drog till med snabbaste tid, 5 minuter och 50 sekunder, cirka två sekunder snabbare än han presterade på samma sträcka under första dagvarvet (i fullt dagsljus). Adam Andersson körde in på andra bästa tid på sträckan (5:53,48). Även den rutinerade kåsaföraren Carl Johan Bjerkert (Husqvarna) från Vimmerby MS blixtrade till lite extra och med tiden 5:53,86 var han trea på sträckan, och även han snabbare i nattmörkret än tidigare under dagvarvet. Joakim Ljunggren slutade på tiden 5:54,27.

Med tiden 44:59,61 på tredje nattvarvets andra specialsträcka var Joakim den ende förare att köra sträckan på under 45 minuter, cirka 30 sekunder snabbare än Pontus Skog, som med tiden 45:30,27 var näst snabbast på sträckan. Pontus Högberg noterades för sträckans tredje tid (45:47,15) medan Adam Andersson var 1 minut och cirka 28 sekunder långsammare än Joakim, närmare 4 minuter långsammare än då han körde samma sträcka under dagvarvet, och cirka 2 minuter långsammare än under första nattvarvet.

Joakim fortsatte att hålla i taktpinnen där framme, och med tiden 23:35,37 på varvets tredje specialsträcka utökade han ledningen ytterligare. Anton Sandstedt var fortsatt på hugget och noterades för sträckans snabbaste tid, 23:23,50 (cirka 12 sekunder före Joakim). Pontus Högberg visade att han fortfarande var stark genom att sätta sträckans tredje snabbaste tid, 23:39,23, och tog in ytterligare värdefull tid på Adam Andersson som noterades för tiden 23:51,50. Martin Larsson presterade återigen en fin tid på sträckan (23:47,40).

Inför tävlingens sista sträcka hade Joakim Ljunggren en tämligen rejäl ledning, på över 3 minuter, och om inget oförutsett haveri eller annat strul inträffade så skulle han snart stå där som Kåsa-segrare för åttonde gången i ordningen.

Husqvarnaföraren Erik Ljungberg från Falköpings MK hade en bra avslutning på tävlingen och satte sträckans snabbaste tid (30:24,88), och säkrade därmed 11:e platsen före Yamahaföraren Jakob Mörhed från Norrahammars MK. Anton Sandstedt var fortsatt med uppe i toppen och presterade sträckans näst snabbaste tid, 18 sekunder efter Erik Ljungberg, och cirka 2 sekunder före tredjeplacerade Joakim Ljunggren (som avverkade sista sträckan på 30:45,52). Efter att Joakim klarade av sträckan utan problem, men i betydligt lägre tempo än tidigare under tävlingen, så var det klart. Nu var han Kåsa-segrare igen, för åttonde gången. Joakim stärkte därmed rekordet med flest personliga Kåsasegrar genom tävlingens över hundra år långa historia. Minst sagt imponerande.

För Adam Andersson avlöpte sista sträckan i ett mer avvaktande tempo, men där han såg till att säkra andraplaceringen totalt i tävlingen före Pontus Högberg som slutade som trea totalt, vilket också resulterade i att prispallen fylldes av enkom KTM-förare. Martin Larsson (KTM) säkrade fjärdeplatsen, före Pontus Skog (KTM) på femte plats.

Adam Andersson (KTM) slutade inte bara som tvåa totalt, utan även som segrare i juniorklassen, före Pontus skog (KTM) på andra plats före Erik Ljungberg (Husqvarna).

Seniorklassen vanns av KTM-föraren Fredrik Brandt från SMK Ljungby, före andreplacerade Patrick Wicksell (KTM) från SMK Uppsala, och tredjeplacerade Johan Eklundh (KTM) från Sala MSK.

KTM-föraren Amanda Elvin från Team Värmland MK var enda tjej i mål i tävlingen.

Johan Ahlberg från Fastbikes.se uppfyllde också sin målsättning, att ta sig till målet, bakom styret på en KTM 250 EXC-F. Ett mer omfattande reportage om hans upplevelser under tävlingen, liksom andra reportage om hur man bäst förbereder sig inför den tuffa endurotävlingen, där vi bland annat tagit hjälp av Joakim Ljunggren och Anders Eriksson, kommer att publiceras på Fastbikes.se.

Filmer från Novemberkåsan 2016: