Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Jaguar ska tävla i Formel E

Tolv år efter sortin ur Formel 1 är det dags för Jaguar att tävla igen – denna gång med en eldriven bil. Jaguar ska nämligen köra Formel E från och med nästa säsong som börjar hösten 2016.

https://youtu.be/U6xvVj0MKEM

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Sedan Jaguar drog sig ur Formel 1 efter Brasiliens Grand Prix 2004 har deras motorsportfokus legat på framför allt historisk racing. Men nu ska Jaguar göra comeback på tävlingsbanorna. Från och med hösten 2016 ska de nämligen köra i Formel E, ”Formel 1-klassen” för eldrivna tävlingsbilar, vars tredje säsong drar igång just då (andra säsongen har nyligen påbörjats).

Tanken med deltagandet, förutom att synas i ett positivt, elektriskt sammanhang, är att främja Jaguar Land Rovers utveckling av elektriska drivlinor, från batteriteknik till motorer. Framstegen man har som mål att göra på banorna ska komma vanliga gatbilar till gagn i framtiden. Därför kommer Jaguar Land Rovers ingenjörer att arbeta nära tävlingsteamet.

– Jag är stolt över att kunna meddela att Jaguar återvänder till racing genom att delta i det innovativa Formel E-mästerskapet. Elbilar kommer definitivt att ha en roll i Jaguar Land Rovers framtida produktportfölj, och Formel E ger oss en unik möjlighet att främja vår utveckling av eldrivningsteknik. Mästerskapet innebär att vi kan konstruera och testa våra avancerade tekniska lösningar under extrema prestandakrävande förhållanden. Jag tror att vi under de kommande fem åren får se fler förändringar inom fordonsindustrin än vi har gjort de senaste tre årtiondena. Framtiden handlar om att vara mer uppkopplad och mer hållbar. Eldrivning och lättviktsteknik blir viktigare än någonsin i takt med att urbaniseringen fortsätter att tillta. Formel E har förstått och reagerat på dessa trender, och mästerskapets spännande och banbrytande inställning passar perfekt till vårt varumärke, säger Nick Rogers som är Group Engineering Director för Jaguar Land Rover.

Till sin hjälp tar Jaguar Williams Advanced Engineering som har mångårig erfarenhet när det kommer till motorsportens olika beståndsdelar, som bara är ett område de är verksamma i (flyget är ett annat). Williams kommer att assistera Jaguar i drivlineutvecklingen, ungefär på samma sätt som när de med gemensam kraft trollade fram den hyllade konceptbilen Jaguar C-X75 som hade en laddhybriddrivlina som bestod av fyra elmotorer och två turbiner. Bilen är för övrigt även med i nya James Bond-filmen.

– Vi undersökte noga olika vägar att återvända till motorsporten. Det här var ett mycket viktigt beslut för Jaguar och vi ville att det skulle bli rätt. Med våra framtidsplaner för elbilar var Formel E det självklara valet, och vi anser att fördelarna är enorma. FIA och seriens ansvariga har spännande framtidsplaner för mästerskapet och vi är stolta över att vara en av de första fordonstillverkarna att satsa på serien med vårt eget team. Det återstår mycket arbete inför den första tävlingen, men det är en utmaning som vi gillar. Vi hoppas kunna välkomna en ny generation av fans till Jaguar med hjälp av detta spännande program, säger Jaguars Team Director James Barclay.