Finlands Mika Kallio återvänder till KTM nästa säsong som testförare för MotoGP-projektet. För ungefär ett år sedan fattade KTM beslutet att ställa upp i MotoGP från och med 2017 års säsong. Företaget har sedan dess haft fullt upp med alla förberedelser för vad som krävs för ett framgångsrikt inträde i denna klass, på relativt kort tid. Genom att säkra Mika Kallio som testförare, är bemanningen för testteamet nu klart. Ett nytt Motorsportcenter, för närvarande under uppbyggnad, ska också att stå klart i mitten av 2016.

Kallio är i nuläget enbart kontrakterad som testförare, men hans personliga mål är att bli ordinarie MotoGP-förare för KTM efter att hans del av utvecklingsarbetet är slutfört. Mika påpekar att han är mycket glad över att återvända till den välbekanta ”orangea” familjen och ser ivrigt fram mot att få sätta sina händer i det nya projektet.

-Jag har letat efter ett bra tillfälle att få jobba i den större klassen ett tag nu och när jag hörde om KTM:s planer på att gå in MotoGP 2017, insåg jag att detta är min chans. Under de senaste åren har jag fått flera erbjudanden om racing med Open Class MotoGP-motorcyklar, men jag har längtat efter att få sätta mina händer i en verkligt konkurrenskraftig fabrikscykel och har därmed valt att stanna i Moto2, för att kunna kämpa om pallplaceringar. Efter att den pågående säsongen är över, kommer jag att fokusera all min energi på att göra en strålande testförarjobb åt KTM och sedan se vart det för mig, kommenterar Kallio.

Under innevarande säsong har Kallio tävlat i Moto2 med team Italtrans och QMMF. Kallio är glad över att få chansen att återgå till arbetet med de större motorcyklarna, inte minst på grund allt tekniskt strul han upplevt i år.

Mika Kallio anslöt till KTM i MotoGP år 2003 och fortsatte med att vinna två VM-silver i 125cc-klassen år 2005 och 2006 innan han flyttade upp till 250cc-klassen år 2007, även det med KTM. Efter att ha tagit tredjeplatsen totalt i VM 2008, avancerade han till MotoGP år 2009, där han utsågs till "Rookie of the Year" i sin första säsong i klassen. Efter en utdragen axelskada återvände han till den nya Moto2-klassen, där han framgångsrikt tävlat sedan 2011 för att sluta som tvåa i mästerskapet år 2014.