Nästa artikel
Kostnadseffektivt VW-team
Motorsport

Kostnadseffektivt VW-team

Publicerad 11 december 2015
VW-satsningen intensifieras i rallycross-VM. Sittande de båda chaufförerna Anton Marklund och Johan Kristoffersson. Bakom står ledartrojkan Jan Marklund, Tommy Kristoffersson och Michael Schneider.
Avgasskandalen till trots och sparkraven med att ”vända på varenda sten” så fortsätter Volkswagen att satsa på motorsport. VM i både rally och rallycross står på programmet 2016.
Två VW-team blir ett i kommande års rallycross-VM. Det kan kanske tyda på en neddragning, men hos Volkswagen ser man på det hela som en större satsning, men mer kostnadseffektiv, för att nå fram till den efterlängtade VM-titeln.

Fabriks- och återförsäljarstöttade VW Team Sweden och Marklund Motorsport slår sina påsar ihop och blir Volkswagen RX Sweden i rallycross-VM 2016. Samtidigt intensifieras förhållandet far och son. VM-trean Johan Kristoffersson blir självklart en av de två chaufförerna – med pappa Tommy som General Manager – medan Jan Marklund kvarstår som teamägare och också kan glädja sig åt den ”förlorade sonens” återkomst.  Anton Marklund som förra säsongen var på utflykt i Mattias Ekströms Audi-team återvänder nu till fäderneshuset.

– Vi diskuterade en sammanslagning av teamen redan i fjol, men då kom vi aldrig till skott, berättar Jan Marklund. Nu blir planerna verklighet. 

Tävlingsbilarna, två VW Polo RX, ska byggas hos Marklund Motorsport i Boliden medan tävlingsverkstaden under pågående säsong kommer att vara stationerad i Arvika, där Kristofferssons team alltid huserat. 

Rallycrossen växer i popularitet och från och med nästa år har SVT sändningsrätten, vilket innebär live-sändningar varje eftermiddag då VM-tävlingarna körs i Europa. En av deltävlingar avgörs som vanligt i värmländska Höljes, 2-3 juli.

Volkswagen fortsätter också i rally-VM, åtminstone över säsongen 2017 då nya regler införs. Det betyder bland annat full satsning med tre bilar i Svenska rallyt 12-14 februari. Hyundai, med ny bil, och Ford fortsätter likaså medan Citroën tar ett sabbatsår. 2017 tillkommer också Toyota.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-11 17:29
Peter E

Gött att de fortsätter trots den lilla grejen med dieselgate.
Hoppas på fler häftiga kamper både på banan och i skogen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.